- Verbindend schoolklimaat: Tweedaagse 'Naar een school die verbindt – samen groeien in respect, herstel & relaties'Hoe bouw je aan een school waar elke leerling zich gezien, gehoord én gedragen voelt? Waar conflicten geen eindpunt zijn, maar het begin van groei? Waar diversiteit geen uitdaging is, maar een rijkdom? Waar ouders partners zijn, ook als het spannend wordt? Waar begrenzing vanzelfsprekend is, maar niet vanuit macht?Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigt jouw school uit om een krachtige stap te zetten richting een verbindend schoolklimaat. Niet met kant-en-klare antwoorden, wél met een doordacht en gedragen traject waarin verbinding, gedrag en herstelgericht werken centraal staan.Een verbindende school:• zet preventief beleid voorop tegen pesten, conflicten, moeilijk gedrag, schooluitval, polarisering en radicalisering;• geef duidelijke grenzen aan vanuit een warme, strenge aanpak;• laat leerlingen niet los – ook niet wanneer het fout loopt;• kiest voor een herstelgerichte aanpak in plaats van louter te sanctioneren,• vertaalt universele principes naar haar eigen unieke context van team, leerlingen en ouders.Dit professionaliseringstraject is bedoeld voor teams die durven kijken naar hun schoolklimaat en hun aanpak van gedrag. Die willen leren, reflecteren én bouwen aan warme, veilige scholen met toekomst.Klaar om te verbinden? Klaar om te begrenzen vanuit een warme, strenge aanpak?Dan is dit traject op jouw maat!Tijdens en na het traject maken we ruimte voor reflectie en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen en vervolgaanbod, of -begeleiding op maat zodat je verdere stappen kan zetten naar een whole school approach in je eigen school.Meerdere dataOostende
- Verbindend schoolklimaat: Meesterschap in gedrag - van inzicht naar impactTijdens dit initiatief maak je kennis met de basisprincipes van gedrag, regulatie van gedrag en emoties en signaalgedrag dat jezelf en je team zwaar onder druk kan zetten. Je verkent hoe gedrag ontstaat in interactie en hoe je als professionals impact hebt met je houding en afstemming.Je leert gedrag te begrijpen als een vorm van communicatie en als uiting van interne processen. Je ontwikkelt vaardigheden om met kinderen en jongeren in verbinding te blijven, ook bij heel moeilijk of storend gedrag.Je onderzoekt hoe emoties, gevoelens en behoeften zichtbaar worden in gedrag en hoe je deze taal kan aanleren aan kinderen en jongeren.Je versterkt je inzicht in sociale rollen, groepsdynamieken en systeemdenken.Je ontwikkelt strategieën voor omgaan met impactvol signaalgedrag, inclusief de-escalatie en collegiale nazorg.Je leert hoe je een gedragen reactiebeleid opbouwt dat preventie, begrenzing en herstel verbindt.Je krijgt meer informatie het reguleren van emoties, co-regulatie, het tolerantievenster en oplossings-en herstelgericht handelen. Je oefent hoe je structuur, rituelen en verwachtingen kan inzetten om een veilig leerklimaat te creëren.Dit professionaliseringstraject biedt ook ruimte voor praktijkgerichte casusbesprekingen en reflectiemomenten, met (online) begeleiding per organisatie.Je groeit in professionele veerkracht en draagt bij aan een positief, afgestemd en zorgzaam schoolklimaat.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: lerend netwerk voor ondersteunend personeelTijdens dit initiatief krijg je de kans om met collega's jouw leervragen te bespreken waar het gaat om jouw rol als medewerker ondersteunend personeel op jouw school. We zoemen vooral in op het samenwerken binnen het schoolteam, het communiceren met ouders en externen, het communiceren met en begeleiden van leerlingen.Meerdere dataHasselt
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: van sanctioneren naar herstelIn elke school gebeuren fouten. Conflicten, grensoverschrijdend gedrag of kwetsende situaties zijn onvermijdelijk waar mensen samenleven. Hoe je daarop reageert, maakt het verschil. Tijdens dit initiatief leer je dat kiezen voor herstelgericht werken, kiezen is voor verbinding én verantwoordelijkheid.Je maakt kennis met de kracht van herstelgericht werken: een mensgerichte aanpak die inzet op het herstellen van relaties, het nemen van verantwoordelijkheid en het versterken van verbondenheid.Je krijgt inzicht in de kernprincipes van herstelgericht denken en hoe deze zich vertalen naar het dagelijks schoolleven. Je leert hoe je gesprekken voert die erkenning, reflectie en herstel mogelijk maken – zowel bij conflicten als bij spanningen in de klas of op de speelplaats.Ook het spanningsveld tussen herstel en sanctioneren komt aan bod. Je leert hoe beide kunnen samengaan, en wanneer herstelgericht werken aangevuld kan worden met een duidelijke grens of sanctie, zonder het relationele aspect te verliezen.Herstelgericht werken is geen ‘zachte’ benadering, maar een doordachte strategie om duurzaam met gedrag en conflicten om te gaan. Je ontdekt hoe deze aanpak het vertrouwen tussen leerlingen, leraren en ouders versterkt en bijdraagt aan een positief leer- en leefklimaat.Wil jij leren hoe je van fouten echte groeikansen maakt? Kies voor herstel. Kies voor een school waar elke stem telt.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: cirkelen op schoolSamenhang binnen een verbindend schoolklimaatScholen zoeken vaak naar een samenhangend kader om relationeel te werken, waarin herstelgericht denken, verbindende communicatie en preventie samenkomen. De verdiepingssessie over cirkelen vormt daarin een krachtig en praktisch fundament.Leerlingen en leraren hebben nood aan een klas- en schoolklimaat waarin ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Cirkelen versterkt het gevoel van gemeenschap en sociale veiligheid.Nood aan kwaliteitsvolle communicatieVeel scholen zoeken naar manieren om gesprekken met en tussen leerlingen meer diepgang en structuur te geven. Cirkelen biedt een vorm en taal om met respect, empathie en duidelijkheid te communiceren.Omgaan met spanningen en conflictenScholen ervaren regelmatig spanningen binnen groepen of tussen individuen. Cirkelen is een krachtig instrument voor het hanteren van conflicten op een herstellende en verbindende manier.Verlangen naar een positieve klasdynamiekLeraren willen werken aan groepsvorming, wederzijds respect en actief burgerschap. Regelmatige cirkels versterken het groepsgevoel en stimuleren gedeelde verantwoordelijkheid.Tekort aan praktische toolsLeerkrachten hebben nood aan haalbare, concrete werkvormen die echt werken in hun klaspraktijk. Cirkelen is laagdrempelig, flexibel inzetbaar en makkelijk te integreren in de dagelijkse werking.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren met ouders en leerlingen'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren binnen je team'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.18 december 2025Brussel
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: informatieavond over de klachtenregeling voor schoolbesturen en directiesTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: webinar over de klachtenregeling voor schoolteams en schoolbesturenTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.17 september 2025Online
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie
- Opengesteld lesthema uit de opleiding PA3: ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur, veilig gedrag stimulerenKatholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert de opleiding ‘Preventieadviseur interne dienst - basiskennis (PA3)’. Verschillende lesthema’s kunnen afzonderlijk gevolgd worden uit interesse, als opfrissing of aanvulling van een reeds gevolgde opleiding. Zo ook het thema ‘ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur’.29 januari 2026Online