LPD 33 verwacht dat leerlingen agogische vaardigheden hanteren in functie van het bevorderen van zelfredzaamheid, empowerment en welbevinden en in functie van de fysieke, emotionele en educatieve ondersteuning van volwassenen.
Het leerplandoel geeft een team de ruimte om zelf keuzes te maken in het bepalen van de agogische vaardigheden die men zal inoefenen.
We inspireren hierna met enkele agogische vaardigheden die
De onepager start met een korte verduidelijking van de agogische vaardigheid om daarna het belang van de vaardigheid onder de aandacht te brengen. We vertrekken vervolgens vanuit een heel beknopte situatieschets om de agogische vaardigheid in te zetten, gekoppeld aan het bevorderen van empowerment, zelfredzaamheid en welbevinden of het bieden van educatieve ondersteuning.
Welbevinden, zelfredzaamheid, empoweren en educatieve ondersteuning zijn abstracte begrippen. Het kan, zoals in de onepager, verhelderend werken om een agogische vaardigheid telkens te illustreren vanuit het bevorderen van welbevinden én vanuit het empoweren én zelfredzaamheid stimuleren én vanuit het bieden van educatieve ondersteuning.
LPD 33 beklemtoont, ondermeer, het hanteren van agogische vaardigheden om educatief te ondersteunen. Om deze educatieve ondersteuning in de lessen aan bod te laten komen en in te oefenen, is er ook inspirerend materiaal ontwikkeld.