- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie. Lerend netwerk getuigschrift uitreiken (basisonderwijs) - dag 3 inzoomen op taalontwikkeling FransTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op taalontwikkeling Frans.5 mei 2025Mechelen
- Goed onderwijs/krachtige leeromgeving – evaluatie. Lerend netwerk getuigschrift uitreiken (basisonderwijs) - dag 2 inzoomen op wiskundig denkenTijdens dit initiatief bouw je verder op de opgedane kennis van sessie 1 over het uitreiken van een getuigschrift. We zoomen in op het wiskundig denken.31 maart 2025Mechelen
- Zill net gemist - basisonderwijsTijdens dit initiatief maak je kennis met het Zill leerplan.17 maart 2025Gent
- Leerpad: Zin in leren! Zin in leven! Ooit gemist?In dit digitaal leerpad maak je kennis met Zin in leren! Zin in leven! Je ontdekt de krachtlijnen en visie van het leerplan en onderzoekt de opbouw ervan. Via verschillende online opdrachten en zelfstudie leer je het leerplan kennen. Tijdens online feedbackmomenten bespreken we je opdrachten en gaan we dieper in op jouw vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: Wereldoriëntatie in ZILL (Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek)Wist je dat je de leerinhouden van Wereldoriëntatie (leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek) in ZILL niet alleen vindt onder het ontwikkelveld ‘Oriëntatie van de wereld’? Wil je onder meer deze leerinhouden individueel, op eigen tempo en digitaal leren kennen en hou je van het zelfstandig uitvoeren van opdrachten? In dit digitaal leerpadexploreer je het leerplan door de bril van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek. Je ontdekt de achterliggende visie, je verdiept je in de leerinhouden in verschillende ontwikkelveldenen krijgt zin om de kansen tot geïntegreerd werken te benutten.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan Frans baoWat staat er in het leerplan over taalontwikkeling Frans en wat betekent dit allemaal? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via taalontwikkeling Frans. Je verdiept je in het ontwikkelveld: in de visie, de leeruitkomsten, de doelen, de ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: lichamelijke opvoeding in ZILLWist je dat je de leerinhouden van Lichamelijke opvoeding in ZILL niet alleen vindt onder het ontwikkelveld ‘Zintuigelijke en motorische ontwikkeling’? Wil je onder meer deze leerinhouden individueel, op eigen tempo en digitaal leren kennen en hou je van het zelfstandig uitvoeren van opdrachten? In dit digitaal leerpad exploreer je waar de doelen voor lichamelijke opvoeding terug te vinden zijn. Je ontdekt de achterliggende visie, je verdiept je in de leerinhouden in verschillende ontwikkelvelden en krijgt zin om aan harmonische ontwikkeling te werken.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van de mediakundige ontwikkeling baoIn het digitaal leerpad ‘Verkenning van de mediakundige ontwikkeling’ ontdek je individueel dit ontwikkelveld met zijn doelen en leerinhouden met ontwikkelstappen. Je ontdekt wat deze doelen kunnen betekenen op de klasvloer. Je onderzoekt dit thema zelfstandig en individueel, op eigen tempo wanneer het je past.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan muzische vormingWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming en en je verdiept je in het ontwikkelveld muzische ontwikkeling: visie, leeruitkomsten, doelen, ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan wiskundeWil jij duiken in het leerplan en op eigen tempo wiskunde en wiskundig denken verkennen? Schrijf je dan in voor dit individuele leerpad!Meerdere dataTe bepalen
- Leerpad: verkenning van het leerplan NederlandsWat staat er in het leerplan over taalontwikkeling Nederlands en wat wil dit allemaal betekenen? In dit leerpad leggen we je het haarfijn uit. Je gaat aan de slag met een individueel digitaal leerpad en verdiept je kennis van Zin in leren! Zin in leven! via taalontwikkeling Nederlands vorming. Je verdiept je in het ontwikkelveld: visie, leeruitkomsten, doelen, ontwikkelstappen. Tijdens een online reflectiemoment bespreken we globaal de opdrachten en gaan we dieper in op je vragen.Meerdere dataTe bepalen
- Lerend netwerk: ZILL-data als handvat voor een krachtig onderwijskundig beleid. Waarom? Hoe? Wat?Tijdens dit initiatief ga je aan de slag vanuit en met de doelenselectie uit het registratiesysteem van de eigen school, de ZILL-data. Je leert deze data lezen, interpreteren en betekenis geven vanuit jouw eigen schoolbril. Het betekenis geven aan deze data biedt handvatten aan om het beleid van jouw school en klaspraktijken doelgerichter vorm te geven en systematisch op te volgen. Vanuit data denken we samen na over de onderwijskwaliteit binnen de eigen school en uitbreiding de scholengemeenschap.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: verkenning van het leerplanWist je dat je de leerinhouden van Wereldoriëntatie (Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek) in ZILL niet alleen terugvindt onder het ontwikkelveld ‘Oriëntatie van de wereld’? In deze sessie kijken we samen grondig naar leerplan door de bril van de leergebieden Mens & maatschappij en Wetenschappen & techniek. Je ontdekt de visie, de leerinhouden in verschillende ontwikkelveldenen we willen we je inspireren en zin doen krijgen om kansen tot geïntegreerd werken te benutten!Op aanvraag
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Persoonsgebonden ontwikkeling evaluerenDe evaluatie van de persoonsgebonden ontwikkeling is een uitdaging voor vele scholen. Hoe kijken we naar de ontwikkeling van leerlingen op sociaal, psychisch, fysiek en spiritueel vlak, de ingrediënten van de persoonsgebonden ontwikkeling in het leerplan Zin in leren! Zin in leven! Hoe kijken we ontwikkelingsgericht naar de leerlingen vanuit onderwijsarrangementen, ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen en leerlijnen? Hoe evalueren we breed, vanuit verschillende situaties, met verschillende mensen, op verschillende momenten?Op aanvraag
- Zelfregulerend lerenHoe maken wij onze leerlingen klaar voor het effectief leren van de 21ste eeuw? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En hoe het leerplan ZILL daar een antwoord op biedt? Dan is deze sessie zeker een effectief (leer)moment voor jou!Op aanvraag
- Executieve functies en Zin in leren! Zin in leven!In deze vorming onderzoek je hoe je - op basis van een krachtige didactiek en aan de hand van de inhouden van de ontwikkelvelden persoonsgebonden ontwikkeling – kinderen tot ontwikkeling brengt. Je verkent de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) vanuit het leerplankader. Je verkent manieren om met de executieve functies (impulscontrole, werkgeheugen en metacognitie) concreet aan de slag te gaan als deel van een krachtige leeromgeving voor je leerlingen.Op aanvraag
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.17 januari 2025Brussel
- Een krachtig muzisch arrangement ontwerpen, hoe doe je dat?Tijdens deze nascholing maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via verschillende opdrachten ontdek je de didactische principes tijdens een goed muzisch arrangement. Je oefent actief op het beschouwen en creëren in de vier domeinen muziek, beeld, dans en drama.Op aanvraag
- Muzische vorming breed evalueren. Hoe doe je dat?Muzische vorming evalueren is vaak geen kwestie van juist of fout. Hoe doe je dit dan wel? In deze nascholing krijg je vanuit de didactiek een zicht op de aanpak van evaluatie en specifieke evaluatie-instrumenten binnen het leergebied muzische vorming.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden dans en dramaBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je ze aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen dans en drama en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Bouwstenen en vaardigheden muziek en beeldBouwstenen. De taal van het muzische. In deze nascholing beleef, herken, onderzoek en hanteer je de bouwstenen aan de hand van verschillende vaardigheden. We focussen ons op de domeinen muziek en beeld en onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.Op aanvraag
- Muzische vorming: verkenning van het leerplanWat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? In deze nascholing leggen we je dit haarfijn uit. Je verdiept samen met het schoolteam de kennis van Zin in leren! Zin in leven! via muzische vorming.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie: breed evalueren, hoe doe je dat?Wil je weten hoe je de leerinhouden uit jouw onderwijsarrangementen over Wereldoriëntatie op verschillende manieren kan evalueren? Wil je je op een ervaringsgerichte manier verdiepen in het breed evalueren van leerinhouden over Wereldoriëntatie? Ben je benieuwd naar het waartoe, wat en hoe van breed evalueren van deze leerinhouden? Dan is deze nascholing iets voor jou!Meerdere dataBrussel
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met omgevingslerenErvaar de omgeving, beleef de omgeving, leer (in) jouw omgeving! Ontdek hoe omgevingsleren kansen biedt om harmonisch te werken aan de 10 ontwikkelvelden van ZILL. Dit aanbod is bij voorkeur te organiseren op een studiedag.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Mens en maatschappij): krachtig aan de slag met de samenlevingBen je nieuwsgierig naar effectieve didactiek om krachtig aan de slag te gaan met de leerinhouden over de samenleving? Heb je nood aan concrete handvaten en inspirerende praktijkvoorbeelden om vanuit een krachtige leeromgeving te werken aan de doelen over de samenleving? En wil je tenslotte zicht krijgen op tools voor onderwijsarrangementen over de samenleving via onderzoekend en ontwerpend leren? Dan is deze sessie iets voor jou! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): vervolgsessie techniek schooljaar 2023-2024Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
- Wereldoriëntatie (Wetenschappen en techniek): krachtig aan de slag met techniek!Ben je nog niet helemaal thuis in de doelen en leerlijnen van techniek? Vind je dat bepaalde begrippen uit het leerplan nog wel wat extra uitleg verdienen? Heb je nood aan goede praktijkvoorbeelden en tips om techniek te implementeren in je dagelijkse klaspraktijk? Wil je techniek implementeren in je dagelijkse klaspraktijk, maar weet je niet goed hoe je dit concreet kan aanpakken? Ontdek in deze sessie ook hoe de didactische principes van onderzoekend en ontwerpend leren een kapstok kunnen bieden! Dit aanbod is zowel mogelijk op een studiedag als op een personeelsvergadering.Op aanvraag
30 van 40