9
De atlas
De atlas is opgenomen in de leerplannen als essentieel hulpmiddel om de leerplandoelen de realiseren. Maar welke atlas kies je? Ga je voor de gedrukte versie of de digitale versie? En wat met GIS-kaarten?
Hoe de specifieke leerplandoelen aardrijkskunde-wetenschappen aanpakken?
Het leerplan aardrijkskunde in de richting wetenschappen bevat naast de doelen uit de basisvorming (B) ook specifieke minimumdoelen (S) uit de exacte wetenschappen. Hoe ga je daarmee aan de slag?
Materiaal studiedag leerplan 3de graad
Bekijk het materiaal van de studiedag mei 2024, rond:
- Duurzaamheid en rechtvaardigheid
- Geomorfologie en bodems
- Klimaatadaptatie in de kustzone
- Workshops rond systeemdenken, veldwerk en onderzoekend leren.
Leerplandoel inspiratie
Ideeën om met een leerplandoel aan de slag te gaan
Geoproeven
Hoe met eenvoudige middelen geografische processen duidelijk maken.
GIS pakket klimaatrobuuste steden
Een uitgebreid pakket met GIS voor onderzoek van steden en groen
Een lokaal voor aardrijkskunde
Een aangepast en goed ingericht lokaal is niet alleen aangenamer werken voor de leraar en de leerlingen, het is ook een must volgens de leerplannen.
Excursies aardrijkskunde
De leerplannen voorzien in elke graad de verplichting om een excursie in te richten. Je vindt het woord ‘excursie’ niet terug in het leerplan, we spreken over ‘inzetten van terreintechnieken’.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Dit document helpt je op weg om een leerlijn over de 3 graden heen te realiseren.
Onderzoekscompetentie aardrijkskunde
Hieronder vind je:
- een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting’
- een uitgewerkt voorbeeld "Onderzoek over de Invloed van klimaatopwarming op oceanen", dat gekoppeld is aan LPD 21: "De leerlingen analyseren ecologische belangen van zeeën en oceanen en mogelijke bedreigingen"