ICT-coördinator en ICT-team

Van een ICT-coördinator naar een sterk ICT-team

De Europese Commissie bood België technische ondersteuning op het gebied van onderwijs en opleiding via een Europees project dat afliep in juni 2023 genaamd “Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijs: hervorming van ICT-teams op school”.

Dit onderzoek had drie doelen:

  1. De Vlaamse overheid een goed zicht geven op de mogelijkheden die ze heeft om haar beleid verder uit te bouwen op basis van de huidige sterke punten, groeikansen en behoeften van ICT-coördinatie.
  2. Voorlopige richtlijnen opstellen waarmee je als school naar efficiënte, teamgerichte ICT-coördinatie kunt overstappen.
  3. Tot definitieve richtlijnen komen op basis van een proeffase in Vlaamse scholen en een strategie uitwerken waarmee de Vlaamse overheid teamgerichte ICT-coördinatie kan realiseren en er ook in kan investeren.

De Vlaamse Regering besliste om voldoende ICT-coördinatie te voorzien en het ambt van ICT-coördinator inhoudelijk en statutair te versterken. Er kwam:

  • de invoering van het ambt van ICT-coördinator en de mogelijkheid tot vaste benoeming in het secundair onderwijs, de centra voor volwassenenonderwijs, de centra voor basiseducatie en de academies voor deeltijds kunstonderwijs;
  • de verhoging van de puntenenveloppe voor ICT-coördinatie.

Taken van het ICT- team

sla link op in klembord

Kopieer

Om je te helpen een ICT-team in je school op te richten, stelde kenniscentrum Digisprong vanuit het project naar teamgerichte ICT-coördinatie drie doelen voorop:

  • een jobprofiel voor ICT-coördinatoren ontwikkelen dat duidelijk maakt wat ICT-coördinatie allemaal inhoudt;
  • onderzoeken wat de kenmerken van sterke ICT-teams zijn om een model van teamgerichte ICT-coördinatie te maken;
  • richtlijnen ontwikkelen om teamgerichte ICT-coördinatie in scholen in te voeren.

Het onderzoek resulteerde onder andere in een jobprofiel in een takenoverzicht van het ICT-team, onderverdeeld in vier rubrieken:

  • technische taken
  • pedagogisch-didactische taken
  • beleid en visie
  • administratieve taken

Dit geeft een duidelijk overzicht van welke taken precies onder ICT-coördinatie vallen. Je kan het ook als leidraad gebruiken om al die taken praktisch uit te voeren.

Meer informatie daarover vind je vanaf pagina 8 in het rapport ‘Naar teamgerichte ICT-coördinatie op school’.

Contact

Kathleen Rymen
pedagogisch begeleider
      +499245943
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio