Drie dagen actieve werkwinkels
Drie dagen verdiepende trajecten
Drie dagen boeiende referaten
Drie dagen ontmoetingskansen en netwerking
Drie dagen tijd
Drie dagen vol ideeën om aan de slag te gaan in je school
Drie dagen inspiratie met groeikansen voor jou als directeur
Mogelijkheid 1: lang traject van 2 dagen - je kan dus geen andere werkwinkel volgen dan het lange traject
Als individuen samen een groep of team vormen ontwikkelt er zich tegelijkertijd een soort van groepsidentiteit. Deze groeit haast ongemerkt tot een specifieke entiteit, met eigen noden en verwachtingen, met een eigen ‘karakter’ en zijnswijze.
Soms neemt dit ‘extra groepslid’ wonderwel zelfs een gedaante en karakter aan waar geen van de andere deelnemers zich nog in herkent. Deze ‘niet fysiek-tastbare’ identiteit beïnvloedt en stuurt dan vervolgens de verwachtingen, het denken, het voelen en het concrete gedrag van haar groepsleden.
Tijdens deze workshop exploreren we samen hoe dit fascinerende fenomeen zich ook in leerkrachtenteams toont. We bieden handvatten aan om dit teamlid positief in te zetten en haar mogelijke negatieve invloed te begrijpen en vervolgens om te buigen.
Wegens succes - herhaling van vorig directiecongres.
Jullie, directeurs hebben net als iedereen te maken met macht en onmacht. Macht is voor velen een beladen thema, waardoor we hiermee soms veel te omzichtig omgaan. In deze workshop gaan we kijken wat macht allemaal voor ons in petto heeft.
We maken kennis met de machtsdriehoek. Bewust spelen met deze machtsdriehoek leidt tot echte verandering en transformatie. Na deze workshop ben je in staat om krachtiger te handelen.
Starten met het leerplan Zill brengt allerlei andere issues boven in je schoolteam: wat met de lessenroosters en onderwijstijd, groepsindeling, infrastructuur, talenten van leraren gebruiken, inzetten van leermaterialen …
Naast het verwerven van de inhoud van het nieuwe leerplan zijn ook dit belangrijke aspecten van samen school maken en werken aan innovatie.
In deze sessie ligt de focus net op die issues. Je verwerft inzicht in wat meespeelt in elk van deze issues en krijgt werkvormen aangereikt om met jouw team over deze issues strategisch en op langere termijn na te denken.
We verwachten van deelnemers dat ze reeds inzicht hebben in de inhoud van het leerplan Zill.
Wereldoriëntatie en leerlingenevaluatie in Zin in leren! Zin in leven!, Jan Tilley
“Ik ben nieuwsgierig naar de wereld waarin ik leef. Ik exploreer mijn omgeving en verwerf inzicht in de wereld in al zijn dimensies.” Achter deze leeruitkomst van het ontwikkelveld oriëntatie op de wereld (en de andere generieke doelen die geconcordeerd worden met mens en maatschappij en wetenschappen en techniek) zitten heel wat doelen die werken aan kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes.
Hoe evalueer je al deze kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes die kinderen moeten oriënteren op de wereld dichtbij en veraf, nu, in het verleden en de toekomst? Wat wil je weten en waarom? Welke evaluatievorm is dan het meest geschikte instrument? Wat doe je met de resultaten en output? Hoe ondersteunt de evaluatie het verdere verloop van het leerproces? Wil je hierover in gesprek gaan met elkaar en concrete tips verzamelen? Kom dan naar deze werkwinkel.
Op welke manier inspireert het leerplan Zin in leren! Zin in leven! ons om in te staan voor kwaliteitsvol onderwijs voor het jonge kind? Welke aandachtspunten zijn belangrijk en waar moeten we op inzetten? Het schema van ‘ontwerpen van een krachtige leeromgeving met Zin in leren! Zin in leven! zo doe je dat’ zal ons ondersteunen hierin. We reiken je graag vier bouwstenen aan die we verbinden aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
Doel: aan het eind van deze sessie heb je zicht op de kenmerken van kwaliteitsvol kleuteronderwijs en hoe je die kunt benutten in jouw team.
Onderwerp het evaluatiebeleid op je school aan een spiegeloefening: waarom evalueer je? Wat evalueer je? Hoe pak je dat aan en waarop kan je meer inzetten? Hoe communiceer je over evaluatie? Wie zijn de betrokkenen in evaluatie?
En hoe doen leraren dat dan? Vanuit deze oefening met collega’s directeurs kun je nadien zelf in de eigen school aan de slag.
Vlaamse leerlingen zijn goed in kennis. Voor redeneren en toepassen is er nog wat werk aan de winkel. Je komt wiskunde tegen wanneer je een broodje koopt, de bus neemt, het weer interpreteert, het nieuws analyseert, apps downloadt of een spelletje op je tablet speelt. Toch vragen veel leerlingen zich af waarom wiskunde nodig is. Ze vinden wiskunde moeilijk en zien het verband niet tussen het dagelijks leven en de leerstof.
Leerlingen in de basisschool de zin van en in wiskunde laten inzien is de missie van ons leerplan Zin in Leren! Zin in Leven!
Wil je samen nadenken om probleemoplossend gericht wiskundeonderwijs in je school te stimuleren? Concrete tips voor effectieve instructie en evaluatie? Kom dan naar deze werkwinkel!
In Zill is een prominente rol weggelegd voor computationeel denken. Meer dan leren werken mét een computer gaat het om probleemoplossend, creatief en stapsgewijs denken zoals een computer namelijk een probleem analyseren, opdelen in deelprocessen en die vervolgens in de juiste volgorde aanpakken.
Computationeel denken is onderdeel van de 21ste eeuwse vaardigheden. Programmeren is een middel daarvoor. Moeten kinderen dan opgeleid worden tot programmeurs? Neen! In deze werkwinkel lichten we toe wat computationeel denken betekent, waar we het in Zill terugvinden en krijgen deelnemers een inhoudelijke verkenning van de didactiek met betrekking tot computationeel denken en programmeren.
En hoe pak je dat aan op de klasvloer? Ook dat kom je te weten in deze werkwinkel. We starten ‘unplugged’, zonder computer, tablet of andere toestellen. We bouwen voorzichtig op om ‘plugged’ te eindigen. Je krijgt in deze werkwinkel volop de kans om te experimenteren met een aantal nieuwe tools en mediamiddelen.
Sommige tools zijn eerder voor de jongere leerlingen bedoeld (BeeBot, Dash and Dot, ScratchJR ….), andere mediamiddelen dan weer voor oudere leerlingen (Ozobot, ScratchSR, MicroBit …). Je gaat naar huis met veel kant-en-klaarmateriaal (onder andere stappenplannen, lijst van bruikbare mediamiddelen …).
Taalgericht onderwijs, aan de slag in je school, Goedele Vandommele en Fien Loman
Schooltaal is voor elke leerling anders dan de alledaagse taal van thuis. Op school is aandacht voor taal dan ook broodnodig, de hele dag door. Hoe koppelen we taal en andere leerinhouden zodat ze elkaar versterken – en vooral de leerling?
We identificeren talige struikelblokken en gaan na hoe we via de drie pijlers van taalgericht onderwijs (context, interactie en taalsteun) ook moeilijke taalleerders kunnen helpen groeien. Aan de hand van eigen en (voorbeeld-) arrangementen brengen we een hanteerbaar kader waarbinnen een school aan de slag kan om taal en de andere negen ontwikkelvelden van Zill te koppelen.
We eindigen met aandacht voor de transfer van de aangebrachte werkvormen en denkprocessen naar het eigen team.
In deze werkwinkel gaan we na hoe het leerplan Zill kansen biedt om om te gaan met de diversiteit in de klasgroep en in de maatschappij. We kunnen het hebben over allerlei vormen van diversiteit, maar kunnen ook focussen op bijvoorbeeld omgaan met gender. We linken brede diversiteitsdoelen aan de leerplandoelen en ontwerpen onderwijsarrangementen. Aangezien de doelgroep bestaat uit directeurs ontwerpen we onderwijsarrangementen op het niveau van de school als organisatie.
Een workshop/presentatie waarin we stilstaan bij de uitdagingen die we ervaren bij confrontaties met andere referentiekaders, we theoretische kaders uitdiepen om dit te begrijpen en waarbij we handvatten aanreiken om hier positief mee om te gaan.
Hoe ga ik om met vragen van brede diversiteit? Met jongeren die niet willen gaan zwemmen of niet willen, mogen of kunnen meegaan op meerdaagse uitstap of deelnemen aan de sportdag? Met jongeren die weigeren opgelegde literatuur te lezen of zich verzetten tegen bepaalde lesonderwerpen? Hoe stel ik het echte probleem scherp en vind ik de verborgen nood achter het zichtbare gedrag? Wij reiken een denkkader aan dat professionals helpt om met hun opvoedingsproject als inspiratie in dialoog te gaan met alle betrokken partijen en een oplossing aan te reiken die kwalitatief sterk is, haalbaar en door alle partijen gedragen.
Het lager onderwijs kent momenteel enkele cruciale uitdagingen, waaronder de toenemende diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en de overgang tussen het lager en secundair onderwijs. Een belangrijk antwoord op die uitdagingen ligt in het voeren van een personeelsbeleid dat de competenties van leraren gericht inzet en ontwikkelt.
Laat je tijdens deze sessie inspireren door praktijkvoorbeelden die gebruik maken van een competentiegericht personeelsbeleid door in te zetten op het ontwikkelen van vakkennis van leraren (bijvoorbeeld vak-ankers), verhoogde vormen van samenwerking tussen leraren (bijvoorbeeld team teaching) of variaties in de taakinvulling van leraren (bijvoorbeeld flexibel sporenbeleid).
Veerkrachtig voor de klas – Je impact als directeur vergroten, Annick Jehaes
Je kent de mooie kansen en de uitdagingen van je onderwijs-job goed. Door in te zetten op zelfreflectie en acties die bij jou passen, vergroot je je veerkracht en heb je meer impact op school.
In de sessie is er ruimte om verschillende denkkaders te vertalen naar het onderwijs en jouw specifieke invulling daar. Enkele korte opdrachten zetten je aan het werk zodat je de verworven inzichten meteen kan inzetten in je job.
Je hoort er meer over het begrip veerkracht, bekijkt je job met een waarderende bril door je werkbalans te visualiseren, zet in op zelfreflectie, pakt je drijfveren opnieuw vast en leert hoe je zelf oplossingsgerichte acties kan kiezen.
Tijdens deze sessie vertrekken we van het Referentiekader Onderwijskwaliteit. We onderzoeken bij welke items Zill een handvat vormt om de interne kwaliteitszorg te realiseren.
Daarenboven gaan we na welke kwaliteitscriteria in Zill zijn ingebed en hoe je ze kunt hanteren functie van praktijkonderzoek en kwaliteitszorg.
In de Zill-Fichekit zit een instrumentarium dat mogelijkheden biedt voor de individuele leraar én het schoolteam om de onderwijsinhouden te beheren. Die mogelijkheden verkennen we. Aansluitend geeft de sessieleider suggesties voor aanpakken die hierbij kunnen gevolgd worden.
Doelstellingen:
• Nadenken over het effectief gebruik van de Zill-uitrusting in de dagelijkse praktijk.
• Nagaan welke handvatten Zill aanreikt om aan kwaliteitsbewaking van onderwijs te doen
• Onderzoeken op welke wijze de Zill-uitrusting de (inhoudelijke) kwaliteitszorg op school ondersteunt
Mogelijkheid 1: lang traject van 2 dagen - je kan dus geen andere werkwinkel volgen dan het lange traject
Wegens succes - herhaling van vorig directiecongres.
Jullie, directeurs hebben net als iedereen te maken met macht en onmacht. Macht is voor velen een beladen thema, waardoor we hiermee soms veel te omzichtig omgaan. In deze workshop gaan we kijken wat macht allemaal voor ons in petto heeft.
We maken kennis met de machtsdriehoek. Bewust spelen met deze machtsdriehoek leidt tot echte verandering en transformatie.
Na deze workshop ben je in staat om krachtiger te handelen.
Als individuen samen een groep of team vormen ontwikkelt er zich tegelijkertijd een soort van groepsidentiteit. Deze verwordt haast ongemerkt tot een specifieke entiteit, met eigen noden en verwachtingen, met een eigen ‘karakter’ en zijnswijze.
Soms neemt dit ‘extra groepslid’ wonderwel zelfs een gedaante en karakter aan waar geen van de andere deelnemers zich nog in herkent. Deze ‘niet fysiek-tastbare’ identiteit beïnvloedt en stuurt dan vervolgens de verwachtingen, het denken, het voelen en het concrete gedrag van haar groepsleden.
Tijdens deze workshop exploreren we samen hoe dit fascinerende fenomeen zich ook in leerkrachtenteams toont. We bieden handvatten aan om dit teamlid positief in te zetten en haar mogelijke negatieve invloed te begrijpen en vervolgens om te buigen.
Evaluatie in functie van de kwaliteitsontwikkeling van een school, Marijke De Meyst
Evalueren doen we om het leren van leerlingen te versterken, toch? Ja natuurlijk, maar er is meer! Niet enkel leerlingen, maar ook leraren en scholen kunnen groeien wanneer leerlingevaluatie op een goede manier wordt ingezet. In deze sessie gaan we na hoe de evaluatie van leerlingen kan bijdragen tot de kwaliteitsontwikkeling van het lesgeven en van de schoolwerking.
Daarbij hebben we aandacht voor de verschillende soorten evaluatie-instrumenten in de evaluatiebox basisonderwijs. We zoemen in op de gestandaardiseerde proeven en de gevalideerde toetsen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en lichten toe hoe scholen met de data uit de rapporten aan de slag kunnen gaan. We onderzoeken ook hoe eigen evaluatie-instrumenten van de school gebruikt kunnen worden om reflectie van leraren en lerarenteams op het eigen handelen te voeden.
Starten met het leerplan Zill brengt allerlei andere issues boven in je schoolteam: wat met de lessenroosters en onderwijstijd, groepsindeling, infrastructuur, talenten van leraren gebruiken, inzetten van leermaterialen …
Naast het verwerven van de inhoud van het nieuwe leerplan zijn ook dit belangrijke aspecten van samen school maken en werken aan innovatie.
In deze sessie ligt de focus net op die issues. Je verwerft inzicht in wat meespeelt in elk van deze issues en krijgt werkvormen aangereikt om met jouw team over deze issues strategisch en op langere termijn na te denken.
We verwachten van deelnemers dat ze reeds inzicht hebben in de inhoud van het leerplan Zill.
Wereldoriëntatie en leerlingenevaluatie in Zin in leren! Zin in leven!, Jan Tilley
“Ik ben nieuwsgierig naar de wereld waarin ik leef. Ik exploreer mijn omgeving en verwerf inzicht in de wereld in al zijn dimensies.” Achter deze leeruitkomst van het ontwikkelveld oriëntatie op de wereld (en de andere generieke doelen die geconcordeerd worden met mens en maatschappij en wetenschappen en techniek) zitten heel wat doelen die werken aan kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes.
Hoe evalueer je al deze kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes die kinderen moeten oriënteren op de wereld dichtbij en veraf, nu, in het verleden en de toekomst? Wat wil je weten en waarom? Welke evaluatievorm is dan het meest geschikte instrument? Wat doe je met de resultaten en output? Hoe ondersteunt de evaluatie het verdere verloop van het leerproces? Wil je hierover in gesprek gaan met elkaar en concrete tips verzamelen? Kom dan naar deze werkwinkel.
Op welke manier inspireert het leerplan Zin in leren! Zin in leven! ons om in te staan voor kwaliteitsvol onderwijs voor het jonge kind? Welke aandachtspunten zijn belangrijk en waar moeten we op inzetten? Het schema van ‘ontwerpen van een krachtige leeromgeving met Zin in leren! Zin in leven! zo doe je dat’ zal ons ondersteunen hierin. We reiken je graag vier bouwstenen aan die we verbinden aan het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
Doel: aan het eind van deze sessie heb je zicht op de kenmerken van kwaliteitsvol kleuteronderwijs en hoe je die kan benutten in jouw team.
Onderwerp het evaluatiebeleid op je school aan een spiegeloefening: waarom evalueer je? Wat evalueer je? Hoe pak je dat aan en waarop kan je meer inzetten? Hoe communiceer je over evaluatie? Wie zijn de betrokkenen in evaluatie?
En hoe doen leraren dat dan?
Vanuit deze oefening met collega’s directeurs kun je nadien zelf in de eigen school aan de slag.
Vlaamse leerlingen zijn goed in kennis. Voor redeneren en toepassen is er nog wat werk aan de winkel. Je komt wiskunde tegen, als je een broodje koopt, de bus neemt, het weer interpreteert, het nieuws analyseert, apps downloadt of een spelletje op je tablet speelt. Toch vragen veel leerlingen zich af waarom wiskunde nodig is. Ze vinden wiskunde moeilijk en zien het verband niet tussen het dagelijks leven en de leerstof.
Leerlingen in de basisschool de zin van en in wiskunde laten inzien is de missie van ons leerplan Zin in Leren! Zin in Leven!.
Wil je samen nadenken om probleemoplossend gericht wiskundeonderwijs in je school te stimuleren? Concrete tips voor effectieve instructie en evaluatie? Kom dan naar deze werkwinkel!
In deze sessie verdiepen we ons in het ontwikkelveld ‘mediakundige ontwikkeling’ tot op niveau van de leerlijnen en met inbegrip van achterliggende kaders. We bekijken verschillende praktijkvoorbeelden.
We lichten ‘computationeel denken’ en ‘programmeren in de basisschool’ toe. We verkennen hiervoor veel gebruikte mediamiddelen.
Er is ruimte voor overleg, discussie en collegiale uitwisseling van ervaringen.
Taalgericht onderwijs, aan de slag in je school, Goedele Vandommele en Fien Loman
Schooltaal is voor elke leerling anders dan de alledaagse taal van thuis. Op school is aandacht voor taal dan ook broodnodig, de hele dag door. Hoe koppelen we taal en andere leerinhouden zodat ze elkaar versterken – en vooral de leerling?
We identificeren talige struikelblokken en gaan na hoe we via de drie pijlers van taalgericht onderwijs (context, interactie en taalsteun) ook moeilijke taalleerders kunnen helpen groeien. Aan de hand van eigen en (voorbeeld-) arrangementen brengen we een hanteerbaar kader waarbinnen een school aan de slag kan om taal en de andere negen ontwikkelvelden van Zill te koppelen.
We eindigen met aandacht voor de transfer van de aangebrachte werkvormen en denkprocessen naar het eigen team.
In deze werkwinkel gaan we na hoe het leerplan ZILL kansen biedt om om te gaan met de diversiteit in de klasgroep en in de maatschappij. We kunnen het hebben over allerlei vormen van diversiteit, maar kunnen ook focussen op bijvoorbeeld omgaan met gender. We linken brede diversiteitsdoelen aan de leerplandoelen en ontwerpen onderwijsarrangementen. Aangezien de doelgroep bestaat uit directeurs ontwerpen we onderwijsarrangementen op het niveau van de school als organisatie.
Een workshop/presentatie waarin stilgestaan wordt bij de uitdagingen die we ervaren bij confrontaties met andere referentiekaders, theoretische kaders uitgediept worden om dit te begrijpen en handvatten aangereikt worden om hier positief mee om te gaan.
Hoe ga ik om met vragen van brede diversiteit? Met jongeren die niet willen gaan zwemmen of niet willen, mogen of kunnen meegaan op meerdaagse uitstap of deelnemen aan de sportdag? Met jongeren die weigeren opgelegde literatuur te lezen of zich verzetten tegen bepaalde lesonderwerpen? Hoe stel ik het echte probleem scherp en vind ik de verborgen nood achter het zichtbare gedrag? Wij reiken een denkkader aan dat professionals helpt om met hun opvoedingsproject als inspiratie in dialoog te gaan met alle betrokken partijen en een oplossing aan te reiken die kwalitatief sterk is, haalbaar en door alle partijen gedragen.
Het lager onderwijs kent momenteel enkele cruciale uitdagingen, waaronder de toenemende diversiteit binnen de leerlingenpopulatie en de overgang tussen het lager en secundair onderwijs. Een belangrijk antwoord op die uitdagingen ligt in het voeren van een personeelsbeleid dat de competenties van leraren gericht inzet en ontwikkelt. Laat u tijdens deze sessie inspireren door praktijkvoorbeelden die gebruik maken van een competentiegericht personeelsbeleid door in te zetten op het ontwikkelen van vakkennis van leraren (bv. vak-ankers), verhoogde vormen van samenwerking tussen leraren (bv. team teaching) of variaties in de taakinvulling van leraren (bv. flexibel sporenbeleid).
Veerkrachtig voor de klas – Je impact als directeur vergroten, Annick Jehaes
Je kent de mooie kansen en de uitdagingen van je onderwijs-job goed. Door in te zetten op zelfreflectie en acties die bij jou passen, vergroot je je veerkracht en heb je meer impact op school.
