LPD 33 verwacht dat leerlingen agogische vaardigheden hanteren in functie van het bevorderen van zelfredzaamheid, empowerment en welbevinden en in functie van de fysieke, emotionele en educatieve ondersteuning van volwassenen.
Het leerplandoel geeft een team de ruimte om zelf keuzes te maken in het bepalen van de agogische vaardigheden die men zal inoefenen.
We inspireren hierna met enkele agogische vaardigheden die
- zeker haalbaar zijn in de 3de graad
- inzetbaar zijn voor zowel het bevorderen van het welbevinden, het empoweren als het bieden van educatieve ondersteuning.
- De situatieschetsen kunnen inspireren om de casus verder uit te schrijven
- De situatieschetsen beklemtonen het belang van het vertrekken vanuit een concrete situatie. Deze situatieschets laat toe te ontdekken wat de wensen en behoeften zijn van de cliënt, zodat een leerling kan besluiten wat nodig is op vlak van empoweren en zelfredzaamheid, welbevinden en educatieve ondersteuning.
- LPD 33 heeft dus een concrete link met LPD 28
- De onepager brengt op die manier het 'hanteren' onder de aandacht. Leerlingen moeten kunnen oefenen (ook in de les!) op het inzetten van deze agogische vaardigheden.
LPD 33 beklemtoont, ondermeer, het hanteren van agogische vaardigheden om educatief te ondersteunen. Om deze educatieve ondersteuning in de lessen aan bod te laten komen en in te oefenen, is er ook inspirerend materiaal ontwikkeld.