Het leerplandoel “Een oplossing ontwerpen voor een probleem of uitdaging door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden” komt zowel in de 1ste, 2de als 3de graad aan bod. In dit inspirerend voorbeeld vind je een situatieschets waarin we het doel hebben uitgewerkt.
Het voorbeeld bouwt verder op de algemene tekst over dit leerplandoel. Die verheldert de volgende elementen:
Het is zinvol om met je collega’s in overleg te gaan over de wijze waarop leerinhouden van Wiskunde en Natuurwetenschappen aan bod zijn gekomen en hoe samenwerking tussen de vakken kan verlopen.
Een klant komt naar jullie atelier met een erfstuk: een oude ring met een edelsteen die uit de zetting is gevallen. De klant wil de ring laten herstellen en moderniseren, maar heeft een vast budget en wil het sentimentele karakter van het juweel behouden. De klant rekent op jullie expertise voor het ontwerp, de technische uitvoering en een kwalitatieve afwerking. Duurzaamheid is belangrijk: de klant wil zoveel mogelijk van het originele materiaal hergebruiken. Daarnaast vraagt de klant om een subtiele, persoonlijke gravure toe te voegen.
Deze situatieschets kan verder worden uitgebreid om de complexiteit te verhogen:
Bij een eerste analyse van de situatieschets kunnen volgende problemen of uitdagingen naar voren komen:
De volgende leerplandoelen komen nadrukkelijk aan bod. Ze staan centraal bij de didactische evaluatie van de opdracht.
Leerplandoel III-GoJu-a
In relatie tot het Gemeenschappelijke funderend leerplan I-II-III-GFL
De volgende leerplandoelen beschrijven kennis en vaardigheden die relevant kunnen zijn om de ontwerpopdracht uit te voeren. Een gerichte selectie uit deze doelen kan geheel of gedeeltelijk, vooraf of gelijktijdig aan bod komen bij de realisatie van de opdracht in de klaspraktijk.
Het is belangrijk dat de probleemstelling aansluiting kan vinden bij de beginsituatie van de leerlingen. Als leraar zal je dus moeten inschatten wat de beginsituatie van de leerlingen is en bepaalde leerplandoelen nog eens moeten toelichten zodat je tot een kwaliteitsvol ontwerp komt.
In functie van het aanwenden van wiskunde, wetenschappen:
In functie van integratie van technologie en het specifieke van de studierichting:
De kans is groot dat leerlingen snel en oplossingsgericht aan de slag gaan. Dat is niet verkeerd, maar kan ertoe leiden dat bepaalde oplossingen onvoldoende toereikend of zelfs helemaal niet passend zijn. Je stimuleert de leerlingen om gegevens te verzamelen via observatie of gerichte vraagstelling. Daarbij kan je volgende vragen omzetten naar de casus die je voor ogen hebt:
…
Natuurlijk wil je dat het probleem opgelost is of de uitdaging een antwoord heeft gekregen. In sommige situaties zal dat meteen helder zijn, maar bij deze casus is het belangrijk om ook stil te staan bij de kwaliteit van de oplossing. De uitdaging is breder dan enkel het technisch herstellen van een ring. Het gaat erom een juweel te creëren dat emotionele waarde combineert met vakmanschap, duurzaamheid en esthetiek, en dat alles binnen het budget van de klant. De meerwaarde zit in het succesvol vertalen van de wens van de klant naar een tastbaar, kwalitatief en persoonlijk sieraad.
Je kan de leerlingen hierbij de volgende vragen stellen:
Oplossen via het integreren van wiskunde, wetenschappen of technologie
Uitgaande van de geformuleerde probleemstelling kan wiskunde, wetenschappen of technologie in de oplossing worden geïntegreerd.
Wiskunde
Wetenschappen, Technologie
In de derde graad beschikken leerlingen over een grotere mate van autonomie en vaktechnische kennis. Ze zijn beter in staat om zelfstandig keuzes te maken, technische afwegingen te onderbouwen en creatieve oplossingen te ontwikkelen. Toch blijft begeleiding door de leraar cruciaal, vooral bij het structureren van het proces, het bewaken van de haalbaarheid en het verdiepen van de technische en communicatieve aspecten.
Het project rond het herstellen en moderniseren van een erfstuk biedt een betekenisvolle context waarin vakmanschap, creativiteit en klantgericht denken samenkomen. Door het probleem op te splitsen in deelaspecten (bv. analyse van het juweel, ontwerp, materiaalkeuze, zettingstechniek, afwerking, gravure, kostprijsberekening) kunnen leerlingen in groepjes of individueel werken aan specifieke onderdelen van het proces.
Vakoverleg met collega’s van wiskunde, wetenschappen en technologie is sterk aanbevolen. Dit zorgt voor een vakoverschrijdende aanpak waarbij STEM-inzichten geïntegreerd worden in het ontwerp en de uitvoering.
Je kan nagaan op welke wijze de leerlingen de verschillende stappen door het proces documenteren via een portfolio, logboek, fotoreeks of technische fiche. Dit helpt hen om hun keuzes te verantwoorden en te reflecteren op de kwaliteit van hun oplossing.
We schetsen hieronder een mogelijk lesverloop en handvatten om het ontwerpproces te begeleiden.
Fase 1: Probleemverkenning en analyse
Je begeleidt door:
Fase 2: Ideeën genereren en conceptontwikkeling
Je begeleidt door:
Fase 3: Prototype en uitvoering
Je begeleidt door:
Fase 4: Reflectie en evaluatie
Je begeleidt door: