27 februari 2025 – Hoorzitting over de studie 'De in- en uitstroom in het lerarenberoep vanuit vergelijkend perspectief. Tweede deelrapportage omtrent de in- en uitstroom van zijinstromers met een lerarendiploma in het lerarenberoep.': een bondig commentaar
Deze hoorzitting was het rechtstreekse gevolg van de suggestie van minister Demir bij vragen om uitleg van Loes Vandromme en Jan Laeremans op 6 februari 2025. Hoewel bij de aanvang van de vergadering nu de deelname van de onderwijscommissarissen beschamend laag was, verbeterde hun aantal gelukkig in de loop van de vergadering.
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Gastleraarschap en verband diploma leraar/leerprestatie leerlingen
Deze vragen draaiden rond het belang van een goede opleiding voor leraren in het algemeen en de aangekondigde verlenging van het zgn. gastleraarschap in het bijzonder (cf. ook de eerste Week van de Gastleraar). Er waren daarvan diverse sporen in de kranten: Het Belang van Limburg, De Morgen, De Standaard. Daarmee zaten we ook weer midden in het ruimere verhaal van het lerarentekort en de onderwijskwaliteit. Hoe zat het met de toekomst van dat gastleraarinitiatief van voormalig Onderwijsminister Ben Weyts, want zeker in het traditioneel omvangrijke werkstuk dat Jan Laeremans ingediend had voor zijn vraag om uitleg werden nogal serieuze bedenkingen gemaakt bij de zaak? In de concrete vragen werd het initiatief ook afgezet tegen met name meer inzetten op de groep van mensen met een lerarendiploma maar die niet in het onderwijs werkten.
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Vlaamse toetsen
Ik had het voorspeld dat haar column nog een parlementair staartje zou krijgen en ja hoor. De dame in kwestie, Charlotte Zwemmer, directeur van het Anderlechtse Sint-Guido-Instituut, schrijft steevast boeiende stukjes over onderwijskwesties, mét een talige accuratesse om jaloers op te zijn. Er waren in deze commissievergadering meerdere boeiende (ook in politiek opzicht) vragen om uitleg, maar deze hier behoorden zeker tot die groep. Het ging inderdaad om een complexe materie, zoals minister Demir ook expliciet zei, maar… ik heb consciëntieus gezocht naar (maar niet gevonden) wat in de column van mevrouw Zwemmer “niet echt juist” zou zijn. Ik verklaar me nader:
- Zij stelde dat de gemiddelde OKI-score (van de hele school dus, niet alleen van de tweedejaars deelnemers aan de Vlaamse toetsen van mei 2024) niet meegenomen was (i.t.t. bij de voorafgaande kalibratietoetsen) bij de positionering van een school in een groep van vergelijkbare scholen, — gecontextualiseerde schoolfeedback geven is inderdaad een belangrijk doel van het hele opzet van de Vlaamse toetsen; ik kon niet anders dan vaststellen dat de minister dat OKI-punt expliciet erkende;
- Voorts maakte Zwemmer interessante bedenkingen bij de OKI-indicator “thuistaal niet-Nederlands”; daarop kwam geen enkele reactie van de minister;
- Over de OKI-indicator “buurt”, waarvan Zwemmer zich afgevraagd had waarom die weggevallen was, kregen we alleen een hypothese van vragensteller Koen Daniëls, die misschien kon kloppen, maar… de minister zelf had voordien net nog gezegd dat “Er wordt nu bekeken welke variabelen de best voorspellende waarde hebben inzake de prestaties van de leerlingen. Alle twaalf variabelen worden daar ook op geëvalueerd. Er wordt ook bekeken of er toch geen relevante variabelen ontbreken, zoals het OKI-kenmerk buurt, dat inderdaad nu niet meegenomen is.”; precies het punt van Zwemmer was dus nu nog voorwerp van onderzoek, een punt dat trouwens in de Brusselse context toch wel extra bijzonder was, zoals Zwemmer ook beschreef; opnieuw, waar zat dus de “niet echt juiste” informatie in de column van Zwemmer?;
- Tot slot schreef Zwemmer ook nog: “Daarom is het ook zo belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen worden beschouwd als een van de indicatoren van onderwijskwaliteit (nwvr: mijn cursivering). Maar daarbij mag niet vergeten worden dat de eerste Vlaamse toetsen een nulmeting zijn die nog niets zegt over de evolutie van scholen. (Gelukkig floten de coalitiepartners de minister terug toen zij de resultaten bekend wilde maken.)”; ook daarin vond ik geen “niet echt juiste” beweringen; de minister zei alleen dat inderdaad zulke evoluties pas later (na meerdere afnames) aan de orde zouden zijn, wat perfect klopte met de bewering van Zwemmer.
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Project Doorgaande Lijn van agentschap Opgroeien
Loes Vandromme sloot aan op een vraag om uitleg van Koen Daniëls in de Commissie voor Welzijn aan minister Caroline Gennez over hetzelfde thema. Er liep nu een evaluatieproces i.v.m. dit Welzijn-Onderwijsproject, waarvoor eventueel noodzakelijke aanpassingen aan de regelgeving niet te laat mochten komen om tegen begin volgend schooljaar klaar te zijn voor de structurele verankering van dit initiatief. Wat vond minister Demir?
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Groeiende bijlesindustrie
Nieuw onderzoek, oud debat. De zaak had uiteraard weerklank gekregen in de pers, maar de dag na de commissievergadering las ik nog een artikel in De Tijd, waarin het nu eens niet ging over het onderwijsprobleem op zich, maar de zaak bekeken werd vanuit het standpunt van de “bijlesgever” en diens fiscale situatie, tja… Maar goed, het mocht in de commissievergadering dus niet verbazen dat heel het verhaal van het hangende voorontwerp van decreet over de lerenden en organisatie in het onderwijs terugkwam, zij het dat dat intussen zijn tweede principiële goedkeuring door de Vlaamse regering gekregen had op 21 februari 2025. Het was toen voor advies naar de Raad van State gestuurd (N.B. Normale procedure: 30 dagen).
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Gedetacheerde leraren
Ook deze vragen om uitleg waren van de meer boeiende soort. Het ging er ook nog maar pas over tijdens de plenaire vergadering van 12 februari 2025. Wat was nu het concretere, nieuwere nieuws? Intussen was, na enig wachten, “de brief” van de minister, waarover ze toen sprak, ook aangekomen in de Guimardstraat en elders.
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Opeisen van vrijwillige bijdrage van ouders via schoolfactuur
De bron voor deze vraag om uitleg was te vinden in de media. Dat was geen probleem, maar wat wél een probleem was, was dat deze vraag om uitleg geen controle inhield van het beleid van de minister, laat staan van nieuw beleid, maar uiteindelijk ging het gewoon om publiek beschikbare informatie en het antwoord van de minister was dan ook navenant. Ze legde de regelgeving nogmaals uit en verwees naar de Commissie Zorgvuldig Bestuur (bv. casus x). Een vrijwillige bijdrage opeisen was een contradictio in terminis en mocht niet. Ook de Onderwijsinspectie gaat na of scholen zich aan de regelgeving houden en gaat met zulke meldingen over scholen ook aan de slag bij een doorlichting.
di 4 maart 2025
27 februari 2025 – Ongekwalificeerde uitstroom
Nieuwe cijfers, oud debat met de bekende ingrediënten. Beide vragenstellers gingen voort op hun vragen om uitleg van 7 november 2024. Zou minister Demir toch iets nieuws te melden hebben over dit al jaren bestaande maatschappelijke probleem? Ik herinner me dat toen ik haast 23 jaar geleden in Brussel ben komen werken, met de toenmalige RondeTafelConferentie Leerplichtonderwijs, — een initiatief onder een liberale Vlaamse minister-president en dito Onderwijsminister (waar is de tijd?...) —, dit thema al op de radar stond. En wat nu, minister Demir, na de recente, vorige gelegenheid?
di 4 maart 2025
26 februari 2025 – Onderzoeksrapport Basisgeletterdheid
Na de mysterieuze berichten in kranten (voor abonnees) een dag eerder, het optreden van Onderwijsminister Demir in “De afspraak” en nog meer berichten in kranten vandaag (voor abonnees) konden deze actuele vragen niet uitblijven. Ik was wel benieuwd, want er viel over deze kwestie, zowel inhoudelijk als inzake de communicatie erover in de kranten, toch wel wat te zeggen. Mag ik om te beginnen herinneren aan drie parlementaire precedenten, want inderdaad, los van mediaoptredens of media-artikelen was in het centrum zelf van onze Vlaamse democratie al aandacht geweest voor deze belangrijke zaak: november-december 2024, op 16 januari 2025 en op 30 januari 2025.
wo 26 februari 2025
20 februari 2025 – Hoorzitting over de B-stroom: een bondig commentaar bij een lange vergadering
Ter inleiding van deze goedgevulde en boeiende namiddagvergadering van de Onderwijscommissie, graag eerst enkele andere bronnenverwijzingen, want het verhaal van de B-stroom (en het capaciteitstekort ervan) was zeker niet nieuw:
- Een persartikel van 13 mei 2023;
- Een vraag om uitleg op 28 september 2023;
- Een vraag om uitleg op 16 oktober 2024;
- Een artikel in Klasse van 14 november 2024.
di 25 februari 2025
10 van 294