Nu het schooljaar erop zit en we de laatste lopende dossiers behandelen, blikken we kort terug op wat we het voorbije schooljaar voor onze leden konden betekenen.
Dit schooljaar reikten we 359 nieuwe certificaten uit vanuit de vorming evaluatoren, en dit naast de vele andere vormingen rond personeelsregelgeving. Om de vele (vaak last minute) nieuwe regelgeving of aanpassingen ervan in kaart te brengen, werd het voor de stafmedewerkers bijna dagelijks snel schakelen om onze leden optimaal te bedienen: fietsleasing, re-integratie, al of niet bestendigen van maatregelen, flexijobs, ex-DAC-middelen, inductie, uitschrijven cao's voor bedienden en contractuelen, toevoegingen arbeidsreglement, concordanties, bekwaamheidsbewijzen, modernisering zevende jaren... en dit naast de voorbereiding van talloze dossiers in het kader van onderhandelingen en belangenbehartiging. Dit jaar werd ook het accent gelegd op duurzaam personeelsbeleid: we maakten een inspiratiebox op die onder andere als leidraad kan dienen bij een (acuut) lerarentekort, maar die ook de stappen vooraf (preventief) in kaart wil brengen. 2025-2026 belooft alvast de nodige uitdagingen met zich mee te brengen. Noteer alvast 22 januari 2026 in jouw agenda: inspiratiedag duurzaam personeelsbeleid!
Hoge Doelen en Scholen voor Iedereen
Het project Hoge Doelen stond voor warme samenwerking over de onderwijsnetten heen, met als focus het stimuleren van leerlingen om hun volle potentieel te bereiken. Daarbij zetten we in op het versterken van het buitengewoon onderwijs en op impactvolle samenwerkingen met het gewoon onderwijs en externe partners. Die aanpak zetten we krachtig verder, met een principiële keuze voor kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen, gedragen door gezamenlijke verantwoordelijkheid. De dialoognota ‘Scholen voor iedereen’ nodigt iedereen die betrokken is bij het onderwijs van de toekomst uit tot gesprek en samenwerking. Daarbij houden we het doel scherp voor ogen: het recht op volwaardig onderwijs teruggeven aan élke leerling en élke leraar, op weg naar 2040 en een onderwijssysteem waar elke leerling voelt: “de wereld wacht op mij”.
In het basisonderwijs bestaat de top-drie van vragen uit rechtspositie van de lerende (39%), schoolorganisatie (15%) en zorgbeleid (12%). In het secundair onderwijs bestaat de top-drie van vragen uit schoolorganisatie (25%), rechtspositie van de lerende (24%) en studiebekrachtiging (19%). Gevolg van de voortschrijdende juridisering? Ook opvallend: in het buitengewoon onderwijs had 29% van de vragen betrekking op inschrijvingen.
Kennisrijk curriculum in het basisonderwijs
We zetten onze schouders onder het kennisrijk curriculum. Dat doen we met de nieuwe minimumdoelen en de ontwikkeling van een nieuw leerplan voor het basisonderwijs, het uittekenen van diverse leerroutes en de concrete invulling van allerlei professionaliseringsinitiatieven.
Diverse initiatieven in het secundair onderwijs
We versterkten de vakdidactische aanpak van leraren via inspirerend lesmateriaal en didactische tips op leerplanpagina’s en in de maandelijkse leerplannennieuwsbrief (met intussen bijna 50.000 abonnees), en via trajecten Nederlands en wiskunde met focus op eerste graad A- en B-stroom. Studierichtingsprofielen, lessentabellen, nieuwe leerplannen en implementatiesessies voor de zevende leerjaren lieten schoolteams toe om zich voor te bereiden op de start van de zevende leerjaren als laatste stap in de modernisering so. Trajecten B-inspired (gericht op de B-stroom), evaluatiebeleid, taalbeleid … en initiatieven zoals de screening van leermiddelen gaven het schoolbeleid handvatten om met hun lerarenteam concreet aan de slag te gaan met specifieke aspecten van hun onderwijskundig beleid.
Ondersteuning rond inspectiebezoeken
Heel wat van onze scholen kregen het voorbije jaar de onderwijsinspectie op bezoek. Schoolteams die dat vroegen, hebben we ondersteund bij de voorbereiding ervan. Daar waar dat nodig was, hebben we nadien samen begeleidingstrajecten opgestart om te werken aan de aandachtspunten en tekorten die door de inspectie werden vastgesteld. Dit zowel voor wat betreft de GOK-doorlichtingen als de gewone doorlichtingen. Zo zetten we met vereende krachten in op de versterking van onze kwaliteitsontwikkeling!
Ook een aantal begeleidingstrajecten in opvolging van een ongunstig resultaat van de doorlichting op het blak van bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne konden we succesvol afronden.
Kwaliteitsplatform
We lanceerden het kwaliteitsplatform. Meer dan 1.200 instellingen namen deel aan een van de instrumenten. Via de nieuwe interactieve omgeving kunnen deze teams gezamenlijk betekenis geven aan de resultaten. Zo kunnen ze samen onderbouwde, haalbare en kwaliteitsvolle acties bepalen. Op dit moment zijn alle IDP's en het burgerschapskompas voor het basis en secundair onderwijs geïntegreerd. De komende schooljaren kunnen onderwijsinstellingen via het kwaliteitsplatform deelnemen aan meer gestandaardiseerde toetsen, opdrachten en bevragingen.
Postgraduaat Schoolleider in het basisonderwijs
In samenwerking met onze partners van het hoger onderwijs ontwikkelden we het postgraduaat 'Schoolleider in het basisonderwijs'. Dit is een driejarige opleiding voor beginnende schoolleiders in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Deze opleiding wil startende directeur en adjunct-directeurs ondersteunen en opleiden. In de opleiding wordt ingegaan op de verschillende aspecten van het schoolleiderschap in het basisonderwijs, geïnspireerd op het kernprofiel. Ze vindt plaats op vijf locaties en leidt tot een postgraduaatscertificaat. Het eerste jaar van het postgraduaat start in september 2026.
Bestuurskwesties
Schoolbesturen dragen de eindverantwoordelijkheid voor de werking van hun onderwijsinstellingen. Een veeleisende maatschappij met grote uitdagingen vraagt om sterk beleid. We rondden het project 'optimaliseren en verbinden van besturen' af, dat zich de laatste drie jaar heeft toegelegd op de ondersteuning van besturen basisonderwijs die maar één school besturen en op de begeleiding van internaten en internaatsbesturen in de implementatie van het internatendecreet. We behandelden een verdubbeling van het aantal klokkenluidersmeldingen, waarvan geen enkele ontvankelijk bleek te zijn.
We ondersteunden onze leden bij de controle van de aanwending van de Digisprong-middelen en volgden nieuwe ontwikkelingen op het vlak van financieel beleid en fiscaliteit op de voet. We startten nieuwe raamovereenkomsten op vraag van het werkveld en kenden een record in het aantal goedgekeurde AGION-subsidiedossiers.
Ademruimte voor onze internaten
Sinds de invoering van het decreet internaten hebben onze internaten het niet makkelijk, ondanks onze inspanningen van onze netwerkorganisatie, de adviesraad en onze internaatsbesturen en -directeurs om op voorhand de vele bezorgdheden aan te kaarten op basis gefundeerde verwachtingen en berekeningen.
Dankzij de volgehouden inspanningen van ons netwerk werd vorige week een wijziging van het decreet goedgekeurd. Een noodzakelijke eerste stap om het voortbestaan en de kwalitatieve werking van onze internaten – lees: de begeleiding van zo’n 7.000 leerlingen - mogelijk te maken.