De toestroom van leerlingen vanuit Oekraïne creëert een behoefte aan bijkomend personeel en bijkomende werkingsmiddelen in onze scholen. Hier vind je informatie over deze aspecten van de Oekraïnecrisis.
Als bijlage bij de omzendbrief Bao/2022/01 van 31/03/2022 (vlaanderen.be) en de omzendbrief SO/2022/01 van 31/03/2022 (vlaanderen.be) vind je simulatietools waarmee je kunt nagaan op hoeveel extra lestijden, uren en werkingsmiddelen je recht hebt in schooljaar 2021-2022 voor de anderstalige nieuwkomers die zijn ingestapt na 3 maart 2022.
Hieronder vind je enkele aandachtspunten.
Voor de lestijden en uren wordt er afgerond naar de lagere eenheid.
Het aantal extra lestijden en uren wordt niet beïnvloed door de keuze om de instappende leerlingen dag per dag te registreren of minder frequent (bijvoorbeeld slechts één keer per week). De afronding gebeurt pas nadat het totaal aantal extra lestijden en uren is berekend.
Als je leerlingen registreert op meer dan één instapdatum, dan zul je voor elke instapdatum in de kolommen een getal zien verschijnen. Tel deze getallen niet op. Dit zijn al gesommeerde getallen.
Anderstalige nieuwkomers die zich hebben ingeschreven na 3 maart 2022 en die vóór 30 juni 2022 terug uitschrijven, blijven meegeteld tot het einde van schooljaar 2021-2022. Je moet de voortijdige schoolverlaters niet aftrekken van de nieuwe instappers.
Ook wanneer een anderstalige nieuwkomer maar één enkele dag ingeschreven is in de school, verwerft de school voor die leerling evenveel uren-leraar en evenveel werkingsmiddelen als voor anderstalige nieuwkomers die instappen op 4 maart 2022 en blijven tot en met 30 juni 2022.
De extra uren-leraar en de werkingsmiddelen worden verworven per instellingsnummer.
Voor het schoolbestuur kan het interessant zijn om de anderstalige nieuwkomers zoveel mogelijk te concentreren binnen één of slechts enkele instellingsnummers.
Je kunt de personeelsleden dan soms voor een wat langere termijn aanstellen zodat je minder met personeelsverloop geconfronteerd wordt. Bovendien verlies je zo minder uren-leraar aan de afronding naar beneden.
Onderzoek of het zinvol is om anderstalige nieuwkomers nog in te schrijven wanneer het schooljaar 2021-2022 op zijn einde loopt.
Voor het verwerven van extra uren-leraar en werkingsmiddelen kan het interessanter zijn om de leerling pas in te schrijven vanaf schooljaar 2022-2023.
Dat zal moeten blijken uit de simulatietools voor schooljaar 2022-2023 die vermoedelijk voor het einde van schooljaar 2021-2022 zullen worden ter beschikking gesteld.
De leerlingen die in aanmerking komen voor deze extra middelen zijn onder te verdelen in twee categorieën:
Ook onder de noemer anderstalige nieuwkomer vallen de kinderen die officieel verblijven in een open asielcentrum.
Opmerking: leerlingen die tot beide groepen (1 en 2) behoren, tellen slechts een keer voor de hertelling.
De leerlingen die in aanmerking komen voor deze extra middelen zijn onder te verdelen in twee categorieën:
Ook onder de noemer anderstalige nieuwkomer vallen de leerlingen die officieel verblijven in een open asielcentrum.
Opmerking: leerlingen die tot beide groepen (1 en 2) behoren, tellen slechts een keer voor de hertelling.