LPD 1S De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en vragen te beantwoorden.
Aanvullende wenk: Mogelijke voorbeelden van onderzoeksopdrachten die aansluiten bij leerplandoelen: onderzoek naar effect van kleuren van textiel op kunststoffen versus natuurlijke materialen, het verband tussen stroomsterkte en magnetisch veld onderzoeken, onderzoek van toonhoogte, geluidsniveau en klankkleur met app (bv. Phyphox), kansenexperiment met M&M’s of bierschuim (als model) voor radioactief verval, het verband tussen de spankracht op een snaar en de grondfrequentie van de snaar, relatie tussen remweg en snelheid onderzoeken …
Aanvullende wenk: Ook literatuuronderzoek kan aan bod komen, bijvoorbeeld onderzoek naar geschikte anticonceptie, naar invloed van gezondheidsgedrag op geboortegewicht, naar oorzaken en frequentie van erfelijke aandoeningen, demografisch onderzoek naar mogelijke spreiding of evolutie van gewicht, lengte en schedelomtrek bij geboorte, risico’s bij elektromagnetische en bij ioniserende straling, risico’s bij geluid, elektromagnetische straling tijdens de levenscyclus van een ster, de rol van kernenergie bij energievoorziening …Goed gekozen problemen kunnen spontaan aanleiding geven tot integratie van meerdere domeinen.
LPD 3S De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.
Aanvullende wenk: Goed gekozen problemen kunnen spontaan aanleiding geven tot integratie van meerdere domeinen.
Voorbeelden van problemen en uitdagingen waarvoor een oplossing kan worden ontwikkeld: