Werken vanuit het perspectief van de leerlingen werkt motiverend. Daarom is het belangrijk uitdagende, maar haalbare opdrachten te voorzien voor de leerlingen om de leerinhouden in te oefenen. Je kan variëren in de oefeningen van eenvoudig en concreet tot abstract en ingewikkeld. Je kan je hierbij laten ondersteunen door AI. Laat je inspireren door het volgende uitgewerkte voorbeeld voor LPD 2 uit II-Orlo-a.
Basisoptie Economie en organisatie - 1ste graad - B-stroom
Basisoptie Economie en organisatie - 1ste graad - A-stroom
Bedrijfseconomie - 2de graad - D/A-finaliteit
Bedrijfsorganisatie S - 3de graad - D/A-finaliteit
Bestuurder interne transportmiddelen
Commerciële organisatie - 3de graad - D/A-finaliteit
Economie - 3de graad - D-finaliteit
Economie’ - 3de graad - D-finaliteit
Economie - 2de graad - D-finaliteit
Economie’’ - 3de graad - D-finaliteit
Logistiek - 3de graad - A-finaliteit
Internationale handel en logistiek - 3de graad - D/A-finaliteit
Organisatie en logistiek - 2de graad - A-finaliteit
Onthaal, organisatie en sales S - 3de graad - A-finaliteit
Toegepaste Bedrijfswetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
Winkelmedewerker
Economie' - 2de graad - D-finaliteit
Magazijnmedewerker
Polyvalent administratief ondersteuner
Verpakker
Financieel-economische vorming - 3de graad - D-D/A-finaliteit
Economie Co -2de graad - D-finaliteit
Financieel-economische vorming - 1ste graad - A+B-stroom
Medisch administratief assistent - 7de leerjaar
Logistiek assistent magazijn - 7de leerjaar
Commercieel assistent - 7de leerjaar
Tandartsassistent - 7de leerjaar
Assistent (inter)nationaal goederenvervoer - 7de leerjaar
Klantcontactmedewerker - 7de leerjaar
LPD 2 + De leerlingen lichten de taken van diverse afdelingen in een onderneming toe waaronder aankoop, verkoop, magazijn, administratie en onthaal.
Je hebt de leerinhouden van LPD 2 + aangebracht in de klas. Tijd om de leerlingen deze materie te laten inoefenen vanuit het perspectief van de leerlingen. Je wil graag gedifferentieerde oefeningen voorzien. We laten ons ondersteunen door de tool 'AI voor docenten'.
Klik op GPTS VOOR DOCENTEN
Klik vervolgens op Opdrachten Differentiëren en op het groene symbool.
Met deze tool kan je oefeningen laten genereren van eenvoudig tot meer complex. Gericht prompten is hierbij zeer belangrijk. Voor meer info: klik op link naar document 'Gericht prompten 7 tips'.
Klik op + en voeg het leerplan als bestand toe.
De tool genereert de volgende resultaten.
Hier zijn drie opdrachten voor LPD 2, geordend van eenvoudig naar moeilijk, binnen de context van de werking van ondernemingen en de goederen- en documentenstroom. In elke opdracht wordt het belang van toelichting verwerkt.
Belangrijk: controleer de resultaten steeds op kwaliteit en werk bij waar nodig. Niet tevreden over de resultaten? Vraag de tool om de opdrachten bij te sturen door gerichter te prompten.
Opdracht 1: Basisbegrippen in de goederen- en documentenstroom (makkelijk)
Je werkt als stagiair in een magazijn en je krijgt de taak om een nieuwe collega uit te leggen hoe de goederenstroom in een onderneming werkt.
Je loopt stage bij een groothandel die elektronica levert aan winkels. Tijdens je stage merk je dat er regelmatig problemen zijn met verkeerde leveringen.
Opdracht 3: Optimalisatie van de goederen- en documentenstroom (Moeilijk)
Een bedrijf wil zijn logistieke proces verbeteren en vraagt jou als consultant om advies. Ze willen vooral minder fouten maken en sneller kunnen werken.
Kies voor Bladeren door de apps en kies voor het vak Economie.
Je kan nu een thema selecteren en het niveau aanduiden.
Wil je de oefening aanpassen of een gelijkaardige oefening maken? Klik op 'Creëer soortgelijke app'.