Wat is het digiplan?

Begin mei 2025 vernamen we dat Digisprong is omgedoopt tot Digiplan. Sindsdien weten we hier niet veel meer over dan wat te lezen staat in de mededeling van de Vlaamse regering: Digiplan: conceptnota digitaliseringsbeleid onderwijs.

Doelstellingen

sla link op in klembord

Kopieer

Het Digiplan heeft vijf doelstellingen:

  1. effectief digitaal didactisch handelen,
  2. professionalisering van leerkrachten,
  3. kwaliteitsvolle digitale leermiddelen,
  4. een veilige en aangename leer- en werkomgeving voor leerkrachten en leerlingen,
  5. een optimale digitale infrastructuur.  

De meest opvallende wijziging is de overstap naar een gedeelde infrastructuur in het basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs. Belangrijke randvoorwaarden zijn een volwaardig ICT-beleid op school, inzetten op verbeterde digitale didactiek en een betaalbaar Digiplan voor ouders en scholen.

Reacties en vragen

sla link op in klembord

Kopieer

We ontvingen veel reacties en delen je ongenoegen over de koerswijziging ten aanzien van het vroegere beleid, de laattijdige en druppelsgewijze informatiedoorstroming én de impact die dit alles heeft op het verder kunnen voeren van een samenhangend ICT-beleid op je school.

Heel wat terechte vragen en zorgen bereikten ons de voorbije dagen:

  • Wat met het Bring Your Own Device-model gebaseerd op een duidelijke pedagogische visie, het eigen ontwikkeld lesmateriaal, de digitale leerpaden, de gedeeltelijk gedigitaliseerde werkboeken, de interactie met de klasgroep via digitale weg om de betrokkenheid te verhogen… Wat met digitale agenda’s, digitale evaluaties, de afname van IDP’s en Vlaamse toetsen, gedigitaliseerde feedback, stevig uitgebouwde Teams en Classroom- omgevingen…?
  • Wat met leerlingen met extra hulpmiddelen omwille van gelijke onderwijskansen, wat met leerlingen en gezinnen die nu thuis niet meer zullen beschikken over een toestel…?
  • Wat met interne communicatie rond lokaalwissels, lesvervangingen, opdrachten tijdens de studie als leerlingen ook geen smartphone mogen gebruiken…?
  • Wat met laptopkarren als gebouwen verspreid staan over de campus, de consequenties voor de lessenroosters bij reserveringssystemen, het vaststellen en opvolgen van schadedossiers als een laptop terug eigendom van de school is, wat met de taakbelasting van de ICT-coördinatorenteams…? 

Extra info na 18 juli 2025

sla link op in klembord

Kopieer

De Vlaamse Regering heeft op 18 juli 2025 het ontwerpbesluit principieel goedgekeurd dat de regels vastlegt voor de toekenning van extra ICT-middelen in 2025.

Het Digiplan vertrekt vanuit 2 centrale ambities:

  • Elk kind heeft recht op toegang tot informatie- en communicatietechnologie.
  • ICT moet bijdragen aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit van elke school.

Het plan zet in op duurzame investeringen, digitale inclusie en professionalisering van het onderwijzend personeel waarbij digitalisering niet als doel maar als een hefboom voor beter onderwijs gezien wordt.

Met Digiplan investeert de Vlaamse regering in: 

  • ICT- inforstructuur voor personeel: 70 miljoen euro voor bestuurs- en onderwijzend personeel in basis-, secundair, deeltijds kunst- en volwassenenonderwijs zodat elk personeelslid beschikt over kwalitatieve digitale werkmiddelen.
  • Basisonderwijs: gedeeld gebruik voor leerlingen zoals laptopkarren, pc-hoeken, tablets…
  • Secundair onderwijs: 60 miljoen euro voor ICT-infrastructuur op maat van de schoolnoden.

De uitbetaling aan schoolbesturen gebeurt voor 15 december 2025 en gebeurt op basis van leerling- en personeelsaantallen. Er wordt sterk ingezet op duurzaamheid. Deze middelen kunnen worden aangewend tot en met 31 december 2027 en moet gebeuren volgens de wetgeving op overheidsopdrachten.

Nieuw is dat scholen een ICT-beleidsplan mét professionaliseringsbeleid moeten opmaken tegen 1 september 2026. Als ze kosten doorrekenen, moet dat verantwoord gebeuren en in het schoolreglement staan.

Contact

Kathleen Rymen
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio
      Kan ik je helpen?