Nieuwe PRO.-pagina over “Moeilijk gedrag: van verbinding naar begrenzing en terug

di 17 juni 2025

Gedrag begrijpen is de eerste stap

sla link op in klembord

Kopieer

Onze visie op gedrag vertrekt vanuit een fundamenteel uitgangspunt: elk gedrag heeft betekenis. Moeilijk gedrag wordt niet gezien als een probleem op zich, maar als een signaal van een onderliggende behoefte. De focus ligt op het ontwikkelen van een sensitieve en responsieve grondhouding bij leraren: signalen opvangen, interpreteren en gepast reageren, zonder de verbinding met de leerling te verliezen.

Praktische handvatten voor de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

De site biedt een rijk aanbod aan inzichten en tools rond:

  • Wat gedrag is en hoe het ontstaat
  • Preventie van moeilijk gedrag
  • Omgaan met gedrag binnen het zorgcontinuüm
  • Reflectie, herstel en het aanleren van nieuw gedrag
  • Samenwerking met ouders, CLB en externe partners

Deze aanpak sluit nauw aan bij het Vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarin het belang van een verbindend schoolklimaat en een krachtig zorgbeleid centraal staat.

Van individueel naar collectief gedragen beleid

sla link op in klembord

Kopieer

Wij benadrukken op basis van wetenschappelijk onderzoek het belang van een gemeenschappelijke taal over gedrag binnen het schoolteam. Moeilijk gedrag is geen individuele uitdaging, maar vraagt om een teamgerichte en beleidsmatige aanpak. Zo wordt gedrag niet alleen beheerst, maar ook begrepen en begeleid.

Bezoek de nieuwe PRO.-pagina.

Professionalisering

sla link op in klembord

Kopieer

Voor wie dieper wil ingaan op dit thema, biedt Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook een nascholingstraject aan met als titel “Verbindend schoolklimaat: Meesterschap in gedrag - van inzicht naar impact”.

Deze vorming helpt je om:

  • inzicht te krijgen in hoe gedrag van leerlingen ontstaat in interactie en hoe je professionele grondhouding hierop invloed heeft
  • je kennis over gedrag als uiting van interne processen en als vorm van communicatie
  • het onderscheid te maken tussen frustratie- en instrumentele agressie
  • gedrag te koppelen aan behoeften
  • gedragsalternatieven te zoeken in een krachtige leeromgeving

Daarnaast koppelen we aan deze professionalisering ook begeleiding tot op de klasvloer aan.
Meer weten? Zie Professionalisering.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?