Voor het vak Applicatie- en databeheer staat in het leerplan een leerplandoel over onderzoekscompetentie. We geven je meer duiding bij deze doelstelling.
Met de ingang van de modernisering van het secundair onderwijs moet de onderzoekscompetentie worden gerealiseerd in samenhang met inhouden van specifieke leerplandoelen van de studierichting:
LPD 40 De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met specifieke inhouden van dit leerplan.
In de richting studierichting Applicatie- en databeheer wordt de onderzoekscompetentie gerealiseerd met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen die aan bod komen in het vak Apllicatie- en databeheer.
De focus van de onderzoekscompetentie ligt op de ontwikkeling van een onderzoekende houding door middel van het doorlopen van een onderzoekscyclus. Voor de realisatie van het leerplandoel is het wel essentieel dat leerlingen éénmaal een volledige onderzoekscyclus doorlopen:
Het is belangrijk dat leerlingen:
Er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten bij het doorlopen van een onderzoekscyclus door de leerlingen:
Mogelijke onderzoeksmethoden zijn:
Het kan voor leerlingen boeiend zijn om, in het kader van de realisatie van de onderzoekscompetentie, kennis te maken met andere onderzoeksmethoden
Onderzoeksopdrachten kunnen beperkt in tijd zijn. Ook kleinere onderzoeksopdrachten gespreid over de twee leerjaren van de derde graad zijn mogelijk.
Leerling doen ervaring op in het onderzoeken en in de mogelijkheden ervan. Ze hoeven dus niet volledig zelfstandig aan wetenschappelijk onderzoek te doen.