Inspirerend voorbeeld bij het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden.” in de studierichting Brood- en Banketbakkerij (LPD 26)

Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.

Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Deze verheldert de volgende elementen:

  • de beginsituatie over de studierichtingen heen;
  • de eigenheid van het ontwerpproces;
  • de keuze van een probleem of uitdaging;
  • het geïntegreerd aanwenden van wiskunde, wetenschappen of technologie;
  • algemene suggesties voor een didactische aanpak.

Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde, Techniek en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.

Opdracht en probleemstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Situatieschets

sla link op in klembord

Kopieer

Een leerling op stage stelt vast dat heel wat producten niet verkocht geraken op het einde van de dag of vóór de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ (THT) wordt bereikt. De mentor wil dit probleem aanpakken en vraagt aan de leerling om het assortiment kritisch door te lichten en een voorstel uit te werken met concrete acties.

Mogelijke perspectieven bij verkenning van het probleem of uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerling heeft een inzicht in de samenstelling van een assortiment.

  • Het assortiment staat in relatie tot de productiecapaciteit en werkorganisatie. De leerling begrijpt hoe deze factoren inspelen op mekaar.

  • Er wordt een assortiment bepaald in functie van de doelgroep. Wat zijn de verwachtingen van de klant? Hoe kan de ondernemer hierop inspelen? In welke mate is de ondernemer hiervan afhankelijk?

Informatie en opzoekingsbronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Verkoopcijfers

  • Houdbaarheidsduur productgroepen

  • Klantengegevens (GDPR – zie LPD 19 GFL)

  • Data van gelijkaardige bedrijven

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Centrale leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.

  • III-BrBa-a LPD 26 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging door wetenschappen, wiskunde of technologie geïntegreerd aan te wenden binnen de context van brood- en banketbakkerij.

  • I-II-III-GFL LPD 10 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.

Flankerende of optionele leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.

Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Om de nadruk op het ontwerpen te leggen vertrek je van een zekere voorkennis en vaardigheden.

Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.

In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting: leerplandoelen III-BrBa-a

  • III-BrBa-a LPD 1+ De leerlingen lichten nieuwe concepten binnen het vakgebied brood- en banketbakkerij toe op vlak van doelgroep, organisatie, infrastructuur en assortiment.

  • III-BrBa-a LPD 4 De leerlingen stellen een verkoopassortiment samen in functie van de doelgroep.

  • III-BrBa-a LPD 6 De leerlingen plannen, organiseren en bereiden het productieproces voor.

  • III-BrBa-a LPD 17 De leerlingen informeren klanten over het verkoopassortiment en handelen klantvriendelijk.

  • III-BrBa-a LPD 19 De leerlingen gaan duurzaam om met productiemiddelen.

  • III-BrBa-a LPD 21 De leerlingen ontvangen, controleren en beheren goederen.

In functie van het geïntegreerd aanwenden van wetenschappen en wiskunde:

  • III-Wis-a LPD 2 De leerlingen voeren met functioneel gebruik van ICT eenvoudige berekeningen uit met gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen in betekenisvolle contexten.
    Bij het ontleden van het assortiment, het inventariseren van de voorraad, het berekenen van de verkochte hoeveelheden zal de leerling eenvoudige berekeningen moeten uitvoeren.

In functie van het realiseren van het Gemeenschappelijk funderend leerplan:

  • I-II-III-GFL LPD 19 De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels in hun omgang met digitale technologie.
    De leerlingen verzamelen data over het bestedingspatroon van de klanten en respecteren de wetgeving inzake GDPR.

  • I-II-III-GFL LPD 21 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen.
    De leerlingen gebruiken de aangeleverde informatie kritisch, zoeken bijkomende informatie.

  • I-II-III-GFL LPD 23 De leerlingen verwerken informatie op een kritische en systematische manier.
    De leerlingen staan kritisch ten opzichte van de verzamelde data en kunnen deze correct interpreteren.

Begeleiding van het ontwerpproces

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk ligt op het proces van het ontwerpen van een oplossing. Volgende onderliggende elementen zijn hierbij belangrijk:

  • verkennen, verhelderen en analyseren van probleem;

  • inventarisatie mogelijke (deel)oplossingen;

  • mogelijke ontwerpen van oplossingen en argumentatie adhv modellen, stappenplan, schema’s, schetsen, tekeningen, bronnen …;

  • realisatie (optioneel).

Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je het probleem opsplitsen in deelproblemen (analyse van het assortiment, behoeftestudie van klanten, organisatie van de productie). Dat biedt kansen om deeloplossingen onderling af te stemmen wat het samenwerkend leren bevordert.

Je kan op het einde van elke fase de leerlingen hun bevindingen laten toelichten zodat ze mekaar inspireren. Door medeleerlingen kritische vragen te laten formuleren, mekaar feedback te geven, keuzes te laten argumenteren benadruk je het belang van het onderzoekend leren.

De situatie verkennen …

sla link op in klembord

Kopieer

In een eerste fase introduceer je de uitdaging en stel je de opdracht voor als een realistische uitdaging. Vermeld ik ook de verwachte output (zie 4.2 Welk doel heb je voor ogen?).

De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Ontleed met de leerlingen de situatieschets en benadruk dat de klemtoon ligt op het uitwerken van een voorstel met concrete acties.

Je stimuleert de leerlingen om de uitdaging te verkennen. Door reflectievragen verplicht je de leerlingen het probleem of de uitdaging van verschillende perspectieven (zie hierboven) te bekijken en eventueel bijkomende vragen te noteren. Je kan door bijkomende info te geven (bv. bereidingstijd per gerecht) leerlingen sturen zodat ze meer gericht te werk gaan.

Je kan leerlingen individueel of in groepjes aan het werk zetten.

Enkele voorbeelden van reflectievragen:

  • Welke gegevens zijn beschikbaar? Welke moet je nog verzamelen? Op welke manier kan je deze het efficiëntst bekomen?

  • Welke factoren zijn bepalend voor het samenstellen van een assortiment in deze zaak? Hoe uitgebreid moet een assortiment zijn? Hoe bepaal je het nodige volume van elke productgroep?

  • Wat is de productietijd van elk product? Hoe snel kan je inspelen op een tekort? Hoe is de productie georganiseerd?

Welk doel heb je voor ogen?

sla link op in klembord

Kopieer

Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In de situatieschets ligt de nadruk op het uitwerken van een voorstel met concrete acties. Je hoeft dit dus niet effectief uit te voeren. Je kan denken aan volgende mogelijke outputvormen:

  • een schriftelijke uitwerking van een plan van aanpak;

  • het voeren van een enquête, onderzoek van het assortiment, berekening van wastecost per maand en formuleren van aanbevelingen;

  • een presentatie van een plan van aanpak, toelichting van het ontwerpproces, argumentatie van plan van aanpak met mogelijkheid tot vragen stellen door andere leerlingen;

  • één of meerdere concrete acties kunnen effectief uitgeprobeerd worden als onderdeel van het bijsturen van het voorstel.

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

De nadruk bij de evaluatie ligt op het LPD 26 “De leerlingen ontwerpen een oplossing …”. Volgende criteria kan je hanteren:

  • creativiteit bij het ontwerpen van een oplossing;

  • open staan voor input van medeleerlingen;

  • rekening houden met alle aspecten van de situatieschets;

  • uitvoerbaarheid van het ontwerp;

  • argumentatie van de verschillende ontwerpstappen;

Daarnaast kan je een aantal criteria bij de flankerende leerplandoelen opnemen (zonder deze de bovenhand te laten innemen):

  • kritische analyse van het huidig assortiment aan de hand van cijfergegevens. Bespreking van de factoren die hierop inspelen en knelpunten.

  • realistische voorstellen tot verbetering/aanpassing van assortiment op basis van gegevens marktstudie.

  • eenvoudige berekeningen en afronden

  • respecteren van GDPR-wetgeving bij behandeling van data

  • kritisch omgaan met bronnen

  • correcte interpretatie van data

Je kan de evaluatie nog krachtiger maken door de leerlingen te betrekken bij het bepalen van de criteria en in de loop van het proces deze criteria te laten omschrijven en verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?