- OKAN-atelierdag leren leren, ook in OKAN!OKAN-leerlingen zijn vaak niet vertrouwd met het zelfstandig werken en het verwerken van de leerstof. Omwille van hun korte traject in OKAN, maar ook ter voorbereiding van hun vervolgtraject, is het voor hen van cruciaal belang om leerwinst te boeken en te leren hoe ze snel én efficiënt vooruit kunnen. Maar hoe leer je hen dat? Ontdek welke aanpak effect heeft en hoe jij het leerproces van je leerlingen efficiënter maakt. Je leert maar leren door iets te leren. Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde manier. Laat je inspireren door de leerfiches, praktijkvoorbeelden en inspirerend materiaal.Vind hier tips om in te zetten op leren leren in de OKAN-klas klas en op school en zo kwaliteitsvol te werken aan de ontwikkelingsdoelen om de jongeren zich leerstrategieën eigen te maken zodat ze sterker aan hun vervolgtraject in het regulier onderwijs kunnen starten.Te bepalenTe bepalen
- OKAN-atelierdag: Digitale didactiek, ook in OKANElke leraar moet expert worden in digitale didactiek, ook de leraar in OKAN. Digitale didactiek versterkt de effectieve didactiek: je leert niet toolgericht, maar doelgericht je les vormgeven. Vertrekkende vanuit de inzichten rond effectieve didactiek bekijk je in deze sessie hoe digitalisering effectieve didactiek kan ondersteunen. Je maakt ook kennis met een aantal kaders rond digitale didactiek.28 april 2025Mechelen
- OKAN-atelierdag: effectieve didactiek in de OKAN-klasDe leraar maakt het verschil, ook in OKAN! We weten dat dit zo is. Maar wat maakt het verschil? Je leert sterke strategieën inzetten om meer effect te hebben met je les. Je leert werken met de visual Via onderzoek weten als handig overzicht.11 maart 2025Gent
- OKAN-atelierdag: Van Uitdaging naar Kans: Positieve Aanpakken voor Moeilijk Begrijpbaar Gedrag in OKAN"De groep leerlingen in OKAN blijft divers en soms uitdagend in aanpak. Ben je op zoek naar ondersteuning in het begrijpen van moeilijk begrijpbaar gedrag? Wil je collega's ondersteunen in het begrijpen van moeilijk gedrag? Wil je inzicht krijgen in hoe je kijkt naar gedrag van jongeren ? Dan is deze sessie zeker voor jou.We leren achter het muurtje van gedrag bij de jongeren kijken. We erkennen het belang van reguleren wanneer moeilijk begrijpbaar gedrag zich stelt. We zoomen in op de ontwikkeling, in het omgaan met zichzelf en de ander.26 november 2024Gent
- Taal en GOK: "Taal en GOK Netwerk: Samen werken voor Gelijke Onderwijskansen voor Anderstalige Nieuwkomers en Meertalige Leerlingen in de reguliere klas.Tijdens dit initiatief leer je de noden van de leerlingen en leerkrachten kennen hoe je leerkrachten sensitief en responsief leert omgaan met deze diverse doelgroep de mogelijkheden kennen van de flexibele leerwegen en -trajecten mogelijke materialen en maatregelen kennen ter ondersteuning van leerlingen en leerkrachten de rol van de vervolgschoolcoach kennen en inzetten Tijdens dit initiatief krijg je aanbevelingen om om te gaan met deze groep leerlingen inzicht hoe je op school met verschillende partners kan samenwerken (taalbeleid GOK-beleid, Zorgbeleid, vervolgschoolcoaching, ...) Je leert elkaar inspireren en samenwerken in wat werkt voor anderstalige nieuwkomers, meertalige leerlingen en leerlingen die nood hebben aan taalondersteuning, zodat hun taalvaardigheden, integratie anderstalige en meertalige leerlingen versterkt worden en hun schoolloopbaan succesvol verloopt.Meerdere dataOp locatie
- OKAN-atelierdag differentiëren in OKANDifferentiëren is durven kiezen. Tijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende soorten differentiatie, krijg je praktische tips om op een haalbare manier in de OKAN-klas te gaan differentiëren, maak je kennis met enkele inspirerende werkvormen, ga je concreet aan de slag met de kijkwijzer differentiatie, om OKAN-leerlingen maximale kansen te geven om te leren en zich te ontwikkelen in de heterogene klasgroepen in OKAN.14 januari 2025Gent
- Taal - OKAN. Start to OKAN: netwerkdag voor nieuwe OKAN-leerkrachtenAls nieuwe leerkracht in OKAN is het niet zo evident om je weg te vinden. Met dit initiatief maak je kennis met de concrete aanpak in OKAN in de vorm van enkele specifieke werkwinkels. Afhankelijk van de regio en van het tijdstip kunnen de workshops verschillen.29 januari 2025Mechelen
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag