Het thema van de actuele onderwijsvragen van deze plenaire vergadering was volkomen verwacht, maar ik ga misschien wat eigenstandig in op de parlementaire bespreking. Eerst wel weer het best even de concrete feitelijke inhoud van de zaak:
De teneur was dus een ietsje positiever dan de recente onheilsberichten n.a.v. het recentste TIMSS-rapport. Oké, maar alles maar dan ook alles heeft anno 2024 in dezen te maken met wat voor de doelgroep in kwestie (16-65 jaar; zelf behoor ik tot het geboortejaar 1961, een magisch jaar, maar dat ter zake, want bv. over JFK, de legendarische favoriet van wijlen mijn moedertje, zijn ook minder katholieke feiten bekend, wat hem voor mij niet minder belangrijk maakt in de geopolitieke context van zijn tijd en mijn jeugd, maar ik dwaal af) voorafging in onderwijsopzicht. Ik heb over mijn eigen tijd zoal eerder geschreven trouwens, en men moet altijd uiterst voorzichtig zijn met het verbinden van bepaalde onderwijs(beleids)maatregelen (van de overheid, maar anderzijds ook van andere onderwijsactoren) aan bepaalde concrete effecten, wat sommige politici en anderen weleens durven verontachtzamen...
Dat gezegd zijnde, wil ik hier heel bewust deze parlementaire bespreking zonder veel verdere toelichting (N.B. Mijn studenten destijds haatten dat, wanneer ik wetens en willens in de les A zei, maar niet B, en daarmee hen eigenlijk wilde doen nadenken; ik moest daar nog aan denken vandaag, toen ik het schitterende stuk van UCLL-docente Els Van Emelen las) verbinden met nog drie andere stukken die ik vandaag las, ja gewoon, om de lezer wat verder te laten nadenken:
Lees de bespreking van de “Actuele vraag over de resultaten van het PIAAC-onderzoek van Loes Vandromme, over de nieuwe cijfers inzake geletterdheid en gecijferdheid voor Vlaanderen van Hannelore Goeman, over de Vlaamse resultaten inzake geletterdheid en gecijferdheid en van Koen Daniëls, en over de resultaten van de tweede cyclus van het PIAAC-onderzoek naar geletterdheid en gecijferdheid bij volwassenen van Kristof Slagmulder” aan minister Zuhal Demir.
Reageren kan bij Wilfried Van Rompaey: wilfried.vanrompaey@katholiekonderwijs.vlaanderen