Vervolgens kwam het (ook politiek) heikele thema van de zgn. Vlaamse toetsen opnieuw op de agenda. Dat had te maken met de laatste vergadering van de Vlaamse regering vóór het zomerreces, 15 juli 2022. Toen keurde de Vlaamse regering namelijk het voorontwerp van decreet (met een nuttig overzicht) in dit verband principieel goed en die tekst lag nu voor bij de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor), waarover trouwens op deze eigenste dag werk geleverd werd in de Vlor, met een, naar ik hoor, heel degelijk advies. Op de dag dat ik deze regels typte, was het advies nog niet publiek beschikbaar. Ook hier weer pro memorie: 31 maart 2022 (incl. diverse referenties).
Echt nieuws was er volgens mij niet te vernemen. Het ging opnieuw heel wat over het volgens sommigen toch duidelijke concept “leerwinst”, terwijl dat voor anderen toch niet zo duidelijk was… Terloops werd ook weer Ierland vermeld, waar het de logica zelve blijkt te zijn dat de overheid toetsen organiseert. Minister Weyts begon wel nóg meer te erkennen dat leerwinst (met name op het niveau van de individuele leerling) een complexe zaak was. Zelfs tussen de regels van zijn partijgenoot Koen Daniëls, die leerwinst hoog in het vaandel bleef dragen, meende ik toch enige twijfel over de operationaliseerbaarheid daarvan te ontwaren. Alle andere klassieke aspecten van dit thema passeerden ook opnieuw de revue.
Vragensteller Hannelore Goeman stelde een nieuwe hoorzitting met de experten voor en, naar ik vermoed, werd daaraan ook gevolg gegeven tijdens de zgn. regeling van de werkzaamheden, waarbij gewone stervelingen als ondergetekende niet aanwezig mogen zijn.
Lees de bespreking van de “Vraag om uitleg over de Vlaamse toetsen in het onderwijs van Hannelore Goeman en over de verdere ontwikkeling van de Vlaamse toetsen van Koen Daniëls” aan minister Ben Weyts.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen