Inzetten op strategieën – Reflectiefiche voor de leerling

De opdracht is je niet gelukt. Wat kun je doen om dit een volgende keer wel tot een succes te brengen?” Leer je leerlingen de nodige strategieën te gebruiken om taalvaardiger te worden en om beter te communiceren. Hieronder vinden jullie enkele tips.

De leerlingen reflecteren in de les over hun gemaakte opdracht. Dit actieplan kan in beknopte vorm ook gebruikt worden op een toets, in de vorm van een reflectiekader.

Tips van de leerkracht: Feedforward bij lezen

sla link op in klembord

Kopieer

Voor het lezen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Sla de stap van het brainstormen niet over: probeer zoveel mogelijk te associëren bij het onderwerp van de tekst (in beeld, woord).

Tijdens het lezen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Probeer elke alinea in 1 zin samen te vatten.
  • Lees de eerste en laatste zin van de alinea: hier vind je vaak de kern terug.
  • Kijk terug naar je mindmap tijdens het lezen. Het kan helpen om de woordbetekenis te vinden.

Mijn stappenplan

sla link op in klembord

Kopieer

Markeer de stap(pen) die je overgeslagen hebt in het roze.
Markeer de stap(pen) die je goed gedaan hebt in het groen.

Over deze databank

In deze databank ondersteunen we je vanuit de pedagogische begeleiding tot op de klasvloer. Je vindt hier didactische tips, praktijkvoorbeelden, leerinhoud ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio