Hier vind je het dagprogramma en hoe je moet inschrijven voor de startdag op 12 november 2020
Bij ondersteuning in trajecten voor leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 2 hebben we geen glazen bol. De verwachte leeruitkomst is geen vaststaand gegeven. Deze inclusietrajecten zijn één van de meest creatieve processen die we in verbindende samenwerking bewandelen met heel wat partners, waaronder de ouders. Elk traject is een uitdaging om te (willen) zien waar er participatiekansen èn waar er leerkansen zijn want ‘Het leerplafond bestaat niet’. We nemen jullie graag mee in getuigenissen van collega-ondersteuners, ouders en leerkrachten. We geven jullie graag tips en tricks via bruikbare kaders en gedeelde inzichten om deze inclusietrajecten nog meer de moeite waard te maken. We geven jullie vooral nog meer goesting om aan de slag te gaan.
Startdag voor ondersteuners van leerlingen met een (gemotiveerd) verslag - 12 november 2020
Hoe vaak horen we niet: "Deze leerling zit aan zijn plafond, wij hebben al alles geprobeerd. We kunnen niets meer doen." Toch blijven wij als ondersteuner gaatjes zoeken.
Feuerstein (Joods psycholoog) zegt: "Kan niet bestaat niet, we moeten geloven in de groeikansen van elk kind”.
Als ondersteuner geloven we steeds in de groeikansen van onze kinderen. Toch zitten ook wij soms met de handen in het haar. Hoe komt het dat het aanleren van zelfregulerend gedrag zo moeilijk is. Wat moet ik doen als een kind blokkeert en het lijkt alsof het niet meer kan en wil leren.
Ontdek doorheen dit referaat hoe we door het trainen van executieve functies en cognitieve vaardigheden, blijvend gaatjes kunnen vinden in het (leer)plafond.
Waarom kiezen ouders, soms tegen weer en wind, elke keer opnieuw voor inclusief leven?
Wat drijft hen om hier blijvend op in te zetten, met vallen en opstaan?
We nemen de 14 waarheden van Ann en Rud Turnbull, ouders van een zoon met een beperking, als leidraad en doorspekken dit met voorbeelden uit de Vlaamse onderwijspraktijk.
Georganiseerd voor ondersteuners van leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 2 in basis- en secundair onderwijs.
Deze startdag is van 9 tot 16 uur. Deelnemen is gratis, inschrijven verplicht.