Vanuit de nieuwe leerplannen worden we aangemoedigd om op verkenning te gaan naar andere teksttypes en teksten uit andere periodes. Sporadisch wordt er al eens een Latijns opschrift in de les gelezen - in de ene klas al wat meer dan in de andere. Soms gebeurt dat in voorbereiding van een uitstap naar Trier, Keulen, Rome of Pompeii. Met dit initiatief hopen we jullie verder te inspireren. Hier kun je inschrijven.
Leesvaardigheid is de kern van elk leerplan klassieke talen. Het is tegelijkertijd hetgeen leerlingen het allermoeilijkste aan onze vakken vinden. In deze vorming krijg je evidence informed tools in handen om de leesvaardigheid van je leerlingen te vergroten. Hier kun je inschrijven.
Dit schooljaar gaat de dag van de klassieke talen door in Kortrijk, RHIZO, op woensdag 29 januari in de voormiddag. Er zal een ruim aanbod zijn voor de drie graden. Voor de eerste graad zal er een teach meet zijn over tempoverschillen en een sessie over het gebruik van ChatGPT door leraren en leerlingen. Voor de tweede en de derde graad zullen er verschillende sessie zijn i.v.m. post-klassieke teksten. Hou de volgende nieuwsbrief in de gaten om te kunnen inschrijven.
In dit lerend netwerk reflecteer je met met anderen over vragen als: hoe motiveer je leerlingen om woordjes te leren? Hoe kan ik cultuur en lectuur bij elkaar laten aansluiten? Hoe kan ik differentiatie praktisch organiseren? De deelnemers bepalen de thema's en werken samen materiaal uit.
Voor de 2de en de 3de graad bestaat vooral de nood aan het ontdekken en uitwerken van post-klassieke teksten en andere teksttypes. Het netwerk is de ideale gelegenheid om elkaar daarin te bevruchten en samen materiaal uit te werken. Op verzoek van de deelnemers worden ook andere thema's geagendeerd.
Op het menu staan woordenschatdidactiek en korte, haalbare teksten. Op vraag kunnen ook andere thema's aan bod komen.