Met het jaarthema ‘Anders thuis’ openen we het schooljaar met een uitnodiging tot verbondenheid. Want thuiskomen – dat betekent meer dan een plek hebben. Het gaat om je welkom weten, gezien worden, jezelf mogen zijn, in relatie staan met anderen. Op school krijgt dat nog een extra laag: elke jongere draagt zijn of haar eigen verhaal, en dus ook een unieke kijk op wat ‘thuis’ kan betekenen.
Soms voelt school als een tweede thuis. Soms is dat nog zoeken. Niet elk gevoel van thuishoren ontstaat vanzelf – het groeit in ontmoeting, aandacht en kleine gebaren van zorg. Net daarom is het waardevol om hier samen rond stil te staan: aan het begin van het jaar, wanneer alles opnieuw openligt.
Deze inspiratiebundel en bijhorende gebedsviering willen daartoe uitnodigen. Ze bieden inhoudelijke en pastorale suggesties die je kan afstemmen op je leerlingen en schoolcontext. Je vindt in de bundel teksten, gebeden, creatieve werkvormen, liederen en interlevensbeschouwelijke impulsen die helpen om in klas of team het gesprek te openen. De gebedsviering biedt een houvast om samen stil te staan bij het jaarthema, met ruimte voor symboliek, reflectie en gebed.
Of je school nu voelt als een warme huiskamer of als een huis dat nog ingericht wordt: deze materialen willen helpen om in beweging te komen, met openheid voor ieders tempo en verhaal. Zo bouwen we samen aan een plek waar elke jongere anders thuis mag zijn.