In basissschool Zwaneven in Oud-Turnhout is wiskunde een prioriteit. Juf Sofie vertelt tijdens een focusgesprek hoe ze de doelen met haar kleuters bespreekt en zichtbaar maakt in de klas. Het is de laatste week voor carnaval. Clown Tito is hoofdpersonage van dienst.
Geen krokusvakantie zonder carnaval dus staat een feestelijke, knotsgekke week met wiskundige focus voor de boeg. De kleuterschool van basisschool Zwaneven kleurt van vrolijkheid. Van het blazen van serpentines met wiskundige feedback ‘Wat kan jij al ver blazen’ tot het passen en meten van te grote en te kleine verkleedkleren.
Bij de start van het thema gaat juf Sofie in gesprek met haar oudste kleuters. Ze toont de kaft van het boek ‘Tito die zijn neus kwijtspeelt’. De kleuters zijn nieuwsgiering. Een clown zonder neus? Dat wordt raar. Even later legt juf Sofie de doelenkaartjes op de grond. Waarover zullen we gaan leren? Ze zijn er als de kippen bij. Ze wijzen naar het kaartje van de vormen. En juf Sofie gebruikt er rijke en juiste rekentaal bij. We leren over ‘vormen’; over ‘welke vorm de neus van Tito heeft’ en waar we die ronde vorm nog overal terugvinden. Ik heb ronde vormen verstopt in de klas’, vertelt juf Sofie. Wat hebben we nodig om die te vinden? Het gesprek gaat verder over ‘onze ogen om te zoeken’ en bij het verhaal moeten we onze oren gebruiken. De kleuters wijzen naar het zintuigenkaartje. Wat hebben ze al veel geleerd. Leren leren begint hier!
Het doelenkaartje van vormen komt samen met de voorkaft van Tito tegen het prikbord in de kring.
Het zintuigenkaartje komt erbij. Zo kunnen kleuters en de juf nog vertellen over en verwijzen naar het leren. Doelgericht vanuit een duidelijke focus en zichtbaar in de kleuterklas? Ja, het kan.
Surf naar Thematisch werken bij het jonge kind.