Als leraar Maatschappelijke Vorming / Maatschappelijke Oriëntatie sta je dicht bij de leefwereld van jongeren. Je helpt hen niet alleen kennis op te bouwen, maar ook om hun plaats in de samenleving te vinden. De begeleidende klassenraad is daarbij jouw partner: samen zorgen we voor een warme, doelgerichte begeleiding die elke leerling kansen geeft om te groeien.
De begeleidende klassenraad is een belangrijke schakel in onze leerlingenbegeleiding. Hij volgt systematisch de vorderingen van leerlingen op, bespreekt hun leerresultaten, attitudes en eventuele leermoeilijkheden, en maakt afspraken over verdere begeleiding. Het doel? Elke leerling optimaal ondersteunen, oriënteren naar het juiste studietraject en samen werken aan het verminderen van schoolse mislukkingen.
De werking van een begeleidende klassenraad steunt op drie pijlers:
1. Zorgcontinuüm: van brede basiszorg tot verhoogde zorg.
2. Handelingsgericht werken (HGW): zeven uitgangspunten zoals positieve benadering, doelgerichtheid en constructieve samenwerking.
3. Autonomie: elke school bepaalt zelf de frequentie en organisatie van de klassenraden.
Wil je bijdragen aan een sterke werking van de begeleidende klassenraad?
Bekijk het volledige referentiekader in de Algemene Pedagogische Reglementering nr. 2 en het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs.