Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.
Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.
Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Dit document is van toepassing op de tweede graad Elektromechanische technieken, Elektrotechnieken, Mechanische technieken en Voertuigtechnieken D/A-finaliteit.
Hieronder worden een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 12, II-Ele-da LPD 12, II-MeTe-da LPD 13, II-Voe-da LPD 12
De leerlingen leggen het verband tussen de verandering van bewegingstoestand van een lichaam en de resulterende kracht
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 13, II- Ele-da LPD 13, II-MeTe-da LPD 14, II-Voe-da LPD 13
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
De leerlingen analyseren en berekenen de verplaatsing bij een eenparig rechtlijnige beweging
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 15, II-Ele-da LPD 15, II-MeTe-da LPD 16, II-Voe-da LPD 15
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem aan de hand van de drie wetten van Newton
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 14, II-Ele-da LPD 14, II-MeTe-da LPD 15, II-Voe-da LPD 14
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen analyseren het verband tussen positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij een ééndimensionale beweging met een constante versnelling
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 16, II-MeTe-da LPD 17, II-Voe-da LPD 16
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 17, II-Ele-da LPD 16, II-MeTe-da LPD 18, II-Voe-da LPD 17
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen stellen de krachten- en krachtenmomentbalans op in functie van statisch evenwicht
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 18, II-MeTe-da LPD 19, II-Voe-da LPD 18
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 19, II-Ele-da LPD 17, II-MeTe-da LPD 20, II-Voe-da LPD 19
De leerlingen voeren berekeningen uit in verband met vermogen en rendement bij energieomzettingen in systemen
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 20, II-Ele-da LPD 18, II-MeTe-da LPD 21, II-Voe-da LPD 20
De leerlingen stellen de energiebalans van energieomzettingen op aan de hand van de wet van behoud van energie en berekenen de kinetische, gravitationele en elastische energie van een lichaam in functie van behoud van energie
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 21, II-Ele-da LPD 19, II-MeTe-da LPD 22, II-Voe-da LPD 21
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 2de graad D-, D/A- en A-finaliteit.