Voorbeeld - Afstemming leerplan B+S met STEMmige contexten

Om in de derde graad van de dubbele finaliteit meer betekenis te geven aan de wiskundige concepten kunnen we best op regelmatige basis verbanden leggen met de inhouden van de specifieke studierichtingsleerplannen. Bovendien kunnen we op die manier wellicht de motivatie van de leerlingen voor het vak wiskunde verhogen. Overigens werken we zo aan leerplandoel 1 van het leerplan wiskunde voor de dubbele finaliteit van de derde graad. De leerlingen moeten volgens dit doel fenomenen uit de realiteit beschrijven aan de hand van wiskundige concepten. Dit kan door voldoende richtingspecifieke contexten aan bod te laten komen.

In de de tekst dat je hieronder kunt downloaden geven we enkele, hopelijk, inspirerende voorbeelden van deze benadering. De wiskundige concepten zijn geplukt uit leerplan B+S voor de dubbele finaliteit van de derde graad, de contexten komen letterlijk uit het specifieke studierichtingsleerplan voor de derde graad van de richting elektromechanische technieken, hierna EMT genoemd. Leerplandoelen voor deze richting komen overigens ook terug in andere leerplannen van de dubbele finaliteit. De tekst is vooral gericht op leerkrachten die wiskunde geven in het studiedomein STEM.

De wiskundige concepten die zich lenen tot deze benadering zijn:

  • rekenen met vectoren in het vlak
  • grafisch onderzoek van functies
  • machten en logaritmen
  • exponentiële functies
  • goniometrische functies
  • tweedegraadsfuncties en -vergelijkingen
  • differentiequotiënten
  • afgeleiden 

Hieronder kun je de volledige tekst downloaden.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio