Ben je op zoek naar materiaal om aspecten van vervoersreglementering te onderzoeken en toepassen? Op de leerplanpagina Internationale handel en logistiek vind je een lessuggestie met didactische tips en opdrachten om met de leerlingen aan de slag te gaan. De focus ligt op het organisatorisch kader van wegvervoer.
LPD 29
De leerlingen onderzoeken aspecten van de reglementering voor een vervoersmodus waaronder wegvervoer en passen ze toe.
Onderzoeken betekent dat de leerlingen verbanden zoeken tussen zelf verzamelde data en een (eigen) besluit trekken. Bij dit leerplandoel verzamelen de leerlingen informatie over regelgeving van minstens één transportmodus, wegvervoer. Leerlingen moeten deze informatie ook kunnen toepassen (gebruiken, hanteren, inzetten). In deze lessuggestie ligt de focus op het organisatorisch kader van het wegvervoer. Je kan ook inzetten op andere aspecten, denk aan arbeidsreglementering voor vrachtwagenbestuurders.
De realisatie van LPD 29 betreft het onderzoeken van reglementering die verband houdt met de beroepsgerichte competenties. Deze materie heeft geen inhoudelijke relatie met inhouden van het leerplan Internationale handel en logistiek waarmee de onderzoekscompetentie (LPD 35) wordt gerealiseerd. Leerlingen doorlopen een volledige onderzoekscyclus in samenhang met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen. Op de leerplanpagina van Internationale handel en logistiek kan je bij inspirerend materiaal een uitgewerkt voorbeeld vinden. Algemene informatie i.v.m. de onderzoekscompetentie vind je onder de gelijknamige themapagina op de PRO.-website.
Wat betreft wegvervoer duid je best eerst het onderscheid tussen
Het vervoer voor eigen rekening is vrij: er zijn geen vergunningen vereist, de toegang tot de markt is vrij en er is geen sprake van prijsregulering.
Het vervoer voor rekening van derden tegen vergoeding is wel gereglementeerd, zowel wat de toegang tot het beroep als wat de toegang tot de markt betreft en wordt in de onderstaande rubrieken behandeld.
We schetsen het algemeen kader en de hoofdlijnen m.b.t. de toegang tot het beroep en noodzakelijke vergunningen - afhankelijk van het land waar het vervoer wordt uitgevoerd. Hierin kan je uiteraard eigen keuzes maken door je bv. te beperken tot nationaal en internationaal intra-communautair vervoer. Daarmee hou je uiteraard rekening bij het aanreiken van een casus waarvoor leerlingen informatie verzamelen.
Je kan het lesonderwerp introduceren vanuit concrete casussen (bv. artikel uit de krant of vaktijdschrijft, een reportage uit het journaal) om aspecten van wegvervoer of een begrippenkader aan te reiken. Het inzetten van goedkope buitenlandse chauffeurs voor internationale transporten in Europa of het opzetten van dochterondernemingen (postbusbedrijven) in Polen door Belgische transporteurs om te kunnen werken met (goedkope) lokale chauffeurs is intussen flink aan banden gelegd. Zo heeft het Mobiliteitspakket van 20 juli 2020 dat door de Europese Commissie werd ingevoerd aanzienlijke gevolgen voor het wegvervoer in Europa. Dit pakket van maatregelen is bedoeld om de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te verbeteren, eerlijke concurrentie te bevorderen en de verkeersveiligheid te verhogen maar is niet meteen in goede aarde gevallen van pakweg beroepsverenigingen voor transport over de weg. Dat onderwerp en de controverse kan je duiden aan de hand van een videofragment.
De informatie opgenomen in de rubrieken wetgeving, toepassingsgebied, toegang tot het beroep, toegang tot de markt en aanwezigheid van vrachtbrief is in principe enkel ten behoeve van de leraar. In dit voorbeeld zoeken de leerlingen zelf gericht naar regelgeving en passen deze toe, wat LPD 29 vraagt. Niettegenstaande dat kan je de leerlingen ondersteunen in dit proces en vooraf het regelgevend kader schetsen, bv. wat wordt in grote lijnen geregeld door welke verordeningen, wetten en besluiten? Je kan afstemmen met de leraar geschiedenis welke aspecten in zijn of haar lessen aan bod komen aangaande de principes en werking van de democratische rechtstaat op verschillende niveaus (Vlaams, Belgisch, Europees, globaal) en de wisselwerking ertussen.
Sinds 2011 zijn 2 Europese Verordeningen 1071/2009 en 1072/2009 van toepassing in verband met de toegang tot het beroep van wegvervoerder en de uitoefening ervan. De organisatie van bezoldigd wegvervoer in België werd vastgelegd door de wet van 3 mei 1999, het KB van 22 mei 2014, aangevuld door het Ministrieel Besluit van 23 mei 2014.
Bezoldigd goederenvervoer is elk vervoer van zaken verricht voor rekening van derden waar een tegenprestatie tegenover staat. Niet alle vervoer van zaken valt hieronder, bv. vervoer van zaken buiten de openbare weg, begrafenisvervoer op Belgisch grondgebied, vervoer van geneesmiddelen nodig voor eerste hulp in geval van een ramp …
Bedrijfszetel in België
Betrouwbaarheid
Financiële draagkracht
Vakbekwaamheid
Voor elk motorvoertuig met MTM > 2.5 ton dat is ingeschreven in België en waarmee bezoldigd goederenvervoer wordt uitgevoerd moet een machtiging tot vergunning kunnen worden voorgelegd. Deze is van toepassing op elk voertuig dat beschouwd wordt als motorvoertuig en een sleep.
Vergunning nationaal vervoer (VNV)
Vergunning internationaal vervoer
Voor elk transport (nationaal en internationaal) moet een vrachtbrief worden opgesteld dat overeenstemt met door de bevoegde minister vastgesteld model. In België is dat de CRM-vrachtbrief. Hierop zijn evenwel uitzonderingen van toepassing, zowel voor nationaal als internationaal vervoer.
In bepaalde gevallen kunnen niet-genormaliseerde vrachtbrieven worden ingezet, bv. bij een verhuis.
Een wegtransportonderneming opstarten: Baert Logistics
Casus
Paul Baert uit Dendermonde wenst een wegtransportonderneming, B.V. Baert Logistics, op te richten. Hij plant te starten met een voertuigpark bestaande uit vijf trekkers, acht opleggers, vier vrachtwagens en vier aanhangwagens voor transporten van en naar Duitsland, Polen, Estland, Letland en Lithouwen. Paul heeft ervaring in deze sector en is in het bezit van een vakbekwaamheidsgetuigschift.
Vragen
Soort vervoer
Voorbeeld
Is er een vergunning communautair vervoer vereist voor het vervoeren van
Is een CMR-vrachtbrief nodig voor een verhuis? Verklaar je antwoord.
Wanneer volstaat een vrachtbrief voor vervoer over korte afstand i.p.v. een CMR-vrachtbrief?
www.mobilit.belgium.be (met linken naar wetgeving)
www.ilent.nl (interessant voor informatie m.b.t. het Mobiliteitspakket)
Vaak vind je heel wat interessante informatie op bedrijfswebsites, denk aan specifieke thema’s die aan bod komen in blogs, bv. https://emarathon.eu/nl/blog/cabotage-mobiliteitspakket/ in verband met cabotage en de gevolgen van verstrenging van de regels naar aanleiding van Mobiliteitspakket.