Differentiëren in opdrachten met behulp van AI in de lessen economie

Werken vanuit het perspectief van de leerlingen werkt motiverend. Daarom is het belangrijk uitdagende, maar haalbare opdrachten te voorzien voor de leerlingen om de leerinhouden in te oefenen. Je kan variëren in de oefeningen van eenvoudig en concreet tot abstract en ingewikkeld. Je kan je hierbij laten ondersteunen door AI.  Laat je inspireren door het volgende uitgewerkte voorbeeld voor LPD 2 uit II-Orlo-a.

Laat je inspireren door dit voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 2  +  De leerlingen lichten de taken van diverse afdelingen in een onderneming toe waaronder aankoop, verkoop, magazijn, administratie en onthaal.

De tool 'AI voor docenten'

sla link op in klembord

Kopieer

Je hebt de leerinhouden van LPD 2 + aangebracht in de klas. Tijd om de leerlingen deze materie te laten inoefenen vanuit het perspectief van de leerlingen. Je wil graag gedifferentieerde oefeningen voorzien. We laten ons ondersteunen door de tool 'AI voor docenten'.

Klik op GPTS VOOR DOCENTEN

Klik vervolgens op Opdrachten Differentiëren en op het groene symbool.

Met deze tool kan je oefeningen laten genereren van eenvoudig tot meer complex. Gericht prompten is hierbij zeer belangrijk. Voor meer info: klik op link naar document 'Gericht prompten 7 tips'.

Klik op + en voeg het leerplan als bestand toe.

De tool genereert de volgende resultaten.

Hier zijn drie opdrachten voor LPD 2, geordend van eenvoudig naar moeilijk, binnen de context van de werking van ondernemingen en de goederen- en documentenstroom. In elke opdracht wordt het belang van toelichting verwerkt.

Belangrijk: controleer de resultaten steeds op kwaliteit en werk bij waar nodig. Niet tevreden over de resultaten? Vraag de tool om de opdrachten bij te sturen door gerichter te prompten.

Opdracht 1: Basisbegrippen in de goederen- en documentenstroom (makkelijk)

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie

sla link op in klembord

Kopieer

Je werkt als stagiair in een magazijn en je krijgt de taak om een nieuwe collega uit te leggen hoe de goederenstroom in een onderneming werkt.

Opdracht

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Beschrijf in je eigen woorden de vier belangrijkste stappen in de goederenstroom: ontvangen, opslaan, orderverzamelen en opsturen.
  2. Geef per stap een concreet voorbeeld van een document dat hierbij hoort (bv. leveringsbon, magazijnopdrachtenbon).
  3. Leg uit waarom het correct invullen van deze documenten belangrijk is.

Waarom is dit makkelijk?

sla link op in klembord

Kopieer

Deze opdracht vraagt om basiskennis en eenvoudige uitleg zonder complexe verbanden.

Opdracht 2: Analyse van een logistiek proces (Standaard)

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie

sla link op in klembord

Kopieer

Je loopt stage bij een groothandel die elektronica levert aan winkels. Tijdens je stage merk je dat er regelmatig problemen zijn met verkeerde leveringen.

Opdracht

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Analyseer een logistiek proces binnen de onderneming en beschrijf de rol van verschillende magazijnfuncties (bv. magazijnmedewerker, magazijn-bediende, logistiek verantwoordelijke).
  2. Kies een specifiek probleem dat kan ontstaan in de goederenstroom (bv. fout bij ontvangst, verkeerde opslag, onjuiste orderpicking).
  3. Leg uit welke documenten kunnen helpen om dit probleem te voorkomen of op te lossen.
  4. Geef een voorstel om de goederen- en documentenstroom efficiënter te maken en motiveer je keuze. 

Waarom is dit standaard?

sla link op in klembord

Kopieer

Deze opdracht vereist een bredere analyse, het herkennen van problemen en het voorstellen van verbeteringen.

Opdracht 3: Optimalisatie van de goederen- en documentenstroom (Moeilijk)

sla link op in klembord

Kopieer

Situatie

sla link op in klembord

Kopieer

Een bedrijf wil zijn logistieke proces verbeteren en vraagt jou als consultant om advies. Ze willen vooral minder fouten maken en sneller kunnen werken.

Opdracht

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Onderzoek hoe digitale hulpmiddelen (zoals barcode-scanners, ERP-systemen) kunnen bijdragen aan een efficiëntere goederen- en documentenstroom.
  2. Vergelijk de traditionele en digitale verwerking van documenten in het magazijn en geef minstens twee voordelen en nadelen van elk systeem.
  3. Maak een kort verbeterplan waarin je uitlegt hoe het bedrijf zijn logistieke processen kan optimaliseren.
  4. Licht je voorstel toe in een korte presentatie met een duidelijke onderbouwing.

Waarom is dit moeilijk?

sla link op in klembord

Kopieer

Deze opdracht vraagt om diepgaand inzicht in zowel logistieke processen als digitalisering. Bovendien moeten leerlingen kritisch denken en een verbeterplan opstellen.

Alternatieve tool

sla link op in klembord

Kopieer

Kies voor Bladeren door de apps en kies voor het vak Economie.

Je kan nu een thema selecteren en het niveau aanduiden.

Wil je de oefening aanpassen of een gelijkaardige oefening maken? Klik op 'Creëer soortgelijke app'.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio