23 oktober 2025 – cvo, inschrijvingsgeld en Onderwijsinspectie

De algemene context van de interpellatie was bekend: de aanpassingen aan de inschrijvingsgelden in het volwassenenonderwijs via het Programmadecreet bij de begrotingsaanpassing 2025 (BA 2025). Cvo SNT in Brugge (voor abonnees) speelde daar op een idiosyncratische manier op in en dat had aanleiding gegeven tot ook een weliswaar anderszins idiosyncratische communicatie tussen het kabinet van minister Demir en cvo-directeur Anthony Strubbe. Met haar omstandige interpellatie wilde interpellant Roosmarijn Beckers het fijne weten van die gevoerde communicatie, maar gelijk had ze het ook over de decretale conformiteit van de Brugse cvo-actie én het ruimere thema van de onafhankelijkheid van de Onderwijsinspectie.
vr 24 oktober 2025

23 oktober 2025 – Samenwerking met Israëlische onderwijsinstellingen

En dan was er Nadia Naji… at last met haar Israëlische hogeronderwijsvraag: derde keer, goede keer. Inderdaad, bij mijn weten was haar vraag om uitleg al twee keer geagendeerd en niet altijd in erg duidelijke omstandigheden uitgesteld. Dus: het leek me niet zomaar alleen de “drukke aard” van de Onderwijscommissie die hier speelde, maar goed. Haar thema? Eentje met aardig wat precedenten. En eerlijk? De bespreking leek mij niet echt veel nieuws op te leveren.
vr 24 oktober 2025

23 oktober 2025 – Leerlingenvervoer in buitengewoon onderwijs

De parlementaire vragen over het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs waren legio en op 25 september 2025 had minister Demir al de overheveling ervan (in de toekomst) van Mobiliteit naar Onderwijs aangekondigd. Maar deze vier vragen om uitleg waren ingediend tussen 9 en 16 september 2025, terwijl ze pas nu, 23 oktober, besproken werden. Dat stelt weer vragen bij de concrete gang van zaken met dit op zich natuurlijk nog altijd wel zinvolle parlementaire controle-instrument van het beleid van de Vlaamse regering, maar goed. Intussen was er ook een recent bericht over de duur van busritten in dit verband, maar daar werden kanttekeningen bij geplaatst. Eigenlijk dus nu dezelfde vragen over een aanslepend probleem, maar waarvan tegelijk geweten was dat het een deel van een veel groter geheel vormde. Zou minister Demir al veel nieuws kunnen toevoegen (cf. het regeerakkoord, p.11)?
vr 24 oktober 2025

23 oktober 2025 – Ontwerp van decreet tot wijziging van verschillende decreten van het beleidsdomein Onderwijs en Vorming, wat betreft de werking van de Vlaamse onderwijsinspectie: een persoonlijke impressie

We wisten uiteraard al vanuit het regeerakkoord en voorafgaande parlementaire activiteiten dat dit er zat aan te komen: nu was het tijd voor het parlementaire sluitstuk, tenminste dan toch in de Onderwijscommissie (de plenaire afhandeling volgt binnenkort, zoals gebruikelijk), van de aanpassingen aan de opdracht van de Onderwijsinspectie. De vier essentiële punten van de zaak staan netjes beschreven in de memorie van toelichting (p.4-6). Hieronder zeg ik nog kort iets over een paar zaken uit de bespreking, waarbij ik me heel handig kan verlaten op wat ik eerder schreef (cf. infra), maar de eerste algemene bullet is voor mij de belangrijkste:
  • het dossier past perfect in een ruimere (politieke) trend: men spreekt graag, ook in politieke milieus, van voortschrijdend inzicht, dit hier lijkt mij vooral een zaak van voortschrijdend… overheidsingrijpen, waarbij men steeds verder opschuift naar een beperking van de vrijheid van onderwijs; want de vrijheid had toch gefaald zeker, tuurlijk; dat was een aantal jaar geleden ineens de boosdoener; blijkbaar was dat dan toch niet het geval toen het nog heel goed ging met de onderwijskwaliteit… tja, redeneringen in onderwijs en onderwijsbeleid, géén makkelijk vak; maar toch al die controle én de vrijheid in een en dezelfde zin blijven noemen… il faut le faire; soit, scholen zullen dit er ook nog wel bijnemen, vermoed ik, maar men kan zich nu al afvragen “En wat gaat het volgende zijn?”;
  • onmiddellijk daarbij aansluitend (over de rollen van de diverse actoren in de zgn. kwaliteitsdriehoek en over het zgn. onaangekondigd doorlichten, die ook nu uitvoerig aan bod kwamen), verwijs ik heel graag naar wat ik schreef over de desbetreffende parlementaire activiteiten van 30 januari 2025 resp. 8 mei 2025; dat men beter geen limitatieve lijst van criteria voor zulke onaangekondigde doorlichtingen kon opmaken, zoals Koen Daniëls betoogde in reactie op de vraag van enkele parlementsleden om dat net wél te doen, daar kon ik nog inkomen; zeker omdat opnieuw benadrukt werd dat zoiets de (grote?) uitzondering zou blijven; de Onderwijsinspectie zou dat punt nog zelf verder uitwerken;
  • over het element “antipestbeleid als onderdeel van de leerlingenbegeleiding” was algemeen wel een kamerbrede consensus vast te stellen; voor de vragen naar ondersteuning daarbij van enkele parlementsleden verwees minister Demir naar haar in de steigers staande Actieplan Gedrag, waarvan de tekstuele goedkeuring binnen de Vlaamse regering toch iets minder makkelijk lijkt te lopen;
  • bij dit ontwerpdecreet hoorde ook nog een uitvoeringsbesluit, — Loes Vandromme bracht dat terecht in —, en het ontwerp daarvan kon nu naar de Raad van State, gelet op de voorgeschiedenis ervan in de Vlaamse regering (van 6 juni 2025 (nota en BVR) en 5 september 2025 (cf. “Verder traject”));
  • Loes Vandromme bracht, als enige, nog een ander interessant element in: de decretaal verankerde evaluatie (nwvr: zulks staat allanger in zowat alle decreten) van het vorige Inspectiedecreet (“Inspectie 2.0”); was dat geëvalueerd, en zo ja, was die evaluatie bij het voorliggende ontwerpdecreet gebruikt?; nee, door corona was dat niet geëvalueerd, aldus minister Demir;
  • voor de inhoudelijk nieuwe zaken in de opdrachten van de Onderwijsinspectie (minimumdoelen basisonderwijs, kindreflex, hr-beleid) was de professionalisering van de inspecteurs “vollen bak” bezig, dixit de minister in een van haar geliefkoosde frases; idem voor de pedagogische begeleidingsdiensten en scholen, wat het eerste thema betrof;
  • de toename van het aantal inspecteurs (bv. om die bekende periodiciteit van doorlichting (om de zes jaar) wél te halen, quod non nunc) was volgens de minister nog niet aan de orde; eerst moest de impact van de voorliggende aanpassingen afgewacht worden; of dat echt minder werk zou betekenen voor de inspecteurs viel alvast te betwijfelen, zoals hier en daar in een tussenkomst te horen was, terecht, dacht ik;
  • er was nog een reeks amendementen, maar die waren niet inhoudelijk van aard;
  • de stemming dan: de artikelsgewijze stemming was gewoon niet te volgen wegens het erg ‘gemengde’ beeld ervan (nwvr: dikke proficiat dus aan commissiesecretaris Guy Mendonck om die klus wél te klaren); voor de stemming over het geheel van de geamendeerde tekst gold: meerderheid “vóór”, oppositie “onthouding”.
vr 24 oktober 2025

