- Verbindend schoolklimaat verbinding. Lerend netwerk: "gouden, zilveren en bronzen weken tijdens het schooljaar". Hoe groepsdynamieken benutten om een positief leer- en leefklimaat te creëren vanuit je rol als leerlingenbegeleider/ZOCO?Tijdens dit initiatief deel je voorbeelden en praktijkervaringen over de rol die je als leerlingenbegeleider/ZOCO kan opnemen om groepsprocessen te benutten in de klassen en je school doorheen het ganse schooljaar. Dus niet enkel op de gouden, zilveren en bronzen weken. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.Meerdere dataOnline
- Verbindend schoolklimaat orde en tucht. Basissessie basisonderwijsTijdens dit initiatief maak je kennis met de bestaande orde- en tuchtmaatregelen en de te volgen procedure.Meerdere dataBrussel
- Verbindend schoolklimaat orde en tucht. Basissessie secundair onderwijsTijdens dit initiatief maak je kennis met de bestaande orde- en tuchtmaatregelen en de te volgen procedure.Meerdere dataBrussel
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Schoolweigering - De leerling wil naar school, maar het lukt nietBij 1 op 20 jongeren gaat naar school gaan gepaard met grote onrust en stress, die uiteindelijk tot schoolweigering kan leiden. In deze sessie leer je wat dat is en hoe je het kunt aanpakken.We baseren de sessie op recent praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.Meerdere dataOp locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk aan de slag met gedragHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Sanctioneren (onvoldoende) werkt, dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven? Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar manieren om in relatie te blijven met leerlingen met signaal gedrag en hoe je als leraar kunt omgaan met je eigen stressniveau. Jullie leervraag is onze ambitie.Meerdere dataOp locatie
- Diversiteit - Trajecten. Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Sterk starten met de gouden weken (Bu)BaOSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.5 juni 2025Te bepalen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk: wat als sanctioneren (onvoldoende) werkt (bu)SOHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Sanctioneren (onvoldoende) werkt, dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven?Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar manieren om in relatie te blijven met leerlingen met signaal gedrag en hoe je als leraar kunt omgaan met je eigen stressniveau. Jullie leervraag is onze ambitie.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao) - juniSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.17 juni 2024Online
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Cirkelgesprekken? Hoe start je?Tijdens dit vormingsinitiatief maak je kennis met één van de belangrijkste methodieken om een verbindend klas- en schoolklimaat te realiseren. Je leert je hoe je cirkelgesprekken faciliteert en modereert. Je leert werken aan veiligheid en verbondenheid in een klasgroep. Je leert hoe je open kan spreken en hoe je ruimt kan creëren om te luister.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Zorgcontinuüm en verbindend schoolklimaat: groepsdynamiek, hoe pak je het aan in de klas?Tijdens dit initiatief ervaar je hoe je kan anticiperen op de dynamiek die ontstaat in je klasgroep.Meerdere dataOp locatie
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenDeze inspiratiedag voor onderwijsmensen wordt uitgesteld naar volgend schooljaar.3 mei 2024Antwerpen
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so) - juni en augustus 2024Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Meerdere dataOnline
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- Dag van de opvoeder: 'Kansen voor iedereen'Sta jij als opvoeder ook elke dag met passie tussen je leerlingen? Ben jij ook geboeid door datgene wat pubers bezighoudt? Merk je hierbij dat verbindend samenwerken met leraren, ouders en leerlingenbegeleiders noodzakelijk is? Wil je inspiratie opdoen in thema’s als gedrag, kansarmoede, puberbrein, zelfregulatie en nieuwe autoriteit? Wil je collega’s ontmoeten om bij te leren en ideeën uit te wisselen? Dan is deze inspiratiedag ‘Dag van de opvoeder, kansen voor iedereen?’ zeker iets voor jou! Schrijf je samen met je collega-opvoeders in voor een rijk gevulde dag in Sint-Baafs Gent! Zo kunnen opvoeders van West-en Oost-Vlaanderen elkaar ontmoeten en leren van elkaar.Te bepalenTe bepalen
- Aanvangsbegeleiders leerondersteuners (basissokkel): Visie op inclusie & verbindend communicerenGestart als nieuwe leerondersteuner in de regio Mechelen-Brussel? Dan nemen we je graag mee in de modules 'visie op inclusie' en 'verbindend communiceren en samenwerken'.Te bepalenTe bepalen
- Versterk je klaspraktijk met coachende vaardigheden (Teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen
- Digitaal netwerk: samen leren van casussen rond moeilijke gedrag (basisonderwijs)Heb je een moeilijke situatie in je klas, zit je soms met je handen in het haar? Ben je bereid hierover te reflecteren met collega’s en samen op zoek te gaan naar concrete handvatten die werken in jouw praktijk; dan is deze supervisie iets voor jou!Meerdere dataOnline
- Tweedaagse Verbindend schoolklimaat: hoe, wat, waarom?Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.Inzetten op een verbindend schoolklimaat is een proactief beleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen pesten, conflicten, moeilijk begrijpbaar gedrag, radicalisering en polarisering. Leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt.Of het nu gaat over leerlingengedrag of een zwaar conflict, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. De principes van een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken zijn toepasbaar in alle scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Uiteraard zullen zij vertaald moeten worden naar de concrete schoolsituatie, het schoolteam, de leerlingenpopulatie en de ouders. Belangrijk is dat de deelnemers aan het nascholingsproject bereid zijn om hun huidig schoolklimaat en het sanctioneringsbeleid onder de loep te nemen en dit te toetsen aan de kaders die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Omgaan met controverse en heikele thema’s in de klasSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen - vaak onaangekondigd - de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, racisme, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee om te gaan.Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan.Te bepalenTe bepalen
- Kick-off: krachtig aan de slag met diversiteitDeze webinar richt zich tot iedereen die werkzaam is in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt. Hoe manifesteert diversiteit zich? Wat betekent dit voor mij als professional? Wat betekent dit voor de school in zijn geheel?Meerdere dataOnline
- Lesgeven in de diverse klas van vandaag: een wereld van verschil (so)Dit netwerk richt zich tot leraren, beleidsmedewerkers, middenkader, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders die werkzaam zijn in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt.De aanwezige diversiteit maakt lesgeven uitdagend.Hoe ga je om met die diversiteit?Hoe maak je je lessen sterker?Hoe bereik je optimale leerwinst bij alle leerlingen?Welke vaardigheden, competenties en inzichten helpen je daarbij?Te bepalenTe bepalen
- Traject: Identiteit in diversiteit: krachtig schoolbeleid voeren in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- Lerend netwerk: Onze speelplaats, een plaats waar de verbinding bloeitDe speelplaats is meer dan een pauze tussen de lessen én evenmin “zomaar” een plek tussen de gebouwen. Al spelend ontdekken de kinderen de wereld; spelenderwijs werken onze kinderen aan tal van Zill-doelen.Hoe kunnen we probleemsituaties aanpakken zonder speelkansen te hypothekeren? Welke organisatievormen zijn er om hier op in te spelen?Welke afspraken maken we rond efficiënte visualisatie om zo gewenst gedrag te stimuleren?Tijdens dit traject kijken we naar de sterktes en knelpunten van onze huidige speelplaats en onderzoeken we hoe we een krachtige speelplaatsbeleid kunnen voeren.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: Hoe verbindend (blijven) omgaan met leerlingen met moeilijk te begrijpen gedrag? soHeb jij ook al ervaren dat, ondanks je jaren ervaring en al je inspanningen, het gedrag van enkele leerlingen moeilijk te sturen blijft? Dat je relatie met deze leerling(en) onder druk komt te staan en dat het je steeds meer moeite kost om les te geven?Tijdens deze 3 netwerkdagen ga je samen met andere deelnemers op zoek naar hoe je in verbinding gaat en blijft met leerlingen met moeilijk begrijpbaar gedrag. We zoeken antwoorden op je leervragen, delen informatie, praktijkervaringen, tips en tricks.Hiervoor zetten we de bril op van onder andere: de pedagogische dansvloer, de 5 pedagogische vaardigheden van Patterson, de ijsberg, verbindende communicatie...Te bepalenTe bepalen
- Omgaan met uiteenlopende visies en standpunten over seksualiteit in een diverse klasOmgaan met relaties en seksualiteit is op zich geen eenvoudige materie. Bovendien neemt de diversiteit in de maatschappij en op school toe. Hoe pak je Relationele en Seksuele Vorming aan vanuit deze diversiteit en hoe zorg je ook hierin voor gelijke onderwijskansen? Gevoelige thema’s kunnen ook voor controverse in de klas zorgen. Leerlingen, en hun ouders, kunnen heel uiteenlopende meningen hebben over of heftig reageren op bijvoorbeeld holebiseksualiteit, maagdelijkheid, abortus of andere hete hangijzers en morele thema’s.Meerdere dataAntwerpen
- Zorgcontinuüm en verbindend schoolklimaat: groepsdynamiek, hoe pak je het aan in de klas?Tijdens dit initiatief ervaar je hoe je kan anticiperen op de dynamiek die ontstaat in je klasgroep.4 juni 2024Antwerpen
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen