Online schrijfassistenten

Nu het einde van het schooljaar nadert, komt de GIP terug onder de aandacht. Vaak wordt PAV ingeschakeld wanneer het over spelling gaat.  
Allereerst is dat geen kerntaak voor het vak PAV. En bijkomend: er is veel online hulp beschikbaar.  

Het verbeteren van ellenlange GIP-bundels is geen doel op zich voor het vak PAV, maar evenmin voor een GIP zelf.

Een GIP is veel meer dan dat.

Het is aangewezen om even stil te staan bij wat een effectieve GIP kan zijn voor een derde graadsleerling in een bepaalde richting.  
Wat willen jullie bereiken met die GIP? Welke vaardigheden moet de leerling onder de knie hebben om de GIP succesvol af te ronden? Is de GIP een meerwaarde voor de opleiding van de leerling? Kan de leerling hier iets mee wanneer hij of zij later op de werkvloer terechtkomt?  

Hoort daar een (liefst kort) theoretisch (en fucntioneel!) gedeelte bij, of een portfolio, dan is spelling maar één onderdeel van het geheel. Volledigheid, vormvereisten, bronvermelding en duidelijkheid van de boodschap zijn even belangrijk.  

In plaats van alles zelf te verbeteren, kan je ook bewust inzetten op het versterken van de zelfredzaamheid van de leerling.  
Voor ze een schriftelijk gedeelte inleveren, kun je de leerlingen eerst verplichten om die schriftelijke fase zelf na te kijken.  
Dat kan door middel van een online schrijfassistent.  
Leer de leerlingen dit soort tools gebruiken.  
Begeleid het gebruik ervan in de les, bij een eerste kennismaking, en voorzie nadien nog structurele 'nakijk'-momenten in verdere lessen. Als leerstrategie is dit veel efficiënter dan wanneer je leerling een bundel vol netjes aangeduide spellingsfouten terugkrijgt van zijn leerkracht.

Onderstaand lijstje bevat enkele goede schrijfasssistenten:  

Over deze databank

In deze databank ondersteunen we je vanuit de pedagogische begeleiding tot op de klasvloer. Je vindt hier didactische tips, praktijkvoorbeelden, leerinhoud ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio