- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: lerend netwerk voor ondersteunend personeelTijdens dit initiatief krijg je de kans om met collega's jouw leervragen te bespreken waar het gaat om jouw rol als medewerker ondersteunend personeel op jouw school. We zoemen vooral in op het samenwerken binnen het schoolteam, het communiceren met ouders en externen, het communiceren met en begeleiden van leerlingen.Meerdere dataHasselt
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: van sanctioneren naar herstelIn elke school gebeuren fouten. Conflicten, grensoverschrijdend gedrag of kwetsende situaties zijn onvermijdelijk waar mensen samenleven. Hoe je daarop reageert, maakt het verschil. Tijdens dit initiatief leer je dat kiezen voor herstelgericht werken, kiezen is voor verbinding én verantwoordelijkheid.Je maakt kennis met de kracht van herstelgericht werken: een mensgerichte aanpak die inzet op het herstellen van relaties, het nemen van verantwoordelijkheid en het versterken van verbondenheid.Je krijgt inzicht in de kernprincipes van herstelgericht denken en hoe deze zich vertalen naar het dagelijks schoolleven. Je leert hoe je gesprekken voert die erkenning, reflectie en herstel mogelijk maken – zowel bij conflicten als bij spanningen in de klas of op de speelplaats.Ook het spanningsveld tussen herstel en sanctioneren komt aan bod. Je leert hoe beide kunnen samengaan, en wanneer herstelgericht werken aangevuld kan worden met een duidelijke grens of sanctie, zonder het relationele aspect te verliezen.Herstelgericht werken is geen ‘zachte’ benadering, maar een doordachte strategie om duurzaam met gedrag en conflicten om te gaan. Je ontdekt hoe deze aanpak het vertrouwen tussen leerlingen, leraren en ouders versterkt en bijdraagt aan een positief leer- en leefklimaat.Wil jij leren hoe je van fouten echte groeikansen maakt? Kies voor herstel. Kies voor een school waar elke stem telt.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: cirkelen op schoolSamenhang binnen een verbindend schoolklimaatScholen zoeken vaak naar een samenhangend kader om relationeel te werken, waarin herstelgericht denken, verbindende communicatie en preventie samenkomen. De verdiepingssessie over cirkelen vormt daarin een krachtig en praktisch fundament.Leerlingen en leraren hebben nood aan een klas- en schoolklimaat waarin ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Cirkelen versterkt het gevoel van gemeenschap en sociale veiligheid.Nood aan kwaliteitsvolle communicatieVeel scholen zoeken naar manieren om gesprekken met en tussen leerlingen meer diepgang en structuur te geven. Cirkelen biedt een vorm en taal om met respect, empathie en duidelijkheid te communiceren.Omgaan met spanningen en conflictenScholen ervaren regelmatig spanningen binnen groepen of tussen individuen. Cirkelen is een krachtig instrument voor het hanteren van conflicten op een herstellende en verbindende manier.Verlangen naar een positieve klasdynamiekLeraren willen werken aan groepsvorming, wederzijds respect en actief burgerschap. Regelmatige cirkels versterken het groepsgevoel en stimuleren gedeelde verantwoordelijkheid.Tekort aan praktische toolsLeerkrachten hebben nood aan haalbare, concrete werkvormen die echt werken in hun klaspraktijk. Cirkelen is laagdrempelig, flexibel inzetbaar en makkelijk te integreren in de dagelijkse werking.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: zelfverwondingZelfverwondend gedrag bij jongeren neemt toe. Tijdens dit initiatief leer je begrijpen waarom leerlingen zichzelf verwonden, krijg je handvatten hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je een schoolbreed protocol bij zelfverwondend gedrag kunt opstellen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren met ouders en leerlingen'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren binnen je team'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.18 december 2025Brussel
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: informatieavond over de klachtenregeling voor schoolbesturen en directiesTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: webinar over de klachtenregeling voor schoolteams en schoolbesturenTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.17 september 2025Online
- Professionaliseringstraject: Inzetten op de klachtenregeling voor ouders = investeren in een zorgzame, rechtvaardige en professionele schoolomgeving.Tijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.4 juni 2025Online
- Gedrag in de les LOTijdens dit initiatief maak je kennis effectieve strategieën voor gedragsbegeleiding in de lichamelijke opvoeding. Het helpt leerkrachten om gedrag beter te begrijpen en te sturen, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Daarnaast biedt het methodes om leerlingen te motiveren en positief gedrag te stimuleren. De uitwisseling met collega’s ondersteunt de professionele ontwikkeling. We delen ook best practices.Meerdere dataOp locatie
- Opengesteld lesthema uit de opleiding PA3: ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur, veilig gedrag stimulerenKatholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert de opleiding ‘Preventieadviseur interne dienst - basiskennis (PA3)’. Verschillende lesthema’s kunnen afzonderlijk gevolgd worden uit interesse, als opfrissing of aanvulling van een reeds gevolgde opleiding. Zo ook het thema ‘ethiek en communicatiestijlen van de preventieadviseur’.29 januari 2026Online
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag