Overzicht tekstkenmerken en minimumvereisten Engels 7de jaar ho na OK3
  • Overzicht tekstkenmerken en minimumvereisten Engels 7de jaar ho na OK3

Dit document toont de tekstkenmerken van de receptieve vaardigheden en de minimumvereisten van de productieve en interactieve vaardigheden voor de derde graad A-finaliteit en het zevende leerjaar HO. Door de tabellen naast elkaar te leggen ontstaan leerlijnen voor de verschillende vaardigheden. In het lichtblauw hebben we de wijzigingen in het zevende leerjaar HO tegenover de derde graad A-finaliteit aangeduid.

    (Lu: Luisteren/Le: Lezen)  LuLe
    III-Fra-a7de leerjaar ho  
    Tekstsoorten  
    VariatieVariatie  
    Onderwerp  
    Concrete of specifieke inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
    Uiterlijke tekstkenmerken  
    Duidelijke lay-outVrij duidelijke lay-out  
    Weinig achtergrondruis Met een beperkte mate van achtergrondruis  
    Normaal spreektempo met pauzesNormaal spreektempo met weinig pauzes  
    Ondersteunende maar natuurlijke intonatieOndersteunende maar natuurlijke intonatie  
    Heldere uitspraak, duidelijke articulatieHeldere uitspraak, duidelijke articulatie  
    Met visuele ondersteuning    
    Met ondersteuning van non-verbaal gedrag   
     Met lichte afwijking ten opzichte van de standaardtaal  
    Structuur/Samenhang  
    Zeer eenvoudige, herkenbare tekststructuurTekststructuur met een beperkte mate van complexiteit  
    Grote samenhangVrij grote en herkenbare samenhang  
    Eenvoudige zinsbouwZinsbouw met een beperkte mate van complexiteit  
    Lengte  
    BeperktVrij korte en af en toe iets langere teksten  
    Informatiedichtheid  
    LaagNiet al te hoog  
    Woordenschat   
    Hoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domeinHoofdzakelijk frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen uit een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein  
        
        
    (Spr: Spreken/Sch: Schrijven)  SprSch
    III-Fra-a7de leerjaar ho  
    Tekstsoorten  
    VariatieVariatie  
    Onderwerp  
    Concrete inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
    Uiterlijke tekstkenmerken  
    Gepaste lichaamstaalGepaste lichaamstaal  
     Gepaste lay-out  
     Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen  
    Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven.Heldere doorlopende tekst die over het algemeen te begrijpen is; spelling, leestekengebruik en lay-out staan het tekstbegrip niet in de weg.  
    Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen duidelijk te verstaan en begrip van de boodschap komt meestal niet in het gedrang ondanks mogelijke uitspraakfouten  
    Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse startsKan zich betrekkelijk vlot uitdrukken ondanks regelmatige pauzes of herstelacties.  
     Duidelijk herkenbare tekstopbouw en tekstopbouwende elementen: titel, alinea  
    Structuur/Samenhang  
    Redelijk herkenbare samenhangRedelijk herkenbare samenhang  
     Gepaste en herkenbare tekststructuur  
    Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling   
    Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming   
     Duidelijk herkenbare tekstverbanden  
    Lengte  
    Beperkt   
    Zeer beperkt   
     Vrij beperkt  
    BouwstenenWoordenschat  
    Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
    Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
     Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om zich uit te drukken over een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering  
     Grammatica
    Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire    
    Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang.   
     Over het algemeen redelijk goede beheersing van eerder en nieuwverworven grammaticale structuren, al kan invloed vanuit andere talen merkbaar zijn; fouten komen voor maar begrip van boodschap door ontvanger komt meestal niet in het gedrang.  
    Taalvariëteit
    Gepast registerGepast register  
    Ondersteuning
    Met behulp van ondersteunende middelenMet behulp van ondersteunende middelen  

    (MI: Mondelinge interactie / SI: Schriftelijke interactie)

      MISI
    III-Fra-a7de leerjaar ho  
    Tekstsoorten  
    VariatieVariatie  
    Onderwerp  
    Concrete inhoudConcrete tot vrij algemene inhoud  
    Uiterlijke tekstkenmerken  
    Gepaste lichaamstaalGepaste lichaamstaal  
     Gepaste lay-out  
     Enkelvoudige en eenvoudig samengestelde zinnen  
    Korte woorden en frasen uit het aangeleerde lexicale repertoire zijn correct overgeschreven.Heldere doorlopende tekst die over het algemeen te begrijpen is; spelling, leestekengebruik en lay-out staan het tekstbegrip niet in de weg.  
    Uitspraak is over het algemeen voldoende helder om te worden verstaan ondanks een duidelijk accent, maar gesprekspartners zullen regelmatig om herhaling moeten vragen. Uitspraak is over het algemeen duidelijk te verstaan en begrip van de boodschap komt meestal niet in het gedrang ondanks mogelijke uitspraakfouten  
    Vrij vlot gebruik van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen, ondanks duidelijke aarzelingen en valse startsKan zich betrekkelijk vlot uitdrukken ondanks regelmatige pauzes of herstelacties.  
    Structuur/Samenhang  
    Redelijk herkenbare samenhangGepaste en herkenbare tekststructuur  
    Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming, oorzaak, tegenstelling   
    Hoogfrequente signaalwoorden: chronologisch verloop, opsomming   
     Duidelijk herkenbare tekstverbanden  
    Lengte  
    Beperkt   
    Zeer beperkt   
     Vrij beperkt  
    Inbreng en participatie
    De communicatie is afhankelijk van herhaling, herformulering en herstel; met ondersteuning om het gesprek gaande te houden.Kan een eenvoudig gesprek beginnen, gaande houden en beëindigen  
     Kan onvoorbereid deelnemen aan een eenvoudig gesprek, maar zal soms moeten vragen om herhaling van bepaalde woorden en zinnen.  
     Kan elementen uit het gesprek herhalen om begrip te bevestigen.  
    BouwstenenWoordenschat  
    Beheersing van hoofdzakelijk transparante woorden, de meest frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan de meest elementaire communicatiebehoeften binnen een zeer beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
    Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om te voldoen aan elementaire communicatiebehoeften binnen een beperkte waaier aan relevante thema’s uit het persoonlijke, publieke, educatieve en professionele domein   
     Beheersing van frequente woorden, woordcombinaties en vaste uitdrukkingen om zich uit te drukken over een beperkte waaier aan relevante thema’s binnen het persoonlijke, publieke, professionele en educatieve domein, al kunnen lexicale beperkingen leiden tot moeite met formulering  
     Grammatica  
    Beperkte beheersing van eenvoudige grammaticale constructies en zinspatronen uit een aangeleerd repertoire    
    Beheersing van bepaalde eenvoudige grammaticale constructies ondanks het stelselmatig maken van elementaire fouten; begrip van de boodschap door de ontvanger komt meestal niet in het gedrang.   
     Over het algemeen redelijk goede beheersing van eerder en nieuwverworven grammaticale structuren, al kan invloed vanuit andere talen merkbaar zijn; fouten komen voor maar begrip van boodschap door ontvanger komt meestal niet in het gedrang.  
    Taalvariëteit
    Gepast registerGepast register  
    Gepaste beleefdheidsconventies bij de meest elementaire alledaagse taalhandelingenGepaste beleefdheidsconventies bij taalhandelingen  
    Ondersteuning
    Met behulp van ondersteunende middelenMet behulp van ondersteunende middelen  

    ×
    Kijkt als...
    Niveau
    Regio