Je kunt kiezen uit 4 reeksen werkwinkels.
Spreker: Raf Boelen, nascholer Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Klassenraden zijn een belangrijk en sterk instrument in de onderwijsloopbaanbegeleiding van leerlingen. Zowel onze overheden als heel wat onderzoekers zijn het daarover eens.
Zit jij net hier toch soms met vragen, twijfels, zorgen of frustraties
Je bent ongetwijfeld niet de enige. Vanuit jouw dromen en een eigentijdse visie op onderwijsloopbaanbegeleiding gaan we in deze workshop samen op zoek naar antwoorden. Welke handvaten zijn er? Welke kwaliteitscriteria kan je gebruiken om in jouw school een stap vooruit te zetten in sterke keuzeklassenraden? Welke stappen wil en kan jij vanuit het middenkader hierin zetten en welke ondersteuning heb je daarvoor nodig?
Benieuwd?
Graag tot dan!
Praktijkvoorbeeld - een school in een proces van oriënterende klassenraden in de 2de graad
Spreker: Conny Witters, SFC Heusden
Leerlingen nemen hun leerproces en schoolloopbaan steeds meer in eigen handen: een samenspel tussen leerling, ouders en vakleerkrachten
We laten je kennismaken met een aantal succesindicatoren, procedures en tools om leerlingen meer verantwoordelijkheid te laten opnemen voor hun eigen leerproces en hun schoolloopbaan. Daarnaast zetten we sterk in op ouderbetrokkenheid. We willen daarbij de valkuilen zeker niet uit het oog verliezen.
Zowel het leer- en leefportfolio voor de leerling en ouders, de O(ntwikkelings)-fiche voor leerlingenbegeleiders en vakleerkrachten als de begeleidende en oriënterende klassenraden hebben als doel het leerproces van de leerling zo goed mogelijk in kaart te krijgen en houden. Dit om zo snel mogelijk te kunnen bijsturen, uitdagen of remediëren indien nodig.
Samen met het studiekeuzeportfolio op het einde van de 2de graad zorgen we ervoor dat de leerling en ouders een studiekeuze kunnen maken die zo goed mogelijk aansluit bij de mogelijkheden en interesses van de leerling.
Spreker: Jurgen Tombal, pedagogisch begeleider
In deze sessie gaan we in op de verschillende studierichtingsprofielen van het domein STEM. Welke accenten zijn belangrijk in de studierichtingen van dit domein? Wat is van belangrijk voor het positief oriënteren van onze toekomstige leerlingen?
Spreker: Greet Simons & An Haepers, pedagogisch begeleider
In deze sessie gaan we in op de verschillende studierichtingsprofielen van het domein maatschappij en welzijn. Welke accenten zijn belangrijk in de studierichtingen van dit domein? Wat is belangrijk voor het positief oriënteren van onze toekomstige leerlingen?
Spreker: Ludo Heylen, Directeur Cego V&C
De neurowetenschappen hebben de voorbij decennia nieuwe inzichten aan het licht gebracht. Studiesucces heeft niet zozeer te maken met intelligentie dan wel met vasthoudendheid : het vermogen om je te concentreren op een taak en deze ook af te maken. Dat vraagt zelfregulatie, een functie die zich nog ontwikkelt tijdens de late adolescentie, net zoals zelfinzicht, flexibiliteit, empathie, consequenties inschatten,..Dus jongeren verschillen sterk in het vermogen tot zelfsturing afhankelijk van hun breinontwikeling. Met andere woorden : iemand van 18 jaar kan zeer onhandig en naïef, ongeconcentreerd en impulsief zijn en 5 jaar later (na de groei van het brein) toch zijn leven helemaal op de rails hebben met zelfstandig, gecontroleerd en effectief gedrag.
Het feit dat het tienerbrein nog steeds in ontwikkeling is, wil evenwel niet zeggen dat leerkrachten gewoon moeten wachten tot de jongeren er klaar voor zijn. Integendeel. De context (steun, feedback, aandacht voor hun eigenheid, prikkeling naar een volgend niveau) heeft een belangrijke invloed op het ontwikkelen van de executieve functies van de jongeren.
Spreker: Bart Stulens, Erwin Ramaekers, Jean-Paul Cox - viio Tongeren
In viio botsten we bij onze inschrijvingen op een aantal praktische en inhoudelijke dingen en we besloten om voor een online inschrijftool te gaan. We richten een werkgroep op met als belangrijkste doel om bij de inschrijvingen een adviesfunctie te ontwikkelen voor de ouders en de leerling.
Het resultaat is een gebruiksvriendelijke tool die alle gegevens vlot verwerkt en die een betrouwbaar advies geeft voor de gemaakte keuze van de leerling. In deze sessie lichten we toe hoe we te werk gaan bij een inschrijving en kan je ervaren dat onze inschrijftool een stevige leidraad is voor een inhoudelijk sterk intakegesprek.
Spreker: Anne-Lise Cuypers, pedagogisch begeleider
In deze sessie gaan we in op de verschillende studierichtingsprofielen van het domein economie en organisatie. Welke accenten zijn belangrijk in de studierichtingen van dit domein? Wat is van belangrijk voor het positief oriënteren van onze toekomstige leerlingen?