Effectieve feedback in de les Latijn en Grieks

In dit document vind je een aanzet om in de lessen Latijn en Grieks aan de slag te gaan met effectieve feedback.

1. Algemene informatie

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is feedback? 

sla link op in klembord

Kopieer

Feedback is mondelinge, schriftelijke of non-verbale informatie van een leraar, een leerling zelf of medeleerlingen over het gedrag of de prestatie van een leerling ten opzichte van een na te streven leerdoel. 

Effectieve feedback geeft een leerling inzicht in waar hij staat ten opzichte van dat doel en hoe hij het kan bereiken.

 
In het referentiekader voor onderwijskwaliteit lezen we bij de rubriek ‘ontwikkeling stimuleren’ en de deelrubriek ‘opvolging’ als kwaliteitsverwachting O1: 

Om leraren hierbij te ondersteunen heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen heel wat materiaal ontwikkeld. Op de PRO.-site vind je een aparte rubriek: effectieve feedback en in daar vind je ook een heel bruikbare   onepager feedback.

De take up

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer we aan de leerlingen feedback geven, is de take up nog belangrijker: hoe gaat de leerling met de feedback aan de slag? De leerling moet weten wat hij met de feedback zal doen. Alleen feedback geven is niet voldoende. Je ondersteunt, faciliteert en stimuleert als leraar de leerling om aan de slag te gaan.De leerling neemt het leren zelf in handen.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden hoe je als leraar de take up kan aanpakken. Er zijn natuurlijk nog tal van andere mogelijkheden:

  • Je neemt de tijd om je feedback met je leerlingen te bespreken, zodat je de kans krijgt om bepaalde informatie op verschillende manieren te formuleren. 
 
  • Je controleert het begrip van je leerlingen als je hen feedback geeft. Je vraagt hen hoe zij de informatie die je hen geeft, begrijpen. 
 
  • Je laat leerlingen in hun eigen woorden jouw informatie weergeven:
    • Wat doe ik reeds goed en zal ik behouden?
    • Wat wil ik de volgende keer anders/beter doen?
    • Wat geeft de leraar als tip en zal ik uitproberen?
    • Welke tip(s) geef ik mezelf?

Hieronder volgen een aantal mogelijke voorbeelden, die bruikbaar zijn in de lessen klassieke talen. De uitgewerkte voorbeelden voor Latijn vind je in de verschillende bijlages. Er zijn hier zeker nog veel andere mogelijkheden of aanpassingen mogelijk.

2. Een aantal concrete voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

2.1            Rubrics

sla link op in klembord

Kopieer

Wat is een rubric? Waarvoor dient het?

sla link op in klembord

Kopieer

Een rubric is een instrument om mee te evalueren. Je kunt het zien als een uitgeschreven voorschrift om een prestatie of een product mee te waarderen. Kenmerkend voor een rubric is dat je de evaluatiecriteria overzichtelijk weergeeft. Daardoor weten leerlingen of studenten goed wat hen te doen staat, en waarop ze geëvalueerd worden. Rubrics zijn zowel geschikt om te beoordelen op het einde van de rit (summatief evalueren) als om onderweg feedback te geven en zo het leerproces bij te sturen (formatief evalueren).

Hoe ziet een rubric eruit?

sla link op in klembord

Kopieer

Een rubric ziet er meestal uit als een vooraf ingevulde tabel:

  • Per rij staat er telkens één kwaliteitscriterium voor de te leveren prestatie.
  • Per kolom staat er een waardering. Dat kan een cijfer zijn, of een aanduiding als onvoldoende, voldoende en goed, of een ontwikkelingsniveau zoals beginner – gevorderd – expert.

Op de site van Schoolmakers kun je nalezen wat een rubric precies is, en wat de voordelen ervan zijn: https://www.schoolmakers.be/differentieren/rubrics/

Rubric of one

sla link op in klembord

Kopieer

In een “rubric of one” voorzie je slechts één richtlijn of criteria per onderdeel: het doel dat leerlingen moeten bereiken. Aan beide zijden van deze kolom kun je gepersonaliseerde feedback schrijven. Links is er plaats om aan te geven wat de leerling kan doen om beter te worden. Rechts geef je aan waarin de leerling uitblinkt en hij dus veel beter werk heeft geleverd dan de norm.

Een inspirerend voorbeeld van een rubric of one is te vinden in een artikel van Josefien Demey in het tijdschrift Fons fons_4_2_demey1.pdf (wordpress.com)

Voordelen

  • Gemakkelijk voor een leerkracht om zo’n rubric te maken
  • Leerlingen zien het leerdoel helder geformuleerd
  • De leerkracht (of de leerling) kan zelf een werkpunt formuleren of omschrijven wat hij/zij goed doet

2.2         Procesgerichte feedback

sla link op in klembord

Kopieer

- Bouw momenten van zelfevaluatie en reflectie in, bv. aan de hand van checklists.

Hoe kan ik zorgen voor feedback op het proces (vs. product)?

- Je kunt gerichte feedback bij een fragment uit de tekst geven, zonder zelf het juiste antwoord te geven. Je kunt eventueel gebruik maken van verbetercodes. De leerling houdt rekening met de aandachtspunten en probeert zelf zijn fouten te verbeteren op basis van deze aandachtspunten.

2.3          Exit ticket

sla link op in klembord

Kopieer

Sluit je les af met een Exit ticket. Zo krijg je inzicht in hoe je leerlingen jouw les verwerkt hebben en speel je de volgende les meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook je leerlingen inzicht in hun leerproces.

In het tijdschrift Klasse staan een aantal voorbeelden van een Exit ticket:
https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket

3.     Bibliografie

sla link op in klembord

Kopieer

Wil je nog meer lezen over effectieve feedback:
Coppieters, J. (2019) Effectieve feedback in het onderwijs. Leuven: Acco.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio