3 december 2025 – Consultatienota “Scholen voor iedereen”

Wie regelmatig deze rubriek las, kende het probleem al: een allanger aangekondigde consultatienota in het kader van een fundamentele onderwijshervorming, als basisdocument voor een staten-generaal (conform het regeerakkoord), had op zich laten wachten tot… de Vlaamse regering van 28 november 2025. En dus nu drie actuele vragen daarover: over het behoud van een aparte onderwijssetting voor bepaalde leerlingen (in campusscholen), over de ondersteuning van leraren bij wat een grote, systemische verandering zou worden en over de betekenis van maximaal samen leren. Minister Demir?

De bespreking liep eigenlijk zoals te verwachten was: er werd niets gezegd wat nog niet in de consultatienota in kwestie stond (cf. ook de link met het kennisrijk curriculum, het thema van de nota “Goed Gedragen”, het Plan Nederlands, waarvan de decretale vertaling binnenkort naar de Vlaamse regering en voorts naar het Vlaams Parlement zou gaan, en de campusscholen), uitgezonderd het getal van 40. Dat was het aantal zgn. pionierscholen dat vanaf 1 september 2026 aan de slag zou gaan (te vergelijken met het systeem van de inspiratiescholen voor de implementatie van de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs), helemaal ook volgens de lijnen die al getrokken waren in het eerdere advies van de Commissie Inclusief Onderwijs.

Toch nog graag dit:

  • minister Demir wees erop dat sommige onderwijsverstrekkers (nwvr: ik denk dat ze alvast zeker Katholiek Onderwijs Vlaanderen bedoelde) een combinatie van pionierscholen en inspiratiescholen voorstonden; voor die laatste zou ze binnenkort met een beter voorstel komen;
  • ik vond de duidelijke klemtoon van minister Demir interessant, met name dat met de op te starten proeftuin via pionierscholen zou worden nagegaan of en hoe de voorliggende plannen in de echte praktijk zouden lopen, want misschien draaide een en ander wel anders uit;
  • ik zag ook een duidelijke consensus over het behoud van een vorm van buitengewoon onderwijs (maar even duidelijk: met minder leerlingen dan nu) voor leerlingen met heel complexe zorgnoden: ik vermoed wel dat de operationalisering daarvan nog wel wat voeten in de aarde zal hebben;
  • het verbaasde mij tot slot enigszins dat interveniënt Gianna Werbrouck niet repliceerde op de stelling van vragensteller Mercina Claesen als zou Vooruit de CLB’s willen afschaffen; uit een recente tussenkomst van Hannelore Goeman in de Onderwijscommissie herinnerde ik me dat die zaak een heel stuk genuanceerder ineenstak en het vooral draaide om een betreurenswaardige kop in een krant onlangs, het zij zo.

Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen

Verwante artikels

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?