We kennen het allemaal: de ene leerling is een echte sportieveling, terwijl de ander liever een boek leest. In de lessen lichamelijke opvoeding komen deze verschillen duidelijk naar voren. Maar wat betekent dit voor jou als leraar?
Beweging en sport B+S - 3de graad - A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding - 3de graad - D-D/A-A-finaliteit
Lichamelijke opvoeding 1ste graad - A+B-stroom
Sport B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
Topsport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - A-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 2de graad - D-finaliteit
Sport B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun geslacht, lichaamsbouw, ervaring of persoonlijke achtergrond, zich betrokken voelen en zich kunnen ontwikkelen? Het antwoord ligt in differentiatie. Het positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen verhoogt de motivatie, het welbevinden en de leerwinst voor elke leerling.
Leraren lichamelijke opvoeding zijn expert in het differentiëren binnen eenzelfde klas. Maar welke kansen zijn er nog?
Verdiep je in dit document en laat je inspireren om je lessen nóg aantrekkelijker te maken voor ál je leerlingen. Geef een boost aan de motivatie en haal het beste in hen naar boven.