In de sessie is er ruimte om verschillende denkkaders te vertalen naar het onderwijs en jouw specifieke invulling daar. Enkele korte opdrachten zetten je aan het werk zodat je de verworven inzichten meteen kunt inzetten in je job.
Je hoort er meer over het begrip veerkracht, bekijkt je job met een waarderende bril door je werkbalans te visualiseren, zet in op zelfreflectie, pakt je drijfveren opnieuw vast en leert hoe je zelf oplossingsgerichte acties kan kiezen.
Tijdens deze sessie vertrekken we van het Referentiekader Onderwijskwaliteit. We onderzoeken bij welke items Zill een handvat vormt om de interne kwaliteitszorg te realiseren.
Daarenboven gaan we na welke kwaliteitscriteria in Zill zijn ingebed en hoe ze kunnen gehanteerd worden in functie van praktijkonderzoek en kwaliteitszorg.
In de Zill-Fichekit zit een instrumentarium dat mogelijkheden biedt voor de individuele leraar én het schoolteam om de onderwijsinhouden te beheren. Die mogelijkheden verkennen we.
Aansluitend geeft de sessieleider suggesties voor aanpakken die hierbij kunnen gevolgd worden.
Doelstellingen:
• Nadenken over het effectief gebruik van de Zill-uitrusting in de dagelijkse praktijk.
• Nagaan welke handvatten Zill aanreikt om aan kwaliteitsbewaking van onderwijs te doen
• Onderzoeken op welke wijze de Zill-uitrusting de (inhoudelijke) kwaliteitszorg op school ondersteunt
Mogelijkheid 1: lang traject van 2 dagen - je kan dus geen andere werkwinkel volgen dan het lange traject
Wegens succes - herhaling van vorig directiecongres.
Jullie, directeurs hebben net als iedereen te maken met macht en onmacht. Macht is voor velen een beladen thema, waardoor we hiermee soms veel te omzichtig omgaan. In deze workshop gaan we kijken wat macht allemaal voor ons in petto heeft.
We maken kennis met de machtsdriehoek. Bewust spelen met deze machtsdriehoek leidt tot echte verandering en transformatie.
Na deze workshop ben je in staat om krachtiger te handelen.
Als individuen samen een groep of team vormen ontwikkelt er zich tegelijkertijd een soort van groepsidentiteit. Deze verwordt haast ongemerkt tot een specifieke entiteit, met eigen noden en verwachtingen, met een eigen ‘karakter’ en zijnswijze.
Soms neemt dit ‘extra groepslid’ wonderwel zelfs een gedaante en karakter aan waar geen van de andere deelnemers zich nog in herkent. Deze ‘niet fysiek-tastbare’ identiteit beïnvloedt en stuurt dan vervolgens de verwachtingen, het denken, het voelen en het concrete gedrag van haar groepsleden.
Tijdens deze workshop exploreren we samen hoe dit fascinerende fenomeen zich ook in leerkrachtenteams toont. We bieden handvatten aan om dit teamlid positief in te zetten en haar mogelijke negatieve invloed te begrijpen en vervolgens om te buigen.
's Morgens laten we de keynote-sprekers aan het woord. Nadat je ze gehoord hebt, kun je ter plaatse kiezen naar wie je wilt gaan luisteren voor verdere verdieping van het onderwerp.
Paradoxaal leiderschap: effectief omgaan met spanningsvelden en dilemma’s, Ivo Brughmans
Sturing geven of ruimte bieden voor initiatieven, behouden of vernieuwen, het collectieve kwaliteitsniveau waarborgen of aandacht voor de specifieke noden van de individuele leerling, inleven of grenzen stellen, structuur of creativiteit... Als onderwijsdirectie heb je dagelijks te maken met de spanningsvelden tussen tegengestelde benaderingen en tussen doelen die met elkaar schuren.
Je voelt daarbij vaak de noodzaak om een ‘eenduidige keuze’ te maken want dat geeft duidelijkheid en houvast. Maar is dat wel nodig… en leidt dit wel tot effectieve en duurzame oplossingen? Paradoxaal leiderschap gaat juist over het benutten van de kracht van tegenpolen. Keuzes maken die recht doen aan beide kanten van de medaille. Van ‘of-of’ naar ‘en-en’. Dit klinkt logisch en herkenbaar, maar hoe pak je dat aan?