22 oktober 2025 – Studietoelagen

Minister Zuhal Demir bleef hoog scoren in de hitparade van de actuele vragen: alweer op plaats één, met liefst vier thema’s! Voor het eerste thema boden zich vier vragenstellers aan. Het thema paste in de ruimere context van de besparingen, waarover stilaan meer duidelijkheid begint te komen. Over afzienbare tijd vindt dan ook de jaarlijkse budgetbehandeling opnieuw plaats. De kranten hadden op deze dag erover geschreven met koppen als “Regels voor studiebeurzen verstrengen - 'De enige optie wordt nog meer werken tijdens de vakantie'”, “Vlaamse vereniging: ‘Besparingen dreigen 20.000 beursstudenten te raken’” (voor abonnees). Zo ook op VRT NWS. De VVS (Vlaamse Vereniging voor Studenten) had op het Martelaarsplein actiegevoerd en al veel eerder een open brief geschreven. Inderdaad, in het voorontwerp van Programmadecreet (Vlaamse regering, 3 oktober 2025) stond het al: er zouden aanpassingen komen aan het systeem van de studietoelagen.
wo 22 oktober 2025

22 oktober 2025 – Hulpmiddelen voor jongeren met beperking: op!

Over naar wat de dag voordien à la Une van De Standaard (voor abonnees) stond: het (jaarlijks terugkerende) probleem van het te beperkte budget voor speciale onderwijsleermiddelen (SOL). We wisten al uit de krant dat minister Demir voor 2025 nog een goede 200.000 euro zou bijpassen. Voor een structurele oplossing kon een goede waarnemer sowieso al vermoeden dat het hele verhaal van inclusief onderwijs finaal aan bod zou komen.
wo 22 oktober 2025

22 oktober 2025 – Verbod op levensbeschouwelijke tekenen in officieel onderwijs

Aanvankelijk was ik in de waan dat vragensteller Roosmarijn Beckers zou voortborduren op de casus rond levensbeschouwelijke tekenen in het Oost-Vlaamse provinciaal onderwijs (toen, wat later en recent (voor abonnees)), maar die casus werd zelfs niet eens vermeld. Het was de decretale ontwikkeling in de Franse Gemeenschap, waardoor vragensteller Beckers zich liet inspireren. Waarop wachtte minister Demir om ook zo’n decretaal verbod op levensbeschouwelijke tekenen in het Vlaamse officieel onderwijs in te voeren?
wo 22 oktober 2025

22 oktober 2025 – Versterking van Nederlands bij anderstalige volwassenen

De zin van de laatste actuele vraag in de rij begreep ik niet zo goed, tenzij dan om gewoon reclame te maken voor een plan (onder de vorm van een zgn. Mededeling) dat op de Vlaamse regering gepasseerd was op 17 oktober 2025. De antwoorden op alle vragen die gesteld werden, stonden gewoon in dat plan: publiek beschikbare informatie dus… Oh ja, de wake-upcall, die zou gelden voor wie niet voldoende inspanningen deed om Nederlands te leren, die moest nog wel concreter uitgewerkt worden, aldus minister Demir.
wo 22 oktober 2025

16 oktober 2025 - Gedachtewisseling over het jaarverslag 2022-2023 en 2023-2024 van de Erkende Instanties en Vereniging levensbeschouwelijke vakken: een persoonlijk commentaar

De vorige (en eerste editie) van deze gedachtewisseling vond plaats op 9 februari 2023. Er waren alvast twee belangrijke verschillen met toen: (i) de toenmalige Onderwijsminister, Ben Weyts, nam toen niet deel en (ii) er stonden toen niet deze twee zinnen in het regeerakkoord (“Het opsplitsen van leerlingen in het officieel onderwijs per levensbeschouwing is organisatorisch moeilijk. We maken daarom voor het officieel onderwijs de omslag naar een model waarin we twee uur interlevensbeschouwelijke dialoog voorzien in het basis en secundair onderwijs binnen de lessentabel.”, p.140; cf. ook de substantiële besparing ter zake in het Centenboekje, p.7).
di 21 oktober 2025

10 van 491

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?