Om als leraar na te gaan of je een leerplandoel bereikt, moet je nagaan of je met je vraag/vragen aansluit bij de inhoud van het leerplandoel en het handelingswerkwoord. Wat het handelingswerkwoord analyseren betreft, dit wordt in het glossarium omschreven als het zoeken van verbanden tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken.
We bieden je graag een kader om te kijken naar je eigen analysevragen/opdrachten. Sluit dit aan bij de verwachtingen van het leerplandoel?
Tim, een jongen van 8 jaar, zit in het 3de leerjaar. Enkele observaties van de juf:
Toen de juf in gesprek ging met de collega van het 3de kleuter kreeg ze te horen dat Tim dan ook al moeite had met het opbouwen van relaties met zijn leeftijdsgenoten. Terwijl veel kinderen in de kleuterklas leren om samen te spelen en eenvoudige sociale regels te begrijpen, speelde Tim vooral naast andere kinderen in plaats van echt samen met hen. Hij leek ook moeite te hebben met het delen van speelgoed of het begrijpen van beurtelings spelen, wat normaal gesproken aan het eind van de peuter- en begin van de kleuterfase wordt ontwikkeld.
Bekijk de casus over Tim. Verloopt de cognitieve ontwikkeling volgens de fasen van Piaget of stel je iets vast dat je zou signaleren aan de juf? Indien je iets zou signaleren: wat zou je signaleren en waarom?
Mogelijke deelvragen om de leerlingen te helpen bij het beantwoorden van een analysevraag
Een casus, met enige complexiteit, de casus bevat ook niet-relevante elementen (de vraag gaat over de cognitieve ontwikkeling, er staat ook info in de casus omtrent de socio-emotionele ontwikkeling)
Theorie van Piaget
Beargumenteerde inschatting: verloopt de cognitieve ontwikkeling volgens de fasen van Piaget? Zou je iets signaleren?
Via de hulpvragen lees je ook dat de leerlingen zowel een analyse als conclusie zullen moeten maken.
Bezorg je ons ook naar aanleiding van dit gesprek een concreet voorbeeld van een uitgewerkte analysevraag/opdracht? Contacteer
D-finaliteit: (toegepaste) sociale en gedragswetenschappen: kwaliteitsvol evalueren van leerplandoelen met als handelingswerkwoord analyseren
Voor de leraren D/A-finaliteit is de sessie omtrent het formuleren van analysevragen (volgens de verwachtingen van inhoud en handelingswerkwoord) dit schooljaar reeds voorbij. We hebben nog geen sessie ingepland omtrent het evalueren van analysevragen. Dit nemen we volgend schooljaar op. Als je toch al aan de slag wil met het evalueren van het leerplandoel 'de leerlingen analyseren ontwikkelingspsychologische domeinen ... ', neem gerust contact op.
In deze inspiraties vind je:
D/A-finaliteit:
De leerlingen analyseren ontwikkelingspsychologische domeinen...:
D-finaliteit (zowel voor toegepaste sociale en gedragswetenschappen als sociale en gedragswetenschappen):