Krijg jij jouw collega’s niet mee in je internationaliseringverhaal? Worstel jij met leerlingen die een paar maanden in het buitenland willen gaan studeren? Is individuele mobiliteit voor de leerlingen van jouw school nog een droom en wil jij daar verandering in brengen? Wil jij jouw leerlingen beter voorbereid en sterker omkaderd op hun buitenlands avontuur laten vertrekken? Wil jij van individuele leerlingenmobiliteit een sterke bouwsteen van jouw ‘wereldschool’ maken?
Deze opleiding is er voor alle leraren, beleidsmedewerkers, onderwijsondersteuners, directieleden … die binnen hun school of scholengemeenschap ‘structureel en officieel’ of ‘informeel en op basis van praktijk en interesse’ deel uitmaken van het internationaliseringsproject van de school of scholengroep. Deze opleiding is er voor iedereen die zich wel eens volgende vragen stelt:
Europa is duidelijk: leerlingen secundair onderwijs de kans geven een deeltje van hun schoolcarrière in het buitenland te laten doorbrengen wordt de norm. De aanbevelingen vanuit de Europese Commissie laten daar geen twijfel over bestaan. Al is er om dit doel te bereiken nog heel wat werk aan de winkel!
Jij kan de katalysator tot dit doel voor jouw school of scholengemeenschap worden door deze Europese ETAR-opleiding te volgen.
Geen saaie theoretische uiteenzetting maar een hands-on opleiding die vertrekt vanuit de context en waarde van dergelijke mobiliteiten voor het internationaliseringsproces van jouw school. We vertrekken bij het begin: Hoe ouders, collega’s, leerlingen, … overtuigen van de meerwaarde van internationalisering. Hoe obstakels en weerstand wegwerken en internationale kansen creëren voor elke leerling.
Je kunt ongetwijfeld veel inspiratie halen uit de verhalen van de vaak vergeten pioniers en de live getuigenissen. Daarna gaan we heel concreet verder werken op de competenties die leerlingen ontwikkelen tijdens een leerperiode in het buitenland en focussen we op transversale competenties als basis om leerresultaten in het buitenland te erkennen binnen het eigen Vlaamse/Nederlandse curriculum.
Verder focust deze training ook op de interculturele competenties, zowel van leerlingen als leerkrachten, en hun plaats ervan binnen dat curriculum.
We leren jullie tot slot verschillende praktische, door de Europese Commissie goedgekeurde, tools voor de evaluatie en (automatische) erkenning van vakspecifieke en transversale competenties gebruiken en gaan samen aan de slag.
Na het volgen van deze praktische, tweedaagse training kan je: