- Lerend netwerk dialogisch literatuuronderwijs secundair onderwijsWetenschappelijk onderzoek wijst uit dat leesactiviteiten waarin de inhoud van de teksten en de nieuwsgierigheid van de leerlingen centraal staan, resulteren in een actieve en gemotiveerde leeshouding bij leerlingen. Dialogisch literatuuronderwijs is een methode die zich hier bij uitstek toe leent én de taalverwerving en leesvaardigheid van je leerlingen bevordert. De aanpak vraagt heel wat toewijding van de leerlingen en wil de leerlingen uitdagen.Meerdere dataGent
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuSOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Lerend Netwerk - pedagogisch beleidsmedewerkers BuBaOVakgenoten komen samen rond actuele thema's in de eigen praktijk. De inhoudelijke prioriteiten worden als groep vastgelegd en ingepland. Thema's die reeds te verkennen zijn: antwoorden zoeken op veranderende doelgroep, vernieuwing en kwaliteitsontwikkeling in pedagogisch beleid, gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling, strategieën en alternatieven voor leerlingen die niet voltijds op school kunnen aansluiten.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiemoment Spaans/Italiaans/VVT 3e graad MT (D-finaliteit). Sessie 2Tijdens dit initiatief deel je materiaal en ga je inspirerend aan de slag voor Spaans/Italiaans/VVT in de derde graad Moderne Talen (D). Een korte input koppelt de inhoud aan de specifieke leerplannen en laat je kennismaken met nieuwe tools of inhouden. Nadien deel je eigen praktijk met die van de collega's. Zo kan je met nieuw materiaal en geïnspireerd door anderen enthousiast aan de slag in je eigen school.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiemoment Spaans/Italiaans/VVT 3e graad MT (D-finaliteit). Sessie 1Tijdens dit initiatief deel je materiaal en ga je inspirerend aan de slag voor Spaans/Italiaans/VVT in de derde graad Moderne Talen (D). Een korte input koppelt de inhoud aan de specifieke leerplannen en laat je kennismaken met nieuwe tools of inhouden. Nadien deel je eigen praktijk met die van de collega's. Zo kan je met nieuw materiaal en geïnspireerd door anderen enthousiast aan de slag in je eigen school.Meerdere dataOp locatie
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteit - TerugkomdagTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.26 maart 2026Mechelen
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteitTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.Meerdere dataOp locatie