Kijkwijzer voor teams die ondersteuning biedt bij de bespreking van leerlingenresultaten
Van leraren wordt verwacht dat ze regelmatig met elkaar overleggen over hun werk, waarbij de resultaten van de leerlingen als uitgangspunt worden gebruikt om de lessen te verbeteren. Toetsresultaten bijvoorbeeld kunnen heel wat over het onderwijs vertellen. Het probleem is dat leraren zich op basis van toetsresultaten zich nog te weinig afvragen welke rol het onderwijsproces heeft gespeeld bij het tot stand komen van deze resultaten. Welke bijdrage ze zelf als leerkracht geleverd hebben aan deze goede of minder goede resultaten? Hoe het komt dat de helft van de leerlingen ‘uitvalt’ op een bepaald onderdeel?
Deze reflectie kan individueel plaatsvinden, maar zeker ook samen met collega’s. Dit laatste heeft te maken met teamleren, of leerkrachten die bij elkaar gaan zitten en aan de hand van observatie-of toetsoverzichten samen praten over de verhalen en achtergronden van de cijfers.
Om de reflectie over de resultaten van leerlingen te ondersteunen is er een kijkwijzer die bestaat uit slechts zes vragen. Het gesprek aan de hand van deze vragen kan leiden tot het formuleren van leerpunten van leraren. Deze leerpunten kunnen worden omgezet in concrete doelen voor het team.