Op 14 juli 2022, de ochtend dus van deze hoorzitting, was ik al enkele dagen met vakantie. 16 augustus 2022 was mijn eerste werkdag terug in Brussel. Over deze hoorzitting, waarvan ik me dus met de video-opname moest behelpen, heb ik wat zitten peinzen. Dat ging ongeveer zo, met als doel een zinvol stukje schrijven als eerste opdracht van dit nieuwe werkjaar en als toevoeging aan een intussen (kwantitatief althans) behoorlijke lijst stukjes sinds ongeveer najaar 2015.
Vóór ik de video-opname bekeek, speelde in mijn hoofd de vraag naar de precieze plaats van deze hoorzitting in het allang aanslepende (politieke) verhaal van het lerarentekort. Hoe zat dat ook alweer? Ik erken: het kostte enige moeite, wellicht ook een mij parten spelende geval van “summer loss”, maar de prima website van het Vlaams Parlement bracht, zoals zo vaak, raad. Ook zonder die website echter herinnerde ik me al wel dat deze hoorzitting rechtstreeks te verbinden was met de opiniebijdrage van Lieven Boeve en Koen Pelleriaux in De Standaard (voor abonnees) d.d. 7 juni 2022. Formeel was deze hoorzitting inderdaad, zo vond ik na wél enig zoekwerk terug, het gevolg van het voorstel van resolutie van de Groenfractie (d.d. 8 juni 2022) en van de ontwikkelingen daarrond: in de plenaire vergadering van 8 juni en in de vergadering van de Onderwijscommissie (video-opname vanaf [14:12]) op 9 juni 2022. Dank je, website van het Vlaams Parlement!
“De rest van het verhaal” schoot mij ook meteen feilloos te binnen: de zeven hoorzittingen (weet je nog, beste lezer?) die de Onderwijscommissie in de periode vanaf februari 2020 tot januari 2021 al aan dit inderdaad cruciale thema besteed had. Op 29 oktober 2020 hadden de onderwijskoepels en het Gemeenschapsonderwijs al in dat verband met de onderwijscommissarissen gesproken. Evenzo voor de onderwijsvakbonden op 14 januari 2021. Vergeet daarbij ook niet de talrijke ándere parlementaire activiteiten (vragen om uitleg, actuele vragen, actualiteitsdebatten, en intussen ook de behandeling van decretale teksten, maar ook nog andere hoorzittingen en gedachtewisselingen) over hetzelfde thema, rechtstreeks of onrechtstreeks: waarlijk te veel om op te noemen.
Nadat ik de integrale video-opname bekeken had (zegge en schrijve, ongeveer vijf uur en een kwart…), kon ik, net gelet op die vele voorgaande activiteiten, met een gerust hart aldus concluderen met het oog op het schrijven van dit korte stukje:
Ik verwijs dus heel graag naar de video van de bespreking op de website van het Vlaams Parlement als opwarming voor een nieuw werkjaar.
De sprekers waren: Lieven Boeve (directeur-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen), Koen Pelleriaux (afgevaardigd bestuurder GO!), Walentina Cools (algemeen directeur OVSG), Griet Mathieu (directeur Provinciaal Onderwijs Vlaanderen), Marianne Coopman (algemeen secretaris COV), Nancy Libert (algemeen secretaris ACOD Onderwijs), Marnix Heyndrickx (voorzitter VSOA Onderwijs) en Koen Van Kerkhoven (secretaris-generaal COC). De powerpointpresentaties en nota in kwestie waren gezamenlijke initiatieven van de onderwijsverstrekkers resp. de onderwijsvakbonden en werden ook als zodanig gepresenteerd door verschillende sprekers.
Reageren op dit commentaar kan bij Wilfried Van Rompaey wifried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen.