Wie regelmatig deze rubriek las, kende het probleem al: een allanger aangekondigde consultatienota in het kader van een fundamentele onderwijshervorming, als basisdocument voor een staten-generaal (conform het regeerakkoord), had op zich laten wachten tot… de Vlaamse regering van 28 november 2025. En dus nu drie actuele vragen daarover: over het behoud van een aparte onderwijssetting voor bepaalde leerlingen (in campusscholen), over de ondersteuning van leraren bij wat een grote, systemische verandering zou worden en over de betekenis van maximaal samen leren. Minister Demir?
De bespreking liep eigenlijk zoals te verwachten was: er werd niets gezegd wat nog niet in de consultatienota in kwestie stond (cf. ook de link met het kennisrijk curriculum, het thema van de nota “Goed Gedragen”, het Plan Nederlands, waarvan de decretale vertaling binnenkort naar de Vlaamse regering en voorts naar het Vlaams Parlement zou gaan, en de campusscholen), uitgezonderd het getal van 40. Dat was het aantal zgn. pionierscholen dat vanaf 1 september 2026 aan de slag zou gaan (te vergelijken met het systeem van de inspiratiescholen voor de implementatie van de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs), helemaal ook volgens de lijnen die al getrokken waren in het eerdere advies van de Commissie Inclusief Onderwijs.
Toch nog graag dit:
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de consultatienota over de evolutie naar scholen voor iedereen van Loes Vandromme, over de consultatienota voor een inclusiever onderwijs van Karolien Grosemans en over de plannen van de minister voor de realisatie van inclusieve campusscholen van Mercina Claesen” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen