Overwegingen rond concretisering lessentabel en opdrachtverdeling bij het leerplan verzorgende/zorgkundige

Ter ondersteuning van het schoolteam vind je suggesties en mogelijke overwegingen in functie van de concretisering van de lessentabel en opdrachtenverdeling.

Suggesties vanuit leerplan en lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

  • Indeling:
    • Kwaliteitsvol handelen
    • Zorgrelatie
    • Agogisch handelen
    • Zorg
    • Maatschappelijke context
  • Het leerplan geeft aan dat de leerplandoelen dienen te worden gerealiseerd in de context van een residentiële setting en in de context van de thuiszorg.
  • Het leerplan geldt ook voor de duale variant van de studierichting verzorgende/zorgkundige

Lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

De modellessentabel gaat uit van 28 lesuren per week waarvan 22 lesuren per week voorzien zijn voor het specifieke leerplan verzorgende/zorgkundige.

Indien de school een 7de leerjaar via duaal leren aanbiedt, wordt er gewerkt met een Overeenkomst Alternerende Opleiding (OAO). Dat betekent dat de wekelijkse invulling moet overeenstemmen met de normale voltijdse wekelijkse arbeidsduur die van toepassing is in de onderneming overeenkomstig de CAO. In de meeste gevallen gaat het om 38 uren, maar dat kan afwijken afhankelijk van sector of bedrijf. Bij een OAO bedraagt de werkplekcomponent minstens 20 uren/week gemiddeld op jaarbasis.

Administratieve vakbenamingen: TV/PV Indirecte zorg; TV/PV Opvoedkunde; TV Toegepaste psychologie; PV Praktijk Toegepaste psychologie; AV Pedagogiek; AV Psychologie; AV Gedragswetenschappen; TV/PV Verzorging; TV/PV Verpleegkunde.

Specifieke toelatingsvoowaarden

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de studierichting Verzorgende/Zorgkundige gelden volgende specifieke toelatingsvoorwaarden:

  • diploma secundair onderwijs, OK4 behaald in Opvoeding en begeleiding;
  • diploma secundair onderwijs, OK3 behaald in Assistentie in wonen, zorg en welzijn of Basiszorg en ondersteuning;
  • diploma secundair onderwijs behaald in het studiegebied personenzorg voor de modernisering of in combinatie met certificaat verzorgende in het stelsel van leren en werken;
  • studiegetuigschrift van het 2de leerjaar van de derde graad behaald in het studiegebied personenzorg of in combinatie met het certificaat verzorgende in het stelsel van leren en werken.

Bemerking: zolang de regelgeving niet aangepast is, blijven deze toelatingsvoorwaarden gelden.

  • Voor duale structuuronderdelen voldoet de leerling aan de bijkomende toelatingsvoorwaarde om voldaan te hebben aan de voltijdse leerplicht; 
  • Medisch geschikt zijn bevonden voor de uitoefening van het beroep. Die geschiktheidsverklaring is eenmalig en geldt voor de duur van de studierichting; 
  • Achttien jaar worden uiterlijk in het schooljaar waarin met de studierichting wordt gestart. 

Adviezen stage en duaal leren

sla link op in klembord

Kopieer

In het huidige 7de leerjaar heeft de regelgever het mogelijk gemaakt dat leerlingen tijdens stage bij een dienst voor Gezinszorg, na een tussentijdse positieve evaluatie, zelfstandig hulp- en dienstverlening mogen verrichten onder verwijderd toezicht zonder dat de stagementor aanwezig is (Leerlingen verrichten arbeid_Een juridische leidraad voor scholen, p. 28-29). Deze regelgeving vertrekt vanuit de premisse dat leerlingen zijn afgestudeerd als verzorgende in de derde graad. Als gevolg van de modernisering van het secundair onderwijs zijn leerlingen die afstuderen in de richting Basiszorg en ondersteuning geen verzorgende meer zijn. De vereniging voor diensten van gezinszorg onderzoekt in overleg met het departement Welzijn of de regelgeving in het gemoderniseerde landschap nog van toepassing kan zijn. Zo niet, heeft dit implicaties voor stage en duaal leren. Ook al engageert de sector zich om voldoende stageplekken en leerkansen te voorzien, de zoektocht naar voldoende stage- en werkplekken zal moeilijker worden.

Stage

sla link op in klembord

Kopieer

Het leerplan geeft aan dat de leerplandoelen dienen te worden gerealiseerd in de context van een residentiële setting en in de context van de thuiszorg.

De leerlingen lopen verplicht 300 uren stage. Daarvan moeten ten minste 200 uren worden uitgevoerd in minstens twee van de volgende gebieden: ziekenhuizen, residentiële ouderenzorg, thuiszorg. De overige uren kunnen worden uitgevoerd in een andere setting waarin de competenties van het BK verzorgende/zorgkundige op een kwaliteitsvolle wijze aan bod komen.

1 week stage = 1 uur / week op lessentabel. Uitgaande van 300 uur stage betekent dit een minimum van 8 weken stage (38u/week).

In functie van het regionale aanbod aan werkplekken kan het volume worden uitgebreid. Omwille van het leerlingenprofiel gaan we in de meeste scenario’s uit van 10 weken stage. Uiteraard kan je ervoor kiezen om je te beperken tot de verplichte 300 uren aan stage of het volume uit te breiden tot 12 weken.

Op de werkvloer moet de uurregeling van werknemers en van leerling-stagiairs zoveel als mogelijk gelijklopend zijn. Indien leerlingenstages zouden rekening houden met de begin- en einduren van de lessen op de school, dan wordt niet alleen de werkorganisatie en het mentorschap in het bedrijf of de onderneming ernstig gehypothekeerd maar neemt ongetwijfeld ook de bereidwilligheid van stagegevers af.” (SO 74, 5.2)

Stageactiviteitenlijsten en adviezen over mogelijke settings: zie leerplanpagina

Duaal leren

sla link op in klembord

Kopieer

De werkplekcomponent in de studierichting verzorgende/zorgkundige duaal omvat gemiddeld op jaarbasis minstens 20 opleidingsuren per week op de reële werkplek.

Gezien de verschillende contexten binnen de studierichting verzorgende/zorgkundige duaal dient de leerling zijn opleidingstraject te vervullen binnen deze twee context(en), namelijk binnen een residentiële context én binnen een thuiszorgcontext. De leerlingen dienen te starten met een werkplek in een residentiële setting.

Bemerking: vanuit overleg met de sector loopt de procedure om strikte volgtijdelijkheid los te laten. Het is onzeker dat de procedure voor september 2025 is doorlopen. Waarschijnlijk kan die volgtijdelijkheid pas vanaf september 2026 worden losgelaten. Vanuit pedagogische overwegingen blijft het aangewezen om de leerlingen te laten starten in een residentiële context om te groeien in maturiteit voor ze in de thuiszorg stage lopen of aan het werk gaan.

Overwegingen

sla link op in klembord

Kopieer

Onderstaande overwegingen worden geformuleerd vanuit het perspectief van beleidskeuzes.

Concretisering lessentabel

sla link op in klembord

Kopieer

In deze rubriek schetsen we mogelijke organisatiemodellen voor de reguliere leerweg.  
Voor de duale leerweg zullen de doelen die aangeleerd worden op werkplek richtinggevend zijn voor datgene wat in de schoolcomponent aan bod komt. 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?