Aanv Wenk STEMdoel 1S 3S LP III-NatS'-NatS'''-d

Aanvullende wenk bij leerplandoel 1S

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 1S De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en vragen te beantwoorden.

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvullende wenk: Mogelijke voorbeelden van onderzoeksopdrachten die aansluiten bij leerplandoelen: onderzoek naar effect van kleuren van textiel op kunststoffen versus natuurlijke materialen, het verband tussen stroomsterkte en magnetisch veld onderzoeken, onderzoek van toonhoogte, geluidsniveau en klankkleur met app (bv. Phyphox), kansenexperiment met M&M’s of bierschuim (als model) voor radioactief verval, het verband tussen de spankracht op een snaar en de grondfrequentie van de snaar, relatie tussen remweg en snelheid onderzoeken …

Aanvullende wenk: Ook literatuuronderzoek kan aan bod komen, bijvoorbeeld onderzoek naar geschikte anticonceptie, naar invloed van gezondheidsgedrag op geboortegewicht, naar oorzaken en frequentie van erfelijke aandoeningen, demografisch onderzoek naar mogelijke spreiding of evolutie van gewicht, lengte en schedelomtrek bij geboorte, risico’s bij elektromagnetische en bij ioniserende straling, risico’s bij geluid, elektromagnetische straling tijdens de levenscyclus van een ster, de rol van kernenergie bij energievoorziening …Goed gekozen problemen kunnen spontaan aanleiding geven tot integratie van meerdere domeinen.

Aanvullende wenk bij leerplandoel 3S

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 3S De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvullende wenk: Goed gekozen problemen kunnen spontaan aanleiding geven tot integratie van meerdere domeinen.
Voorbeelden van problemen en uitdagingen waarvoor een oplossing kan worden ontwikkeld:

  • een concrete probleemstelling behandelen waarbij selectie van anticonceptie wenselijk is;
  • zonnewering optimaliseren voor een gegeven lokaal.
  • afstellen van een verwarmingssysteem om warmtetransport in een gegeven ruimte te verbeteren;
  • wifi-ontvangst verbeteren in een gegeven lokaal;
  • de geluidsweergave van een luidspreker(box) verbeteren op basis van eigenschappen van elektromagnetisme of trillingen en golven;
  • een oplossing bedenken om in een specifieke situatie geluidshinder te beperken;
  • een eenvoudig hulpmiddel ontwikkelen gebaseerd op de werking van een elektromagneet;
  • een oplossing ontwikkelen om de gevolgen van inwerkende krachten op een systeem te beperken;
  • ontwikkelen van een oplossing in het kader van een duurzame samenleving bv. ontwikkelen van een methode om schoenen, regenjas waterdicht te maken met biogebaseerde biodegradeerbare materialen (zonder PFOS te gebruiken), het ontwerpen van een gebruiksvoorwerp via het principe van upcycling;
  • een gezond en duurzaam voedingsschema ontwikkelen op basis van informatie op voedingsproducten en voedingslabels gebaseerd op duurzaamheidscriteria. Ook rekening houden met bijkomende criteria zoals bijvoorbeeld allergieën kan de probleemstelling interessanter maken;
  • oplossingen bedenken om in een specifieke situatie de blootstelling aan risicofactoren zoals schadelijke chemische stoffen, straling of organismen te verminderen;
  • bedenken van een eenvoudig gebruiksvoorwerp met materiaalkeuze op basis van duurzaamheidscriteria.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio