Op zoek naar mogelijke bronnen en tips voor inspirerend materiaal die je inspireren voor het werken met actualiteit of je helpen bij het realiseren van leerplandoelen?
LPD 1 De leerlingen illustreren de impact van nieuws op zichzelf en de samenleving
Op de site van Mediawijs vind je linken naar onderzoeken naar mediawijze thema’s en ook de resultaten van de Nieuwsbarometer die het nieuwsgebruik en de nieuwswijsheid van Vlaams tieners en jongeren van 12 tot 16 jaar in kaart brengt en de Mediamonitor van Mediapunt over digitale en mediawijsheid. Je vindt hier onderbouwing en data over de impact van media op burgers en de samenleving.
Op de site van Mediawijs vind je een profieltest en een ontwerp voor een Nieuwsdagboek. Het zijn voorbeelden van mogelijke instapopdrachten om met de leerplandoelen over actualiteit aan de slag te gaan.
LPD 2 De leerlingen beoordelen kritisch en aan de hand van criteria berichtgeving over een actuele gebeurtenis vanuit verschillende mediakanalen
De pagina over factchecks van de VRT kan je inspireren om met nieuws of actuele berichtgeving aan de slag te gaan.
In de voorgaande graden leren leerlingen kritisch en zelfstandig bronnen beoordelen. In het zevende jaar kunnen leerlingen deze kennis en vaardigheden verder inzetten. Op de leerplanpagina van het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je inspiratie voor een mogelijke leerlijn. Je kan je hierop verder baseren.
Er is een nieuwe edubox verschenen over kritisch denken. Kritisch denken: Jouw kompas voor heldere inzichten. In een aantal opdrachten ligt er een focus op het kritisch omgaan met nieuwsberichten. Er wordt ook verwezen naar interessante items op de site van de Universiteit van Vlaanderen.
De VRT ontwikkelde een edubox over Data in de pers. Deze box wil leerlingen laten kennismaken met de journalistiek van datagedreven verhalen. De box bevat verwijzingen naar interessante bronnen.
Op de site Mediawijs vind je heel wat educatieve pakketten en tools die je kunnen inspireren om met nieuws en berichtgeving kritisch aan de slag te gaan (samenhang LPD 5).
LPD 3 De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein
Op de leerplanpagina van het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je op de tegel inspirerend materiaal, pagina’s over de krachtlijnen Uniek en verbonden en Geëngageerd en verantwoordelijk heel wat inspirerende bronnen om met verschillende maatschappelijke thema’s aan de slag te gaan (samenhang LPD 5).
LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen verscheen de Edubox Burgerschap: Van kleine acties tot politiek engagement. Het onderdeel over het proces van idee naar verandering of impact kan je inspireren om leerlingen actief te laten participeren: het bedenken van een idee, een voorstel verder uitwerken en op zoek gaan naar steun.
De VRT ontwikkelde nog andere boxen over politiek die je kunnen inspireren.
In de toolkit inspirerend burgerschap vind je info over de Actieroos. Het is een werkvorm die kan helpen om ideeën uit een brainstorm te ordenen en te komen tot één of meerdere ideeën voor concrete haalbare en zinvolle actie(s).
LPD 5 De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving
Op de leerplanpagina van het Gemeenschappelijk funderend leerplan vind je op de tegel inspirerend materiaal, pagina’s over de krachtlijnen Uniek en verbonden en Geëngageerd en verantwoordelijk heel wat inspirerende bronnen om met verschillende maatschappelijke thema’s aan de slag te gaan.
Op Mediawijs vind je het pakket dialoog in de klas. In de delen ‘neem een standpunt in’ en ‘rollenspelen’ vind je een aantal bruikbare methodieken. De inhoud van de stellingen dien je zelf aan te passen aan het thema of uitdaging dat je wil bespreken.
’t Is aan u! is een gratis te downloaden spel dat werd ontwikkeld door de Ambrassade in samenwerking met de Aanstokerij. Het spel werd ontwikkeld n.a.v. de Europese verkiezingen (LPD 4) en biedt leerlingen kansen om te ontdekken hoe ze een mening vormen, keuzes maken en wat de kracht van hun stem is. Het biedt inspiratie om maatschappelijke thema’s in de klas te bespreken. Je kan de voorgestelde werkvormen ook combineren met het werken rond een casus uit het project Case 4 EU.