10
Wiskunde en Taal
Het wiskundeonderwijs is taliger geworden door het werken vanuit betekenisvolle contexten en vanuit een meer probleemgerichte aanpak. Ook onze leerplannen vragen aandacht voor taalvaardigheid: het begrijpen en gebruiken van wiskunde terminologie, het omzetten van gewone taal naar formele wiskundetaal en omgekeerd.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
In de wiskundelessen moet er voldoende aandacht worden besteed aan de specifieke taalontwikkeling met daarbij een ondersteunende didactische aanpak.
Voorbeeld - Gelijkvormigheidsfactor
Deze opdracht gaat over het verband tussen de oppervlakte van twee gelijkvormige figuren. Ook het begrip gelijkvormigheidsfactor komt hier aan bod. In elk leerplan wiskunde van de tweede graad D/A- en D-finaliteit staat een leerplandoel over deze leerinhoud.
Effectieve didactiek ‘Lessen met effect’ – controle van begrip in de lessen wiskunde
Controle van begrip (CVB) betekent: ‘De leraar controleert of de leerlingen de leerstof begrijpen en stemt het vervolg van de les hierop af'.
Voorbeeld - lengte van een lijnstuk
In deze opdracht komen gelijkvormigheid en de stelling van Pythagoras aan bod. We vergelijken twee oplossingsmethodes. Door gebruik te maken van heuristiek maken we dit probleem eenvoudiger.
Vergelijking van de leerplannen wiskunde van de tweede graad DA-finaliteit
In dit document vergelijken we alle leerplannen wiskunde van de tweede graad D/A-finaliteit met elkaar.
Reflectiedocument voor de vakgroep
Dit inspiratiedocument kun je gebruiken om met de vakgroep te komen tot een gelijkgerichte visie over de onderwijsleerpraktijk.
Oplossen van problemen - wiskunde in de A-stroom, D- en D/A-finaliteit
In de nieuwe leerplannen wiskunde van het so staat een leerplandoelstelling over het oplossen van problemen. We willen leerlingen leren om problemen binnen verschillende contexten op te lossen gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden.
Ondersteuning bij het opstellen van een jaarplan - lestijdensuggestie - wiskunde in de tweede graad D en DA
In dit document vind je enkele handvatten om te komen tot een graad- en/of jaarplanning. Je vindt hier ook voor elk leerplan wiskunde van de tweede graad D- en DA-finaliteit een suggestie van het aantal lestijden per leerinhoud.