Om een concrete casus te bespreken kun je gebruik maken van deze placemat. Het sjabloon structureert je denkproces en in de blanco versie kun je beknopt noteren.
Op de website van het Vlaams Vredesinsituut vind je 3 infofiches ‘Omgaan met controverse en polarisatie in de klas’ gebaseerd op het gelijknamige boek van Maarten van Alstein. De fiches bieden didactische handvatten en richtlijnen om zowel met controversiële thema’s in het leerplan als met confronterende uitspraken en discussie in de klas om te gaan.
Aan de slag met cirkelgesprekken in je klas! Doe je regelmatig cirkelgesprekken in je klas om de verbinding tussen je leerling en jezelf te verhogen? Dan bieden we je graag een cirkelklapper aan met vragen, pictogrammen of foto’s. Dagelijks te gebruiken in je klas!
Het is niet altijd eenvoudig om de woorden te vinden om bepaalde groepen of mensen aan te duiden. Als je mensen met een handicap, of met een migratieachtergrond wil benoemen, of hen wil aanspreken. Of er zijn woorden over seksuele oriëntatie en identiteit die niet voor iedereen helemaal duidelijk zijn. Soms zoek je een alternatief voor een woord of begrip omdat je niemand wil kwetsen. Er zijn zoveel schijnbaar nieuwe woorden opgedoken, en andere woorden zijn alweer verouderd of worden als kwetsend ervaren. Bij al die twijfels biedt deze lijst advies en verheldering.
Diversiteitsscreening onderwijs is een meet- en reflectie-instrument dat leraren hun houding en competentiegevoel inzaken omgaan met diversiteit in het onderwijs in kaart brengt.
De Sidekick Sam Academy is een gratis online platform boordevol hands-on tools die het welbevinden van kinderen en jongeren helpen boosten. De Sidekick Sam Academy pakt elke maand uit met gratis lespakketten in lijn met de eindtermen en leerplandoelen, expertvideo’s, testimonials, webinars en workshops rond diverse actuele topics.
Deze ervaringsgerichte werkvorm kan je gelijke of ongelijke kansen en privileges concreet en bespreekbaar maken. Een privilege wijst op een voorrecht ten opzichte van anderen. Je bent je meestal niet bewust van deze voorrechten. Dat maakt het moeilijk om ze te herkennen en te bespreken. Andersom is ook het geval. Wie weinig privileges heeft, loopt bovendien meer risico op achterstelling, racisme en discriminatie.
Heb jij interesse om samen met andere (toekomstige) onderwijsprofessionals in dialoog te gaan over het omgaan met etnische diversiteit? Maak hier kennis met de ‘Re:flextool’!