Onze visie op gedrag vertrekt vanuit een fundamenteel uitgangspunt: elk gedrag heeft betekenis. Moeilijk gedrag wordt niet gezien als een probleem op zich, maar als een signaal van een onderliggende behoefte. De focus ligt op het ontwikkelen van een sensitieve en responsieve grondhouding bij leraren: signalen opvangen, interpreteren en gepast reageren, zonder de verbinding met de leerling te verliezen.
De site biedt een rijk aanbod aan inzichten en tools rond:
Deze aanpak sluit nauw aan bij het Vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarin het belang van een verbindend schoolklimaat en een krachtig zorgbeleid centraal staat.
Wij benadrukken op basis van wetenschappelijk onderzoek het belang van een gemeenschappelijke taal over gedrag binnen het schoolteam. Moeilijk gedrag is geen individuele uitdaging, maar vraagt om een teamgerichte en beleidsmatige aanpak. Zo wordt gedrag niet alleen beheerst, maar ook begrepen en begeleid.
Bezoek de nieuwe PRO.-pagina.
Voor wie dieper wil ingaan op dit thema, biedt Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook een nascholingstraject aan met als titel “Verbindend schoolklimaat: Meesterschap in gedrag - van inzicht naar impact”.
Deze vorming helpt je om:
Daarnaast koppelen we aan deze professionalisering ook begeleiding tot op de klasvloer aan.
Meer weten? Zie Professionalisering.