Aanmelden
 Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
AGION ontvangt regelmatig subsidieaanvragen, energieleningen, documenten en dossierstukken van directeurs of ontwerpers. AGION stelt daarbij vast dat de persoon die (mede) ondertekent niet steeds bevoegd is om dergelijke documenten te ondertekenen of beslissingen daarover te nemen.
Op zaterdagnamiddag 29 november vindt de Dag van de G-sporttrainer plaats in Gent met boeiende sprekers en ruimte voor ontmoeting. Deze dag richt zich niet alleen tot trainers in G-sport(clubs), maar ook tot iedereen die (in de toekomst) sportaanbod wil creëren voor sporters met een beperking, psychische kwetsbaarheid of chronische aandoening.
Op 8 en 9 december vinden de jaarlijks nascholingen voor lichamelijke opvoeding plaats. Maak als de bliksem je keuze, verrijk jezelf en niet het minst … je leerlingen.
Het bedrijf Ziphius biedt een aantal modulaire units aan die momenteel gebruikt worden als laboruimtes en bureaus. Het gaat om 36 modules van 6m op 3m, die al vier jaar in gebruik zijn door Ziphius. De units staan in Merelbeke, Heidestraat 19. De eigendomsoverdracht van de units wordt aangeboden voor een vraagprijs van 300 000 euro. Ziphius is eventueel ook bereid de modules te verhuren. De huur van modulaire units kan in aanmerking komen voor AGION-subsidies.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.
Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof. 
Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.
Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar;ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.
Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.De twee meest verregaande vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten
Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in augustus 2025.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2025.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
De inschrijving van sommige kinderen vraagt extra aandacht
Het inschrijvingsrecht is een "set regels" om kinderen op een correcte wijze in te schrijven in scholen rekening houdend met de lokale context. Het voorziet verschillende (keuze)mogelijkheden voor scholen en lokale actoren om hierop in te spelen. Het recht op inschrijving is een wezenlijk onderdeel van het gelijke-onderwijskansenbeleid. Op deze PRO.-pagina bieden we handvatten voor al wie in jouw school invloed heeft op en meewerkt aan het onthaal- en inschrijvingsbeleid.
Het ABC van internaten is gericht aan besturen, directeurs en internaatsmedewerkers. Het wil handvatten aanreiken rond een aantal concrete, veel voorkomende pedagogische thema’s in internaten die we ook vanuit een juridische invalshoek benaderen. De thema’s zijn alfabetisch geordend en vertrekken telkens vanuit concrete vragen.
Mag je school de richting sportwetenschappen opstarten? Dan kan dit document met enkele overzichten en samenvattingen uit het leerplan je helpen.