Op 1 september 2023 treden nieuwe (specifieke) minimumdoelen in werking in de tweede graad. De voorbije periode gebeurden er ook aanpassingen aan de doelen die leiden naar beroepskwalificaties en die bepalend zijn voor de specifieke vorming in de tweede graad D/A- en A-finaliteit. Omwille van al die aanpassingen zijn alle leerplannen van de tweede graad, zowel de algemene vorming als de specifieke vorming, aangepast. De aangepaste leerplannen kun je vanaf vandaag raadplegen op de leerplanpagina’s.
In juni 2022 vernietigde het Grondwettelijk Hof in zijn arrest de (specifieke) eindtermen van de tweede en de derde graad, onder meer omdat ze te overladen, te gedetailleerd en te didactisch sturend waren. De nieuwe (specifieke) minimumdoelen zijn sober geformuleerd, zijn minder gedetailleerd, laten ruimte voor inhoudelijke en didactische keuzes van de leraar en de school, en zijn ambitieus. De aangepaste leerplannen van de tweede graad liggen in lijn met de nieuwe (specifieke) minimumdoelen. Ze laten leraren en scholen toe om voldoende ruimte en tijd om leerlingen de verplichte leerinhouden kwaliteitsvol te laten verwerven. Bovendien inspireren ze leraren om via keuzeleerplandoelen en wenken ‘extra’ verder te gaan dan het minimum om leerlingen voldoende uitdaging te bieden.
De leerplannen van de tweede graad zijn aangepast in lijn met de nieuwe (specifieke) minimumdoelen onder voorbehoud van goedkeuring van die (specifieke) minimumdoelen door het Vlaams Parlement. De aanpassing van de leerplannen is gebeurd op basis van volgende uitgangspunten.
Je vindt beide versies van de nieuwe leerplannen tweede graad op basis van de minimumdoelen op de leerplanpagina’s. Daar vind je voorlopig ook nog twee leerplannen van de tweede graad die dit schooljaar gelden. Je vindt dus tijdelijk vier documenten op elke leerplanpagina.
We streven ernaar om de nieuwe leerplandoelen tegen het begin van het schooljaar 2023-2024 ook in de digitale leerplantool LLinkid beschikbaar te stellen.
Een overzichtsdocument geeft aan welk leerplan geldt voor welke studierichting. Je vindt daarin ook alle wijzigingen t.o.v. de huidige situatie geel gearceerd. Globaal genomen is het aantal verschillende leerplannen voor een vak gereduceerd.
Via de leerplanpagina’s krijg je voor elke studierichting een overzicht van de leerplannen die er gelden.
Wanneer worden de aangepaste leerplannen van de twee graad van kracht?
Je moet de aangepaste leerplannen gebruiken vanaf 1/9/2024.
Op de leerplanpagina’s vind je momenteel nog een link naar het leerpad dat aansluit bij de huidige leerplannen die zijn gebaseerd op de vernietigde (specifieke) eindtermen. In de loop van het eerste semester van volgend schooljaar worden de leerpaden van de tweede graad aangepast. De huidige leerpaden blijven tot dan beschikbaar, maar bevatten niet altijd meer de volledig juiste informatie.
Voor een aantal aangepaste leerplannen wordt eind juni een kort online infomoment voorzien; meer informatie daarover kon je al lezen in de vorige leerplannennieuwsbrief. Voor andere leerplannen vindt zo’n infomoment plaats na de zomervakantie. De aard van de aanpassingen verschilt sterk van leerplan tot leerplan. Daarom wordt er niet voor elk bewerkt leerplan een online moment gepland. Mocht je vragen hebben, aarzel dan zeker niet om de vakbegeleiders te contacteren. Je vindt de contactgegevens onderaan elke leerplanpagina.
Voor het Gemeenschappelijk funderend leerplan en het leerplan Lichamelijke opvoeding is de situatie anders. Beide leerplannen gelden voor de tweede én derde graad en voor alle finaliteiten, en zijn al beschikbaar sinds eind maart. Voor die leerplannen is geen ‘bewerkte versie’ voorzien. Op de leerplanpagina vind je voor het Gemeenschappelijk funderend leerplan een overzichtsdocument met een vergelijking met de huidige versie voor de tweede graad. Ook voor het leerplan Lichamelijke opvoeding vind je een overzichtsdocument met een vergelijking met de huidige versie voor de tweede graad.
Ook voor de complementaire leerplannen werd een nieuwe versie voorzien die al eerder werd gepubliceerd in het kader van de derde graad. Veelal gelden de nieuwe complementaire leerplannen immers zowel voor de tweede als voor de derde graad, met name voor de leerplannen voor Artistieke vorming, ICT en Mens & samenleving. Daarom werd ook in dat geval geen bewerkte versie voorzien.
Op basis van de bewerkte leerplannen van de tweede graad worden ook de organisatiemodellen voor de tweede graad A-finaliteit aangepast. We publiceren die uiterlijk in de laatste week van juni op de PRO.
De specifieke minimumdoelen Informaticawetenschappen leiden naar een nieuw vak Informaticawetenschappen in de tweede graad Bedrijfswetenschappen. Dat vak vormt een voorbereiding op de inhouden die in de derde graad aan bod komen in het vak Informaticawetenschappen in de studierichtingen Bedrijfsondersteunende Informaticawetenschappen en Bedrijfswetenschappen van de domeingebonden D-finaliteit. In het vak zetten de leerlingen de eerste stappen in het gestructureerd programmeren. Zij leren voor concrete problemen gestructureerde programma’s ontwikkelen en maken daarbij gebruik van controlestructuren en softwarebibliotheken. Je vindt het nieuwe leerplan terug op de leerplanpagina van de studierichting Bedrijfswetenschappen tweede graad.
Een aantal inhoudelijke verschuivingen in de nieuwe minimumdoelen voor de algemene vorming van de tweede en de derde graad die op 1 september in voege treden, zorgt ervoor dat het komende schooljaar enkele leerinhouden niet goed op elkaar aansluiten bij de overgang van het huidige tweede leerjaar van de tweede graad naar het eerste leerjaar van de derde graad. Het gaat om enkele leerinhouden biologie, economie en wiskunde in de D-finaliteit, biologie en fysica in de D/A-finaliteit en biologie in de A-finaliteit. Je vindt ze opgelijst in een overzichtsdocument.