Het buitengewoon onderwijs laat de leerlingen geen gemeenschappelijk leerprogramma doorlopen, maar zorgt voor een geïndividualiseerd curriculum dat aangepast is aan de noden en de mogelijkheden van elke leerling of subgroep.
Het buitengewoon basisonderwijs werkt met ontwikkelingsdoelen. Een schoolteam selecteert de doelen die voor een leerling of leerlingengroep aansluiten bij de specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften. Die selectie vormt een belangrijke stap in de opmaak van een handelingsplan.
Voor de volgende types bestaan er ontwikkelingsdoelen:
Op de website onderwijsdoelen.be vind je alle doelen die de overheid vastlegt, je vindt daar onder buitengewoon onderwijs de sets die werden goedgekeurd. Voorlopig vind je er ook nog de ontwikkelingsdoelen voor type 1 en 8. De overheid voorziet hiervoor een afbouwscenario.
Op welke manier je met de ontwikkelingsdoelen moet omgaan, werd uitgeschreven in de algemene uitgangspunten.
Voor elk van deze types schreef de overheid ook uitgangspunten:
type basisaanbod
Voor type 2 en 7 werden de uitgangspunten per leergebied geschreven.
De informatiemap voor de onderwijspraktijk van het buitengewoon onderwijs is een groeimap.
Momenteel bestaat ze uit 5 delen:
deel 1: de kwaliteitszorg in het buitengewoon onderwijs
deel 2: ontwikkelingsdoelen en voorbeelden voor type 2
deel 3 (pdf, 115 p.): ontwikkelingsdoelen en voorbeelden voor type 8 - alleen beschikbaar in pdf
deel 4: ontwikkelingsdoelen en voorbeelden voor type 1
deel 5: ontwikkelingsdoelen en voorbeelden voor type 7
bron: MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP, Ontwikkelingsdoelen en eindtermen -Informatiemap voor de onderwijspraktijk - Basisonderwijs. Brussel, Departement Onderwijs - Afdeling Informatie en Documentatie, 1998
Voor type 3 bestaan geen ontwikkelingsdoelen maar wel een servicedocument “Onderwijs aan kinderen met ernstige gedrags- en emotionele problemen Handreikingen tot specifiek opvoeden”.
Het servicedocument werd niet decretaal goedgekeurd, maar is zeker sterk inspirerend voor een type3-school en wordt er ook gebruikt.
In dit document staan naast achtergrondinformatie en visie bij de doelgroep ook doelen. Drie leergebieden werden uitgewerkt: sociaal-emotionele ontwikkeling, communicatieve competenties en leren leren. Voor de andere leergebieden kunnen type 3-scholen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen van het gewoon onderwijs inzetten als ontwikkelingsdoelen of putten uit de sets van type 2/BA. Type 9-scholen kunnen in het servicedocument ook inspiratie vinden voor hun doelgroep.
Voor type 4,6 en 9 zijn er geen specifieke sets ontwikkelingsdoelen ontwikkeld. Zij maken gebruik van de ontwikkelingsdoelen van de andere types of de ontwikkelingsdoelen en/of eindtermen van het gewoon lager onderwijs of doelen van een gevalideerd doelenkader. De doelen krijgen het statuut van ontwikkelingsdoelen en worden na te streven doelen voor de leerling of de groep.