Leerlijn 2de graad Bedrijf en Organisatie naar 3de graad Bedrijfsorganisatie

Deze 'Leerlijn 2e en 3e graad Bedrijf en Organisatie' biedt een helder overzicht van de samenhang tussen de leerplandoelen van de tweede graad Bedrijf en Organisatie en de derde graad Bedrijfsorganisatie. Het doel van deze leerlijn is om jou en je collega’s te ondersteunen bij het creëren van een vloeiende overgang tussen leerinhouden en aanpakken in beide graden.

Het vertrekpunt is het leerplan Bedrijf en Organisatie van de tweede graad (II-Bd-da), met telkens een koppeling naar de leerplandoelen van de derde graad (III-Bd-da). Zo krijgen jou en je collega’s een duidelijk beeld van hoe de leerdoelen in de tweede graad een fundament vormen voor verdere verdieping in de derde graad. Je kan deze leerlijn gebruiken op de manier die het beste bij jou past online  (interactieve leerlijn) of als download.

Doel van deze leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

Linken tussen de graden

sla link op in klembord

Kopieer

Gebruik de leerlijn als instrument om de samenhang tussen leerplandoelen in beide graden te begrijpen. Voor elk leerplandoel van de tweede graad worden suggesties (wenken) geboden om dit doel te realiseren, evenals verwijzingen naar de verderbouwende leerdoelen in de derde graad. In de laatste kolom vind je ook wenken om deze doelen in de derde graad te realiseren.

Afstemmen van aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Het document biedt handvatten om de lespraktijk over de twee graden heen op elkaar af te stemmen. Bekijk bijvoorbeeld welke methodieken, voorbeelden of oefeningen in de tweede graad worden gebruikt en hoe deze later in de derde graad terugkomen of worden verdiept. Dit zorgt voor continuïteit en helpt leerlingen om opgedane kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen en/of te verdiepen.

Concreet inzetten in de praktijk

sla link op in klembord

Kopieer

De wenken in de tabel bieden inspiratie om leerdoelen te bereiken, zoals:

  • Het organiseren van projecten, bedrijfsbezoeken of gastlessen.
  • Het aanleren van kwaliteitsbewust handelen door aandacht te besteden aan zorgvuldigheid, reflectie en het controleren van eigen werk.
  • Het inzetten van visuele tools, zoals budgetlijnen of vraag- en aanbodcurves, om economische concepten tastbaar te maken.

Vertaling naar werkplekleren en stages

sla link op in klembord

Kopieer

In de derde graad kunnen leerlingen de aangeleerde theorie versterken via werkplekleren. Bedrijfsbezoeken, gastsprekers en stages sluiten naadloos aan op de leerdoelen en dragen bij aan een praktisch en realistisch leertraject.

Interactieve leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

Welkom bij deze interactieve leerlijn, bestaande uit 5 afzonderlijke stappen. Elke stap wordt weergegeven als een interactieve ThingLink-afbeelding, waarin je op een visuele en toegankelijke manier alle informatie kunt verkennen.

Hoe werkt het?

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Klik op één van de leerlijnstappen: Elke stap heeft een eigen ThingLink-afbeelding. Klik op de link " Interactieve leerlijn: stap... " om deze te openen.
  2. Ontdek de interactieve elementen:
    Beweeg je muis over de afbeelding( of tik op je scherm bij touchscreenapparaten) om interactieve iconen te zien. 
    Klik of tik op de iconen voor extra uitleg
  3.  Doorloop de stappen in je eigen tempo: Begin bij stap 1 en werk systematisch door de leerlijn heen.

Downloadbare leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

Schooleigen leerlijn

sla link op in klembord

Kopieer

Gebruik deze leerlijn om een schooleigen leerlijn te creëren

sla link op in klembord

Kopieer

Deze leerlijn ondersteunt leerkrachten bedrijfseconomie om leerinhouden en aanpakken over de graden heen op elkaar af te stemmen. Met behulp van de onderstaande stappen kun je samen met je team een schoolspecifieke leerlijn ontwikkelen.

Wat heb je nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbereiding

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Lezen: Zorg dat alle betrokken leerkrachten de leerlijn hebben doorgenomen.
  2. Analyse:
    • Controleer of je begrijpt hoe de leerplandoelen in je lessen gerealiseerd worden.
    • Bestudeer de volgende rubrieken uit je leerplan:
      • Rubriek 4: Leerplandoelen: Begrijp de doelen en gebruik de wenken voor ondersteuning bij het uitdenken van je lessen.
      • Rubriek 5: Lexicon: Raadpleeg het lexicon om begrippen uit de leerdoelen beter te begrijpen.
      • Rubriek 6: Basisuitrusting: Zorg dat je de nodige materialen hebt om de doelen te realiseren.
    • Noteer je vragen en ervaringen als voorbereiding op het vakoverleg.
  3. Plannen:
    • Gebruik je JAL-document, jaarplanner of een ander planningsdocument.
    • Duid aan hoe je jouw leerplandoelen realiseert, welke werkvormen en materialen je inzet, en welk lesmateriaal je gebruikt.

Aan de slag in de vakgroep

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Deel ervaringen: Bespreek met collega’s hoe je de leerplandoelen realiseert. Evalueer samen of je aanpak effectief is. Realiseert je aanpak het gewenste resultaat voor de leerlingen?
  2. Vergelijk aanpakken: Zorg dat de aanpakken in de verschillende graden goed op elkaar aansluiten. Stuur desgewenst bij.
  3. Leg vast: Noteer in het JAL-document of een ander planningsdocument hoe je elk leerdoel realiseert.

Opvolging

sla link op in klembord

Kopieer

Na het bespreken en aanpassen van je aanpak test je deze uit in de klas. Plan een vervolgoverleg om:

  • De resultaten van je gewijzigde aanpak te evalueren. Werkt de nieuwe aanpak? Waar moet bijgestuurd worden?
  • Te bespreken hoe je je vakgroepwerking kunt organiseren bij personeelswisselingen, zodat nieuwe collega’s mee op de hoogte zijn van de gemaakte afspraken.
 
Maak er een gewoonte van om minstens één keer per schooljaar samen te komen als vakgroep om:
  • Aanpassingen in lesaanpakken te bespreken na evaluatie in de klas.
  • Continuïteit en afstemming binnen je vakgroep te garanderen, ook bij personeelswisselingen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio