LPD 1: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele wetenschappelijke adviezen over een gezonde levensstijl.
LPD 2: De leerlingen tonen aan hoe ze een gezonde levensstijl integreren in hun leven en omgeving.
LPD 1+: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele wetenschappelijke adviezen over een gezonde levensstijl.
LPD 2: De leerlingen tonen aan hoe ze een gezonde levensstijl integreren in hun leven en omgeving.
LPD 1+: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele wetenschappelijke adviezen over een gezonde levensstijl.
Tips naar mogelijke inhouden (vrije keuze):
Deze inhouden bieden ook kansen tot experimenten uitvoeren:
In de klas liggen verschillende enveloppes verspreid met info en tips over bewegen. De leerlingen worden verdeeld in groepjes (bv. groepjes van 4 of 5). Elke groep start met een verschillende enveloppe en elk groepje mag op eigen tempo het geheel doorlopen (voorzie eventueel extra enveloppen/2x dezelfde enveloppe). Op de voorzijde van de enveloppe staat telkens een korte beweegopdracht.
Inspiratie beweegopdrachten:
Als de leerlingen de bewegingsopdracht goed hebben uitgevoerd, mogen ze de enveloppe opendoen. Daar vinden ze actuele adviezen/tips van Gezond Leven omtrent bewegen.
In de klas ligt een groot blad op de tafel met een afbeelding op van iemand die aan het bewegen is bv.
De leerlingen trekken zelf lijnen van de persoon die aan het bewegen is naar een actueel advies/tip vanuit Gezond Leven. Daarna is het de bedoeling om nog een stap verder te gaan. Trek nog een lijn van de tip vanuit Gezond Leven naar een persoonlijke tip.
Hiermee is de leerling zijn/haar eigen gezondheidsgedrag aan het vergelijken met actuele adviezen (LPD1+)
Hiermee toont de leerling aan hoe hij/zij een bepaalde tip aanpakt in het dagelijks leven (LPD 2)
Hiermee toont de leerling aan hoe hij/zij een gezonde levensstijl zou kunnen integreren in het leven/omgeving (LPD2).
Je kan als leraar eventueel zelf lijnen voorzien (inspiratie via onderstaand voorbeeld).
In groep bedenkt men eerst welke tips vanuit de bron men zal noteren. Bij de opdracht staat telkens hoeveel tips van Gezond Leven ze op het overzichtsblad mogen noteren. Daarnaast noteert elke leerling bij de dunnere lijnen:
Nadien worden de actuele adviezen en persoonlijke tips klassikaal overlopen. Op die manier kunnen leerlingen nog inspiratie opdoen van elkaar.
LPD 1+: De leerlingen vergelijken het eigen gezondheidsgedrag met actuele wetenschappelijke adviezen over een gezonde levensstijl
Plaats de actuele adviezen naast je eigen gezondheidsgedrag (juiste voorbeeld bij juiste advies). Bv. via de beweegtest, het bewegingsspel, de persoonlijke inschaling per gezondheidsadvies: Wat doe ik al goed? Waar kan ik aan werken?
LPD 2: De leerlingen tonen aan hoe ze een gezonde levensstijl integreren in hun leven en omgeving.
Bij de individuele verwerking van het bewegingsspel. Formuleer rond de persoon die aan het bewegen is vijf concrete adviezen/tips om iets meer over te vertellen. Er moeten minstens 2 tips aan bod komen om meer beweging te brengen in je eigen leven. Noteer er telkens bij hoe je het aanpakt om het te doen lukken of hoe je het zou willen aanpakken als je dit (nog) niet doet.