Nieuws uit de begeleidende klassenraad

Als leraar Maatschappelijke Vorming / Maatschappelijke Oriëntatie sta je dicht bij de leefwereld van jongeren. Je helpt hen niet alleen kennis op te bouwen, maar ook om hun plaats in de samenleving te vinden. De begeleidende klassenraad is daarbij jouw partner: samen zorgen we voor een warme, doelgerichte begeleiding die elke leerling kansen geeft om te groeien.

De begeleidende klassenraad is een belangrijke schakel in onze leerlingenbegeleiding. Hij volgt systematisch de vorderingen van leerlingen op, bespreekt hun leerresultaten, attitudes en eventuele leermoeilijkheden, en maakt afspraken over verdere begeleiding. Het doel? Elke leerling optimaal ondersteunen, oriënteren naar het juiste studietraject en samen werken aan het verminderen van schoolse mislukkingen.

Wat doet een begeleidende klassenraad?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bespreekt leerlingen op basis van het leerlingendossier (leren en studeren, sociaal functioneren, onderwijsloopbaan).
  • Formuleert adviezen en maatregelen (remediërend, differentiërend, compenserend, dispenserend).
  • Werkt samen met leraren, ouders en het CLB voor een transparante en planmatige aanpak.
  • Heeft een adviserende rol bij tuchtprocedures: bij een definitieve uitsluiting is het advies van de klassenraad verplicht.

De werking van een begeleidende klassenraad steunt op drie pijlers:
 
1. Zorgcontinuüm: van brede basiszorg tot verhoogde zorg.

2. Handelingsgericht werken (HGW): zeven uitgangspunten zoals positieve benadering, doelgerichtheid en constructieve samenwerking.

3. Autonomie: elke school bepaalt zelf de frequentie en organisatie van de klassenraden.

Tips voor leraren MaVo / MaOr

sla link op in klembord

Kopieer

Wil je bijdragen aan een sterke werking van de begeleidende klassenraad?
 

  • Observeer breed: noteer niet alleen punten, maar ook attitudes, inzet en sociaal functioneren.
  • Evalueer kwaliteitsvol: zorg dat de evaluaties leerplangericht zijn en aansluiten bij de leerplandoelen. Gebruik duidelijke leerdoelen en transparante criteria, bijvoorbeeld aan de hand van rubrics. Combineer verschillende evaluatievormen om een volledig beeld van de leerling te krijgen.
  • Bereid goed voor: zorg dat relevante info in het leerlingendossier staat. Denk aan leerproblemen, context, studiekeuze.
  • Communiceer tijdig: signaleer problemen vroeg en denk mee over oplossingen.
  • Werk samen met vakgroep en CLB: stem maatregelen af en gebruik sjablonen zoals een begeleidingsplan of signaleringslijst.
  • Focus op haalbare acties: afspraken moeten duidelijk zijn: wie doet wat tegen wanneer?
  • Respecteer privacy: hanteer het principe “need to know, not nice to know” bij het verzamelen van info.
  • Blijf positief: benadruk sterktes en groeikansen, niet enkel problemen.

Wil je meer weten?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?